Ketting vervangen hoe te controleren

Ik heb sinds kort een octavia combi 2 bj 2010 1200 tsi de man van wie ik hem heb gekocht zij dat de ketting was vervangen maar kan dat niet terug vinden in de boekjes nau hoorde ik iets over een sticker in de kofferbak die zit er wel in
 

Bijlagen

  • 20210424_102340.jpg
    20210424_102340.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 65

Captain Hook

Forumguru
Die sticker met de code '24W6' geeft aan dat de terugroepactie i.v.m. de turbo is uitgevoerd.

-24W6 is de code voor het vervangen van een afstandsschijf bij de turbo + bijbehorende s/w update

-15D9 is de code voor de vervanging van de distributieketting.
 

brepus13

Forumguru
Als je zo’n reparatie door een universele garage laat doen krijg je geen skoda dealer sticker in je kofferbak.... je kunt op zoek gaan naar sporen van sleutelen maar handiger is een factuur waaruit eea blijkt. Als je toch je ketting laat vervangen bewaar je die factuur toch goed aangezien die erg belangrijk is bij verkoop?

je kunt ook de blauwe ogen van de verkoper geloven natuurlijk.

tip: vraag om dergelijke documentatie vóór aanschaf van een auto....
 
De beste man van wie de auto is geweest is overleden dus aan die vragen gaat niet meer heb de meeste papieren bij de auto mis er just 2 en 1 is een stuk af ga maandag eens proberen bij de dealer waar alle bonnetjes van zijn informeren
De persoon van wie ik de auto heb gekocht vertrouw ik 200 procent
 

eriktv

Forumguru
Je kunt sowieso de onderhoudshistorie bij een dealer opvragen, beste kans dat de ketting daar vervangen is. Niet geschoten is altijd mis en een beetje dealer helpt je hier graag mee.
 

bartje369

Nieuw lid
Aan het plastic deksel links van het kleppendeksel moet je het kunnen zien. Als er een goede kitrand zit (lees; flinke kitrand) dan is de ketting vervangen. Als ie heen is kan je het bij een koude start makkelijk horen. Hoorde vandaag toen ik op mijn Stromer ST2 rustig tokkelde ook ergens een Golf VI starten, bleek een TSI te zijn (zonder rode lettertjes dus de 1.2TSI) en ik hoorde een stevig geratel. Dus de ketting!

Laatst ook een zelfde (maar niet dezelfde) op werk. Ook net een zaag; de ketting bij de 1.2 TSI CBZ laat zich onmiskenbaar horen als hij zijn daad beu is! :thumbsup:
 

hemi24

Forumguru
@DinkyToy : een beetje volgens de tekst van Freek de Jonge?

“Rij dus rustig door oranje,
en geef extra gas bij rood.
Er is leven, …”

of heb je stille hoop dat het vanzelf weer over zal gaan?

:D
 

Tees

Donateur
Wat ik altijd begrepen heb van de motoren met een ketting is dat een paar seconden rammel niet erg zijn, maar meer dan dat aangeeft dat het tijd is om de boel te vervangen (of door te rijden totdat ie naar de sloop mag ;))
 
Bovenaan Onderaan