Lekkende waterpomp...

Beste,

Onze Skoda Fabia 1.2 TSI is ondertussen 4 jaar oud en gisteren merkte ik dat het koelvloeistof niveau een beetje onder min stond... Vandaag bij de garage wat willen laten bijvullen maar daar vertelden ze me dat ik een lekkende waterpomp heb... Dit vind ik toch wel snel na amper 41000 km...is dit een bekend euvel? Of is dit gewoon Brute pech?

Groetjes,

Pieter
 

greenlinediesel

Senior Member
Heb je zelf wel eens een plasje water onder de auto zien liggen? Lijkt mij ook sterk bij een dusdanige lage km-stand. Ik had via de zoekfunctie het een en ander gevonden over een lek bij de EGR in dit topic. Maar dat lijkt ook dood te lopen.

Ik ben inmiddels 168xxx km verder, en tot nu toe nog geen problemen de waterpomp/koelvloeistof.
 

Cordoba

Forumguru
Lekkende waterpomp is gewoon erg snel, maar hoe heeft de garage dat geconstateerd? Anders gewoon een fles (roze) koelvloeistof bij de Action halen voor pakweg 2 euro en zelf bijvullen en in de gaten houden (en zorg dat je steeds ongeveer een halve fles in de auto hebt liggen). Voor noodgevallen kun je dan direct bijvullen (bij warme motor wel heeeel voorzichtig), en als het echt regelmatig bijvullen is, is het inderdaad tijd voor een nieuwe waterpomp, en prijstechnisch gezien is een nieuwe distributie dan ook vaak de moeite waard.
 

Spinal

Forumguru
Ik heb zelf een Octavia (II FL) en de eerste waterpomp ging eraan bij 50k en nr2 bij 110k Dus je kunt er een beetje pech mee hebben..
 

Arjann

Forumguru
Bij de 1.2 tsi (cbz motorcode) gaan de waterpompen weleens lek inderdaad, dus het zou goed kunnen. @Cordoba waarom zou je aan de diagnose van de garage twijfelen? Je vraagt hoe ze dat geconstateerd hebben. Bij de 1.2 tsi word die aangedreven door de multiriem dus het is vanaf de onderkant vrij makkelijk te zien als die lek is ;). Helaas gewoon een gevalletje pech waarschijnlijk gezien de km stand
 

Cordoba

Forumguru
@Arjann Laat ik zeggen dat het bij mij wat eigenaardig overkomt, dat je naar de garage gaat om koelvloeistof bij te laten vullen, en de garage direct weet te vertellen dat de waterpomp lekt, en dat de eigenaar niets heeft gezien. Dat zegt niet dat het niet kan, maar ik heb veel te vaak onzinverhalen van garages gezien, om op die manier te proberen een hoop geld van de klant binnen te halen voor een dure reparatie, en ondertussen wordt het probleem opgelost met een goedkope reparatie. Bijvoorbeeld wordt een klant verteld dat de waterpomp kapot is, en er wordt bijvoorbeeld een kapotte koelslang vervangen. Zeker hier op het forum zullen veel mensen dat snel in de gaten hebben, maar er zijn ook genoeg automobilisten die echt geen idee hebben wat er onder de motorkap zit, en er zijn garages die daar heel bewust misbruik van maken.
 
Ze hebben het nagekeken omdat koelvloeistof zomaar niet verdwijnt uit zich zelf, heb nooit een plaske onder de auto gezien. De hoofd mecanicien zei dat mijn waterpomp aan het lekken is en ik deze best vervang om problemen in de toekomst te vermijden. Is ondertussen gebeurd en heeft me 240 euro gekost. De multiriem is niet vervangen.
 

octavia99

Senior Member
Hier bij 195.000 de waterpomp lek van de 1.2 tdi, 1 liter koelvloeistof op 7 kilometer.
Gelijk de distributieriem riem/spanrollen laten vervangen.
 

JeroenV19

Nieuw lid
Is ondertussen gebeurd en heeft me 240 euro gekost. De multiriem is niet vervangen.

Heb een soortgelijk dingetje met onze Seat Mii. Net een maand uit de garantie en 32.000 km op de klok. Kosten incl. Multiriem kwamen op €470,00. Dus jij bent dan nog goedkoop klaar lijkt me zo.
 

hemi24

Forumguru
Beste,

Onze Skoda Fabia 1.2 TSI is ondertussen 4 jaar oud en gisteren merkte ik dat het koelvloeistof niveau een beetje onder min stond... Vandaag bij de garage wat willen laten bijvullen maar daar vertelden ze me dat ik een lekkende waterpomp heb... Dit vind ik toch wel snel na amper 41000 km...is dit een bekend euvel? Of is dit gewoon Brute pech?

Groetjes,

Pieter

Bij intensiever gebruik had dezelfde waterpomp waarschijnlijk wel ruim 100k uitgehouden in dezelfde 4 jaar...
Weinig km's is soms slechter voor de techniek dan een auto die dagelijks een flinke rit maakt!
 

EdK

Forumguru
Tsja das met alle techniek, al gebruik je het niet het heeft toch onderhoud nodig...
Maar ja leg dat maar eens uit aan mensen met linker handen en die alleen met cijfertjes werken....:pardon:
 

haggard

Senior Member
Vandaag ook te horen gekregen dat de waterpomp van mijn 1.2TSI lekt en vervangen moet worden... Kilometerstand 144.000km en motor die af en toe flink moet werken (lange afstanden/hoge snelheden (autobahn)). inclusief grote beurt €1125,- maar daarintegen nog nooit iets noemenswaardigs met de auto gehad... Motor is getuned naar 150pk maar dit is volgens mij de eerste dure reparatie die de auto krijgt.... Tja... auto rijden kost geld...
 
Bovenaan Onderaan