Dynamo problemen?

pansaebr

Actief lid
Jacques,
Kan je met een cirkel of pijl aanduiden wat het schil met de nieuwe of beide foto's eens naast mekaar te zetten ( oud /nieuw) of stuur beide foto's een door via mail.

Groeten
Bruno
 

pansaebr

Actief lid
Jacques ,

Kan je eens de aansluiting D+ loshalen en de spanning die hieruit komt eens meten met je multimeter ?? ( Zou 12V DC moeten zijn ) Wat je eveneens kan proberen met draaiende motor is eveneens eerst de D+ aansluiting loshalen en met een extra snoer aan de plus pool van je batterij deze eens op het snoer te zetten dat je uit de D+ aansluiting gehaald heb dan moet eveneens het batterijlampje gedoofd zijn.
Spijtig dat het zo moeilijk blijft doen.
Groeten
Bruno
 
Hey Bruno, ik ga er van uit dat als ik een nieuwe dynamo heb gekocht dat die in orde is, want nieuw en nog getest op fabriek
je stelt voor om met draaiende motor kabel los te halen; veroorzaak ik dan geen kortsluiting?
ik elk geval de zekering bekeken en die was goed, maar vervangen door een nieuwe, maar lampje brandt nog steeds.
 

pansaebr

Actief lid
Jacques,

Je kan het snoer voor je start loshalen meestal zit de stekker in een plastieken huls dus niet direct kortsluiting en kan normaal ook niet tussen draaiende onderdelen van de motor komen. ( is normaal daarvoor te kort ). Het is ook al even geleden dat aan een Felicia gesleuteld heb.
Groeten
 
Hey Bruno, had even niet voor de geest welke je bedoelde. Oke, doe ik morgen, auto staat in open garage en tochtgat en koud en nat. Zoek even zo'n stekkertje en lange draad.
bedankt
 
hey Bruno en anderen,
probleem dynamo helemaal opgelost
het oude stekkertje of niet goed aangedrukt of nog corrosie op
alhoewel dit eerder bij oude dynamo vaak schoon gepord met koperdraadje of naald
multie-riem er op leggen ging ook makkelijk, maar dan wel radiateur verwijderen zodat steeksleutel 16 een volle halve slag kan maken om spanpoelie te ontspannen en onder de auto gaan liggen om kracht te zetten
bedankt een ieder
hèhè, zo, en nu de kabel nog van de motorkapsluiting installeren en nieuwe remcilinder en hop naar de keuring
 

EdK

Forumguru
Als je contacten op dynamo schoon zijn van corrosie smeer ze dan even in met wat zuurvrije vaseline.
Dit voorkomt in toekomst weer problemen.
Is kleine moeite na al het werk en tijd , maar zoals gezegd kan je ook weer boel werk besparen.
 
beste,
even doorgaand op het lampje van de alternator dat brandt bij starten , de helderheid verandert deze met het toerental van de motor ?? Indien dit het geval is raad ik toch de vervanging van de alternator aan. heb dit ook proefondervindelijk mogen ervaren.

sinds enige tijd flikkert heel lichtjes het lampje van aangetrokken handrem, bij stationair toerental, 750-800t/m. als ik de lichten aan doe, brandt lampje aangetrokken handrem "egaal"
heb ik hier te maken met versleten spanrol-inrichting? of is dit normaal bij een 21jr oude skoda felicia glx-i 1.3?
 

pansaebr

Actief lid
Beste,
als je lichten aan zet gaat dan je toerental dat wat omhoog ? Meet je batterij spanning eens na bij stationair toerental ?
Bekijk de stekkeraansluiting eens bij de handrem en kuis dit eens op met een schuurpapiertje.

Groeten.
Bruno
 
Beste Bruno, toerental gaat beetje, ca. 10-20rpm, naar beneden en het accuvoltage is 14,25volt
het is nu wel zo dat lampjes niet meer flikkeren, althans een paar dagen; vermoedelijk door de koude, dat de multi-riem krimpt en wat strakker staat
een garage adviseerde mij een multi-riem er op te leggen die een centimeter korter is dan de huidige
 

pansaebr

Actief lid
Jacques,
controleer de werking van de spanrol eens normaal houdt deze de riem op de juiste spanning. kan je normaal net aan met een steeksleutel deze zou normaal moeten kunnen bewegen. Controleer eens de spanning op de batterij wanneer je de auto start ( best met 2 personen ) als dan de spanning onder de 10V gaat zou ik de batterij veranderen / vernieuwen.
 
Beste Bruno, probleem hoor, die spanrol met steeksleutel benaderen, dan moet er weer de hele radiator eruit, anders kan ik er niet bij. Bout spanrol is een tweevlaks, dus geen vierkant of zeskant, en die 2 vlakken staan in lengterichting auto
zelfs met een ""haakse steeksleutel"" niet te doen.
moet wel zeggen dat het wel lijkt dat accu minder wordt; na 2-3 dagen stilstand auto, gaat start wel moeizamer, wel in een keer, maar duurt net een paar seconden langer dan bijv. voor de winter
zal eens iemand optrommelen om dat startniveau accu te meten
merci
 
startvoltage accu is ook alleen te meten: sluit polen multimeter aan op accu en voer de multimeter tussen moterkap en ruit door en steun die tegen moterkap.
starten en aflezen en is 10,45 volt
dus geen enkele afwijkingen hier
zal eens een kleinere multiriem kopen, zo duur zijn die niet
 

pansaebr

Actief lid
Jacques,
persoonlijk ben ik niet voor een kortere riem omdat deze meer last op de lagers van je alternator zet en tot extra kosten zal leiden . Normaal is dit de functie van de span rol om deze op de correcte spanning te houden. Heb je de schakelaar onder de handrembediening al bekeken op slecht contact ?
 
hallo Bruno, lampje benzinemeter flikkert ook, dus kijken naar contact handrem zal niets op leveren

ik denk dat ik het er maar mee doe
 

pansaebr

Actief lid
Jacques,
heb je nog lampjes die knipperen ?? Ik zou de achterkant van de zekeringendoos een bekijken of er geen slechte contacten zijn. ( bekijk even dit filmpje
) hier zijn alle stekkers goed zichtbaar. Neem ze anders eens 1 per keer los en reinig de contactpunten eens . Het is voor mij ook al even geleden dat ik felicia gereden heb.

Groeten
Bruno
 
Bovenaan Onderaan