Brandblussers: vereisten...

Canon-Eye

Forumguru
(van @EdK )
En schrijft de belgische wet ook nog voor dat de brandblusser jaarlijks gekeurd moet worden ?
Bedrijfstechnisch rij ik ook met zo'n fles in de wagen buiten HAND bereik , maar deze moet jaarlijks gekeurd worden...
Het door @Rallye (in het topic waaraan bovenstaande quotes*) zijn ontleend) aangehaalde Belgische wetsartikel bevat de volgende bepaling:

De geldigheidsduur moet op de romp van het blustoestel worden aangebracht. Deze geldigheidsduur wordt aangeduid op een etiket of label van de fabrikant waarop volgende vermelding voorkomt "Geldig tot 1 januari yyyy (jaartal)". Wanneer de geldigheid verstreken is, wordt het blustoestel niet meer geacht te voldoen aan voornoemde normen.

*) Er stond oorspronkelijk nog een quote, die m.i. geheel ten onrechte is verwijderd.

Er moet dus een geldige keuring zijn, maar ik lees in DIT voorschrift nergens dat die keuring jaarlijks moet plaatsvinden.
Dat is mogelijk wel geregeld in een andere regeling die ziet op brandblussers in algemene zin (los van voertuigreglementering), zoals in NL de ARBO-wetgeving, verwijzend naar NEN2559.

Volledigheidshalve: NEN2559 voorziet in jaarlijks onderhoud door een deskundig persoon, vijfjaarlijks uitgebreid onderhoud met vervanging van de vulling, tienjaarlijkse revisie (met volledige demontage, vervanging van onderdelen waar nodig en afpersen) en na 20 jaar buitengebruikstelling. Het woord "keuring" valt hier ook niet, maar in het spraakgebruik kan dat er natuurlijk wel insluipen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Jaarlijks op verschillende locaties te maken met de jaarlijkse keuring van brandblusmiddelen (niet alleen blussers, maar ook standleidingen, brandhaspels enz.). Die 5-jaarlijkse vervanging van de vulling is volgens mij wat achterhaald: afhankelijk van het type blusser wordt gekeken naar de hoeveelheid brandblusmiddel die nog in de blusser aanwezig is, en zonodig bijgevuld (bij bijv. een koolzuur- of stikstofblusser), bij een poeder blusser zal inderdaad gewoon de inhoud ververst worden, omdat onzeker is of het poeder door veroudering niet is overgegaan in een andere chemische stof. Overigens weet ik ook dat bijvoorbeeld kleine blussers hervuld worden (bron is een brandweerman bij Tata steel, die mij aangaf dat zij zelf deze kleine blussers hervullen, ik weet alleen niet welk type blusser het precies om gaat)

Daarnaast is de vraag in hoeverre de Nederlandse en de Belgische wetgeving op het gebied van brandblusmiddelen verschillen. Daarnaast is er nog een aspect: verzekeringen stellen ook eisen om zaken tegen een vastgesteld tarief te verzekeren, en brandblusmiddelen maken daar vaak ook deel van uit. Als de keuring van je brandblusmiddelen is verlopen, kun je bij brand een groot probleem met de verzekering krijgen, dus zelfs al is het geen wet, dan werkt het vaak wel als een wet.

Wat je standaard op een blusser vind:
- maand, jaar dat de volgende inspectie plaats moet vinden, en als de blusser ouder dan 1 jaar is ook maand/jaar dat de laatste inspectie is geweest
- wanneer (maand/jaar) het 5-jaarlijks onderhoud moet plaats vinden
- tot welke datum de tank is goedgekeurd (dus wanneer de 20 jarige goedkeuring voor het drukvat verloopt)
 

Canon-Eye

Forumguru
Een check op de geldigheidsdatum van de onderhoudsstickers op alle blussers, slanghaspels etc. is ook een vast onderdeel van elke ISO-audit. Heel gangbaar is daarom een abonnementconstructie met een bedrijf in blusmiddelen, die komen dan regelmatig langs. Zo heb je er vrijwel geen omkijken naar - maar wel opnemen in je schema van interne audits want daar zijn auditors gek op.
 
Bovenaan Onderaan