Temperatuur probleem

Hallo,

Ik heb sinds een week of 2 een skoda octavia 1 uit 2003. Hij heeft een 2.0 benzine motor en het is een automaat. Kortom ik ben verliefd geworden op deze auto, hij rijd zo lekker en comfortabel. Maar hij heeft 1 probleem en zou echt willen dat ik dit kan oplossen.

De auto komt behoorlijk langzaam op temperatuur, is ook niet heel gek bij een 2.0 maar voor mijn gevoel is het net te lang. Bij het huidige weer onder het vriespunt komt de auto totaal niet op temperatuur. Als ik 50 rij door de stad kan die nog wel eens op 70 a 90 graden worden. Maar als je harder gaat rijden koelt die net zo hard weer af, bijv 80 kmh koelt hij af naar 60 a 70 graden. Het is nu toevallig dan ong -4 c buiten en toen op de snelweg met 120 kmh koelde hij zowat naar 50 graden. Ook nog eens met het gevolg dat de verwarming het niet meer echt doet.

Ik heb een beetje onderzoek gedaan om te kijken of het de thermostaat misschien is. De slangen naar het motor blok werden warm(bij stationair kijken) maar de slangen naar de radiator bleven koud, dat betekent dan toch dat de thermostaat niet blijft open staan toch? Ook heb ik een nieuwe cts erin gedaan(coolant temperture sensor) maar dat was het ook niet. De koelvloestof niveau is correct.

Alvast bedankt!!
 

turboturbo

Forumguru
Hij ‘mag’ langzaam op temperatuur komen, maar afkoelen / zakken van de temperatuur tijdens het rijden hoort echt niet en mag niet. De temperatuur weergave bij VAG auto’s is zelfs flink gebufferd (het naaldje blijft 90°C aangeven ook als de temperatuur even zakt naar bij 80 of 76 graden)
Als het naaldje dus zichtbaar weer zakt betekent dat dat de daling van de temperatuur significant is - dus buiten normale, toegestane fluctuaties.

Er moet kortom een defect/mankement zijn.

Ik gok dat het gewoon toch de thermostaat is. Het lijkt erop dat deze toch te vroeg open gaat of open blijft staan waardoor de koelvloeistof teveel koeling krijgt. Een verstopte radiateur of een gesloten thermostaat zou juist leiden tot oververhittingsproblemen.
Heeft de radiateur zelf ook niet nog een aparte thermostaat eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
Mijn golf GTI met 2l motor duurt met dit weer zeker 15km voor de olie 80c is.
Warme lucht is er wel dan al natuurlijk.
Koelwater staat wel eerder op 90c
 
Bovenaan Onderaan