Airbagschakelaar Citigo vervangen

BigCheese

Forumguru
De Citigo van de leidinggevende rijdt al een tijd rond met een geel waarschuwingslampje mbt airbag. Een bekend euvel, de schuldige is de airbagschakelaar voor de passagier in het dashboardkastje.

Nu rekent de Skoda dealer 280 euro voor het vervangen. Ik vind een dergelijk veiligheidssysteem belangrijk maar dit moet goedkoper kunnen. Ik lees her en der in fora prijzen voor dezelfde reparatie variërend van 80 tot 150 euro.

Daarom de vraag: wie heeft dit eerder laten vervangen en wat kostte dat? Is die 280 euro een reëele prijs?
 

BigCheese

Forumguru
Ja daarom. Ik beperk mijn gesleutel tot wielen wisselen en een lampje vervangen, een dergelijk veiligheidssysteem laat ik liever aan de garage over. Maar het is wel een bak geld wat ze vragen.
Volgens mij is het een kwestie van schakelaar vervangen en de fout wissen.
 

Highway

Forumguru
Behalve fysiek de schakelaar verwisselen (geen idee hoe moeilijk dat is in een citygo, in mijn Superb 2 stelt het niet veel voor) verwacht ik dat je de airbag code zal moeten wissen. Deze gaat nl. niet vanzelf weg.

Daarvoor kan je vcds/obdeleven en nog een aantal andere programma's voor gebruiken.

280 is wel erg veel voor deze werkzaamheden (tenzij het fysiek verwisselen veel tijd kost).
 

Wouter1

Forumguru
Hadden wij ook last van.
Ik heb de schakelaar gedemonteerd, opengemaakt, en bekeken. Ik kon niks raars ontdekken. Wel heb ik de microswitches die er in zitten een aantal keer extra bewogen.
Hierna de boel weer gemonteerd en de storing met OBDeleven gereset. Storing is niet meer terug geweest.
Als je de schakelaar laat zitten en een aantal keer met de sleutel bediend werkt dit vermoedelijk ook om de microswitches beter gangbaar te krijgen.
Ik heb dus enkel geïnvesteerd in de OBDeleven om te kunnen resetten.
 

BigCheese

Forumguru
Hmm dat kan geen kwaad. Heb al eens getwijfeld om die aan te schaffen, maar dit klinkt als een solide business case :lezen:
 
Dat is echt schandalig veel geld wat de dealer rekent zelfs als ze de schakelaar vervangen, openmaken en de 2 microswitches reinigen met een beetje contactspray is ook al voldoende volgens Briskoda.
zijkant van het dashboard waar de schakelaar in zit zit met drie clipjes vast. Resetten kan met OBD Eleven / VCDS en kost een dealer ook hooguit 5 minuten. zelfs al zou je er speciaal een OBD Eleven voor kopen dan ben je nog vele malen goedkoper uit.
 

BigCheese

Forumguru
Ja ik neig nu ook naar de aanschaf van een OBD Eleven. Mogelijk dat ik het makkelijk zelf kan verhelpen op deze manier, en dan heb ik er gelijk een leuk speelgoedje bij.
 

BigCheese

Forumguru
Ik heb even wat garages benaderd met die vraag, die van die link en Carrec in Soesterberg. Die zitten een eind verder weg maar daar heb ik hele goede ervaringen mee.
OBD Eleven is ook nog steeds een optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

BigCheese

Forumguru
Ah kom er net achter dat een maat van me een OBD scanner heeft. Eerst maar eens kijken wat er gebeurt als ik de fout wis.
 

BigCheese

Forumguru
Ben beetje druk geweest met werk... We gaan straks even kijken. Ondertussen is er nog een melding bij gekomen, een knipperende ASR indicatie - ik vermoed een ABS sensor keduuk. Kunnen we die fout ook gelijk even uitlezen.
Overigens hebben garages blijkbaar werk zat. Die in Purmerend reageert niet eens op mijn mail, de ander geeft dat ze ze waarschijnlijk toch niet goedkoper zullen zijn dan de dealer. En ik heb nog niet eens verteld wat voor idioot bedrag die willen rekenen.
 

BigCheese

Forumguru
We hebben gekeken of er een fout uit te lezen viel maar dat is niet gelukt. Eerst met een simpel OBD scannertje van Ali, vervolgens met twee professionele stekkers met hun eigen softwarepakket op een laptop. In alle drie de gevallen geen foutcode kunnen vinden en niet kunnen resetten. Maar hij laat zich niet kennen, hij leent een volgende keer wel een VCDS ding en dan moet het wel lukken. En als ik dan zorg dat ik een nieuwe airbagschakelaar heb dan vervangt hij die gelijk even voor me. Komt goed. @hemi24 heeft me al voorzien van een linkje, thx :D
 

BigCheese

Forumguru
Schakelaartje vervangen, dat was zo eenvoudig dat ik dat zelfs kan. Volgende week beschikking over VAGCOM en dan de foutmelding resetten en hopen dat het lampje uitblijft.
 

BigCheese

Forumguru
En vandaag hebben we de melding kunnen uitlezen met een wat geavanceerder apparaat (Autel mot pro EU908). Die vond inderdaad de fout in het airbagsysteem en die hebben we gereset. Rondje gereden en het Airbag lampje bleef uit, dus hopelijk blijft dat zo. Dus in plaats van 280 euro bij de dealer was ik nu minder dan 70 euro kwijt voor het onderdeeltje, en wat hulp bij het resetten twv een kratje bier. Behoorlijk verschil wel.
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
off topic:
Een hoop werk en geregel voor een leidinggevende :arghh:

On topic: mooi he zelf dingen doen én heel veel geld in de zak houden :-)
 

BigCheese

Forumguru
Tja ik snap best dat een garage een centje moet verdienen. En mijn tijd is ook kostbaar, dus ik wil er best wat voor uitgegeven. Maar dit is wel een absurd verschil in kosten en met bijzonder weinig tijdsinvestering van mijn kant opgelost. En het levert veel dankbaarheid op, ik zeg altijd "Happy wife = happy life" :D
 
Bovenaan Onderaan