Skoda Rapid 1.2 TSI ratel bij koude start

Beste forumleden,

ik heb sinds een drietal maanden een Skoda Rapid Spaceback met een 1.2 TSI motor (ca. 65000 gereden, bouwjaar begin 2015). Nu was het dit weekend voor het eerst dat ik een echt koude start ermee had (hij had ook een week stilgestaan). Het was -2 graden (en 's nachts nog iets kouder geweest) en de auto gaf een nogal ratelend geluid dat niet ophield bij het rijden. Ik dacht wellicht aan nog koude olie dus al rijdend heb ik de uitlezing van olietemperatuur op de display gezet. Bij ca. 50graden werd de ratel minder en rond de 52-53 graden olietemperatuur verdween het geluid. Daarna reed hij soepel zonder bijgeluiden.
Later die dag weer mee gereden, toen was de auto minder koud, maar zelfde verhaal, hij moest opwarmen en rond de 52 graden verdween de ratel.
De ratel hoor ik het beste bij lage toerentallen en snelheden vanwege omgevingsgeluid, maar is er ook bij hogere snelheden.

Weten jullie wat dit is? Is dit problematisch, dwz kan het schade aan de auto toebrengen? Kan het zijn dat er verkeerde olie in de auto zit die vervangen moet worden (bijv. olie die onder 0 graden niet goed smeert)? Of is er mogelijk iets mis met een onderdeel?
Ik heb eerder gezocht naar de bekende issues met de distributieriem, maar daar is mijn auto (denk ik?) iets te nieuw voor en zou niet alleen bij koud weer en koude motor moeten voorkomen, toch?

Alvast dank voor jullie reacties!
 

SkodaJosh

Senior Member
Heb je iets van vermogen verlies gemerkt?

Ik wou al zeggen dat het misschien de startmotor is maar aangezien je het blijft horen moet het wel iets anders zijn.

Ik zou eens horen waar het juist vandaan komt. Waterpomp? Oliepomp?
 
Laatst bewerkt:

SkodaJosh

Senior Member
Heb met net wat ingelezen;
Is dit het geluid bij koude motor?

Dan zal er ofwel een nieuwe ketting in moeten ofwel is die niet meer voldoende opgespannen (rek op de ketting of aanspanners te los)



 
de mijne is ook van begin 2015, ongeveer 80000 gereden ratelt soms ook max drie seconden na de start, bij de laatste beurt merkte de VAG Techniek monteur al op dat de ketting soms hoorbaar is, binnenkort wordt die dan ook vervangen.
bij mij klinkt het ongeveer zoals de eerste paar seconden in het filmpje, daarna hoor je hem ineens veel stiller worden, is dus nog lang niet zo ernstig als in de filmpjes
 
Dank heren! Ik denk dat het wel deze ratel is, en het gebeurt dus heftiger bij een koude start. Dus ik ga het in de gaten houden.
 

Tees

Donateur
Als het inderdaad de kettingratel is, en hij wordt pas minder als je olie op temperatuur is, dan heb je t over minutenlang dat je m hoort. De stelregel is meestal dat t niet langer dan een paar seconde (zeg 5-10) hoorbaar moet zijn, anders is ie echt aan vervanging toe. En een gebroken distributieketting betekent meestal einde motor...
 

Kanerr

Forumguru
Dank heren! Ik denk dat het wel deze ratel is, en het gebeurt dus heftiger bij een koude start. Dus ik ga het in de gaten houden.

Ik zou juist heel snel naar de specialist gaan. Dat je een ratel hoort voor de eerste 5 seconden is oke, maar alles erna betekend dat er iets zeker niet goed is. Er is een ZEER grote kans dat je nu schade KAN rijden met een opgerekte ketting. Don't roll the dice, dit is echt gevaarlijk als je het na een tijd rijden nog hoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Erik1977

Forumguru
Mijn maatje had dit ook met zijn Audi. Uitlezen gaf als storing aan: trage reactie op bank 1 en de nokkenassensor. Leek inderdaad op een onvoldoende gespannen ketting. Geluid was gelijk aan wat jij beschrijft.
 
Dank voor jullie meedenken. Ik dacht eerder dat dit probleem voornamelijk voorkwam bij auto's met bouwjaar 2012 en eerder - dat is dus niet zo?
En het issue is nu 1x erg voorgekomen, daarna heb ik er nog een keer in gereden en was er helemaal géén ratel. Ook verdween de ratel toen hij wel voorkwam zodra de auto warm was. Is dat dan een distributieketting-probleem? Zou dat niet continu hoorbaar moeten zijn?
 

Tees

Donateur
De kettingratel hoor je normaliter altijd bij een koude start (waarbij koud niet de buitentemperatuur is, maar de motor is koud, dus tenminste een (paar) uur niet gedraaid). Dat is omdat de ketting op spanning wordt gezet door een spanner bij het starten, en dat heeft eventjes tijd nodig. En hoe meer opgerekt de ketting is, hoe langer dat duurt. Je zou overigens daarom altijd een korte ratel moeten horen bij het starten.

Dat je het maar 1 keer gehoord hebt (maar wel heel lang) en daarna niet meer, doet vermoeden dat er toch iets anders aan de hand is. (Laten) Uitlezen is sowieso nooit een slecht plan, dan weet je iig of er een fout opgeslagen is of niet.
 
Bovenaan Onderaan