Skoda Enyaq

Jdbigg

Senior Member
Maat van mij heeft de Enyaq op 10-10 besteld en vorige week te horen gekregen dat hij op z'n vroegst week 24 wordt geleverd, maar dat er nu al rekening wordt gehouden met uitlopende levertijden net als destijds met de introductie van de Kodiaq...
Grappig, ik heb mijn iV 60 op dezelfde datum besteld. Mijn dealer houdt het nog op week 21, dus dat scheelt bijna niks. De info van dealers gaat alle kanten op. Voorlopig negeren maar, ik denk dat ze het ook niet weten ;)
 

Jdbigg

Senior Member
Is dat in Nederland?
En zou er dan verschil kunnen zijn met België?

Hebben ze in Nederland ook enkel een Launch en Launch+ versie uitgebracht of kunnen jullie alles al selecteren zoals getoond in de configurator?
Geen Launch en Launch+ versies in NL, hier konden in het begin alle configurator opties worden besteld. In de afgelopen weken zijn er verplichte combi’s ontstaan, bijvoorbeeld geheugenstoel met Assist en voor iedereen navigatie is nu verplicht.
 
In België op dit moment dus maar 2 versies Launch en Launch+.

Bijna hetzelde behalve dat je op de Launch+ meerdere Plus pakketten krijgt, trekhaak,alarm en ook de 21" velg.
En natuurlijk de prijs :maakmegek:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Zit in dat launch pakket ook een schietstoel op bijrijdersplek inbegrepen ???
Zo ja , dan gaat ik me volgende wagen in België kopen....:yeah:
 
Ik hoop het ook soms :maakmegek:

Maar ben het nog niet tegengekomen in de lijst jammer genoeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

mister9

Actief lid
Ik heb van de LM doorgekregen dag de levering voor week 30 stond. En ook dat ik al rekening moest houden dat het nog langer ging worden dan dat. Ik heb besloten de bestelling te annuleren en gekozen voor een auto die nog dit jaar leverbaar was zodat ik nog 8% bijtelling had. Wel jammer, keek erg uit naar de Enyaq maar bijna een jaar wachten op een auto is echt belachelijk.
 

Rallye

Forumguru
Geen Launch en Launch+ versies in NL, hier konden in het begin alle configurator opties worden besteld. In de afgelopen weken zijn er verplichte combi’s ontstaan, bijvoorbeeld geheugenstoel met Assist en voor iedereen navigatie is nu verplicht.

Hoe “zijn er verplichte combi’s ontstaan”? Daar ligt toch een bewuste (en meestal zeer beperkende) keuze van de firma Pon aan ten grondslag?


Dan laat Pon ze dus "ontstaan".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe “zijn er verplichte combi’s ontstaan”? Daar ligt toch een bewuste (en meestal zeer beperkende) keuze van de firma Pon aan ten grondslag?


Dan laat Pon ze dus "ontstaan".

Die 2 verplichte combi's is in België en dus Dieteren en niet Pon.

De beperking is volgens mij minimaal. Bijna alle packs zijn ofwel standaard ofwel nog als pack bestelbaar.
De reden waarom heb ik nog niet gehoord, gevonden of gekregen.

Bij de VW ID.4 is het ook en zelfs nog veel duidelijker: 2 versies en buiten de kleur helemaal geen opties selecteerbaar.

Zou dit de bestelling kunnen versnellen?
Misschien wel maar ik vrees er eerlijk gezegd voor.
 

DB200

Lid
Als je dit besteld hebt wel...
1200 euro maar liefst. Maar goed, wil je zonder dan betekent dat een sterke inperking van de range bij koud weer.
Mijn voorspelling: over 5 jaar is dit onderdeel van de standaarduitrusting, net zoals nu een airco standaard op elke auto zit.
 

SGI84

Lid
Hoi ik ben via meerdere kanalen informatie aan het inwinnen, dus ook maar de kennis en kunde van hier even aanwenden. Het zit zo. Ik heb een iV80 in bestelling staan met o.a. Assistentie, Warmtepomp en 125kW laden.

Over de warmtepomp ben ik nu erg aan het twijfelen of het wel voldoende voordeel biedt. Ik lees overal dat voor NL-begrippen slechts om 15-30km aan besparing op de range is onder ideale omstandigheden.

Voor de waarde van de warmte a 1200 EUR, kan ik ook Assistentie+ (Travel assist) en Infotainment+ (HUD) als optie nemen. Die optie gebruik ik in principe elke keer als ik rijd.

Ik heb de warmtepomp nu dus alleen bekeken vanuit het perspectief van je accu 80% leeg rijden. De vragen die ik nog heb:
- Heeft een warmtepomp wel veel voordeel als ik wil voorverwarmen, zonder dat ik aan de lader hang (ik kan thuis niet laden)?
- Heeft een warmtepomp wel veel voordeel als ik in de koude tijd van het jaar meerdere kortere ritjes maak, zonder bij te laden?
- Wat hebben jullie die een Enyaq besteld hebben besloten over de warmtepomp en waarom? Of, wat zouden jullie kiezen?

Alvast dank voor de reacties!
 

Flem_nl

Forumguru
Heb het na overleg met de dealer niet besteld. Is handig bij voorverwarmen vd batterij als het echt koud is om er meer range uit te halen. Ik kan wel thuis laden dus kan het zo timen dat de accu bijvoorbeeld rond 0800 in de ochtend vol is als ik weg moet en dan dus warm. Maar volgens de dealer is het in ons klimaat van weinig toegevoegde waarde.

Maar dat is voor ieder weer persoonlijk. Besteedde het geld liever opties die je zelf ook al noemt.
 

SGI84

Lid
Dank voor.je reactie. Ik leun daar ook steeds meer naar toe, maar ik zit nog even met de manier waarop ik de auto denk te gaan gebruiken.

Als ik weet dat ik ergens heen ga, zorgen dat de voorgaande avond de auto vol is op 80-90% door publiek te laden.

Dan zal de auto in de nacht gewoon voor de deur staan. Zonder te laden. Ik wil niet onnodig publieke laadpunten bezet houden.

Volgende dag instappen en wegrijden. Ik verwacht dan binnentemperatuur op ±19c te hebben zoals nu.

Met deze methode vraag ik me nog of ik de warmtepomp niet ga missen als ik op deze manier wil doen.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
 
Hoi ik ben via meerdere kanalen informatie aan het inwinnen, dus ook maar de kennis en kunde van hier even aanwenden. Het zit zo. Ik heb een iV80 in bestelling staan met o.a. Assistentie, Warmtepomp en 125kW laden.
.......
De vragen die ik nog heb:
- Heeft een warmtepomp wel veel voordeel als ik wil voorverwarmen, zonder dat ik aan de lader hang (ik kan thuis niet laden)?
- Heeft een warmtepomp wel veel voordeel als ik in de koude tijd van het jaar meerdere kortere ritjes maak, zonder bij te laden?
- Wat hebben jullie die een Enyaq besteld hebben besloten over de warmtepomp en waarom? .....


Ik neem hem dus wel als optie erbij..we zijn zeker van plan om (als het weer mag) naar omringende landen te rijden. Ik kies voor de 60 en wil dus wel max range eruit halen zeg maar :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jdbigg

Senior Member
@SGI84
Ij het opwarmen van de auto in stilstand wordt de PTC verwarming gebruikt en dan heb je dus niets aan de warmtepomp. Ik had hem besteld, maar nu praktijkgegevens van de ID.x serie uitwijst dat de winst minimaal is, geryild voor Assist etc
 
Laatst bewerkt door een moderator:

SGI84

Lid
Ik heb ook geruild voor Infotainment+ en Assistentie+. Nu fingers crossed dat het geen vertraging gaat opleveren qua productieslot. Daar wil de LM en ikzelf niet aan.

Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
 

Captain Hook

Forumguru
Grappig; het geluid van een optrekkende en weer vertragende Enyaq iV:

https://www.skoda.nl/nieuws/luister-naar-de-skoda-enyaq-iv

Eindelijk; het geluid van de toekomst! :cool:

En ja, het was al eerder gepost. Maar we moeten de petrol-heads toch de kans geven dit af te zeiken. Anders is het niet leuk meer. :D
BTW: ik vind het een prima passend geluid bij een nieuwe aandrijfbron.

Nog beter had ik stilte gevonden, maar dat vindt de wetgever niet goed.
 
Bovenaan Onderaan