Koppeling stinkt af en toe

Diggler

Nieuw lid
Sinds oktober 2020 eigenaar van een Fabia 1 Combi 2004 1.4 16v Flash. Prima wagen, zeer content mee. Alleen meurt de koppeling af en toe, brandlucht. Kan dit veel kwaad? Koppeling werkt verder gewoon goed, hoef pedaal niet ver in te trappen oid.
 

Tees

Donateur
Als een koppeling een brandlucht geeft, betekent t dat ie doorslipt. Dat kan aan de combinatie van je linker en je rechtervoet liggen, maar als dat is bij gewoon rustig optrekken, dan kan t toch zijn dat je koppelingsplaten (of drukgroep e.d.) aan vervanging toe zijn. Of er staat iets niet goed afgesteld, dat je koppeling ietsjes ontkoppelt terwijl je t pedaal niet indrukt, dat veroorzaakt uiteraard hetzelfde gedrag.
 

catch me

Forumguru
Als de koppeling hoog aangrijpt kan dit duiden op versleten, hoeft niet is een beetje afhankelijk of de koppeling wel of niet zelfstellend is.
maar als die af en toe stinkt, toch ens na laten kijken....
 

catch me

Forumguru
de koppeling zal bij dit type hydraulisch zijn, als ik zo naar t bouwjaar kijk, als die dan hoog aangrijpt is het meestal dat ie versleten is
 

Diggler

Nieuw lid
Rijd er keurig mee, gewoon normaal zeg maar. Geen gierende bandjes oid. Gekke is dat ie dus niet altijd maar slechts af en toe een brandlucht heeft. Op zo'n moment weleens onder de motorkap gekeken; er kwamen dan rookkringeltjes vanuit midden-onder omhoog.

Als 'ie zou slippen, hoor je dat dan ook? (want ik hoor niets nl)
hij ontkoppelt niet een klein beetje; in zn 3e versnelling slaat ie af
koppeling trap ik altijd helemaal in
heb ik nou een hydraulische koppeling?
 

Desperado

Forumguru
50 rijden en in de hoogste versnelling zetten, koppeling op laten komen en flink gas geven. Als de toeren omhoog schieten is de koppeling versleten.
Het kan ook een defect druklager zijn of ergens een lekkende keerring waardoor er olie of vet op de drukgroep/koppelingsplaat komt.
 

Duijzer

Donateur
Hoe weet je dat het je koppeling is? Of dat er bijvoorbeeld niet ergens een druppel olie op een heet deel valt? Of een remschoen blijft hangen?
Als het de koppeling is die slipt zou je dat moeten merken als je hem bij lage snelheid in een hoge versnelling zet en flink gas geeft. Als de toeren omhoog jagen en de snelheid niet, slipt je koppeling. en je kunt het zien, maar dan moet hij eruit...
 

Diggler

Nieuw lid
Het gebeurt af en toe; kan nou niet direct zeggen wanneer wel en wanneer niet. Auto is net voor APK geweest en ze zijn er niet over begonnen. Ik denk dat ik het maar zo laat

Dank voor het meedenken!
 

V-Strom

Actief lid
Slippende koppeling is géén aandachtspunt bij de Algemene Periodieke Keuring.
Je kunt de auto het beste de handrem aantrekken en dan in de hoogste versnelling zetten
en dan koppeling rustig volledig op laten komen.(Wel een beetje gas geven).
Slaat de motor niet af dan is meestal de koppelingsplaat versleten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan