Rechter voor veer//schokbreker los

Vorig jaar met auto op bokken per abuis rechter voor veer/schokbreker losgedraaid, dus dat hele ding viel er onder uit. met iemand de veer/schokbreker er weer onder gekregen.
enkele weken terug ergens van trottoirband afgebonkt, hoorde onder auto flinke klap, uitlijning was meteen niet meer goed. de auto opgekrikt en constateerde dat de hele veer/schokbreker heen en weer te bewegen is. als auto weer op zijn wielen staat is de rechter voor veer/schokbreker gewoon onbeweeglijk; geen zijdelingse bewegingen. Veer//Schokbreker beweegt gewoon op en neer als ik op hoek auto duw.
aan de linker voorkant veer/schokbreker bij opkrikken onbeweeglijk
Moet ik ergens de moer die de bovenste schotel veer/schokbreker op zijn plaats houdt en die in uitstulping wielkast aansluit, aandraaien of wat losser draaier of geheel nieuwe set veer/schokbrekers er onder zetten?
de wiel ophanging, de triangel, is niet beschadigd of niet los
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat eerst even bekeken moet worden wat er nu precies aan de hand is. Ik sluit niet uit dat de schokbreker door de klap krom is geworden en dus niet normaal in- en uitveert.
 
Beste Cordoba, voor zover na te gaan als ik op voorste rechtse hoek auto duw, lijkt de schokbreker oké. Gaat niet stroef, hoor geen geluiden van schrapen of schuren
 

45069

Senior Member
Vorig jaar met auto op bokken per abuis rechter voor veer/schokbreker losgedraaid, dus dat hele ding viel er onder uit. met iemand de veer/schokbreker er weer onder gekregen.
enkele weken terug ergens van trottoirband afgebonkt, hoorde onder auto flinke klap, uitlijning was meteen niet meer goed. de auto opgekrikt en constateerde dat de hele veer/schokbreker heen en weer te bewegen is. als auto weer op zijn wielen staat is de rechter voor veer/schokbreker gewoon onbeweeglijk; geen zijdelingse bewegingen. Veer//Schokbreker beweegt gewoon op en neer als ik op hoek auto duw.
aan de linker voorkant veer/schokbreker bij opkrikken onbeweeglijk
Moet ik ergens de moer die de bovenste schotel veer/schokbreker op zijn plaats houdt en die in uitstulping wielkast aansluit, aandraaien of wat losser draaier of geheel nieuwe set veer/schokbrekers er onder zetten?
de wiel ophanging, de triangel, is niet beschadigd of niet los

Ik zou er zeker niet mee gaan rijden, eerst eens omhoog zetten die auto en alles even nalopen en repareren.
 
er is niks stuk of kapot in de zin van vernietigd
er zit iets los
vraag is of ik iets moet aan draaien, losser draaier of maar gewoon vervangen
 
probleem met de rechter voorveer is op mysterieuze wijze opgelost; veer zit weer vast, afstanden tussen bovenste veerschotel en onderste steunpunt is aan beide zijde gelijk 25,5 cm
 

brepus13

Forumguru
Ik zou er niet mee willen rijden ook al lijkt het nu ineens weer ok.

grootste raadsel is hoe je per abuis een schokbreker los draait? Er moeten meerdere zaken gelost worden voordat je die los hebt?

Ik zou het spul door een garage los laten halen en correct vast laten zetten, dan weet je zeker dat het goed is. Een losse schokbreker lijkt me nogal gevaarlijk om mee rond te rijden en doet nogal wat met je wegligging.
 
auto is goed gekeurd
vermoedelijk heb ik in motorcompartiment 2 moertjes van schokbreker niet goed aan gedraaid
moet het daar nog al eens losmaken om accu er uit te halen
 
Bovenaan Onderaan