Knop achterbank vergrendeling afgebroken.

De knop van de achterbankvergrendeling is afgebroken. Weet iemand hoe ik deze kan vervangen?
Moet ik eventueel het achterschot van de rugleuning te verwijderen? Alvast bedankt voor jullie reactie, Rolf. knop-3.jpg knop-3.jpg knop-3.jpg
 
Hallo Peter,
Perfect, nummer 14 is de boosdoener! Nu het probleem hoe ik nummer 2 en 21 (van je eerste link) eruit haal en welke rol speelt schroef 15?
Om e.e.a. aan elkaar te koppelen moet, denk ik, toch de achterkant van de achterleuning eraf, of zie ik dat verkeerd? Vraagje, hoe doe ik dat, zijn daar ook instructies of tekeningen van?
 

Cordoba

Forumguru
De stalen achterkant van een gedeelde rugleuning er uit halen, is volgens mij nogal tricky, ook vanwege het gordelmechanisme voor de middenplaats dat in die rugleuning zit. Als het bij de Fabia II vergelijkbaar gaat als bij de Fabia I, kun je het beste eerst de zitting en de hoofdsteunen er uit halen, om meer ruimte te krijgen om de rugleuning te demonteren. Vervolgens zit er onderaan de rugleuning bij het portier een metalen schijfje (ca. 30mm doorsnee) met een uitsparing waar je een schroevendraaier in kan steken om het schijfje te draaien. Als je dat gleufje naar de andere zijde hebt gedraaid, kun je het rugdeel iets naar voren klappen, en dan voorzichtig zijwaarts door het portier naar buiten trekken. (De onderzijde van de rugleuning zit in het midden dan nog op een staaf van 10-15 cm lengte, en je kunt 'm dan van de pin afschuiven. Als je de rugleuning los hebt, zal het sleutelen aan de vergrendeling makkelijker gaan, en kun je dat gewoon binnen doen.

Hier een foto van het middenstuk met de pinnen bij een Fabia I, en een foto van de 'schijf' die je moet draaien:
SAM_0921.jpg SAM_1611.jpg
 
Peter en Cordoba dank voor jullie oplossingen/ideeën. Cordoba, ik ga van het weekend kijken of ik het aandurf.
 

Tees

Donateur
Mocht je het niet aandurven, zou je kunnen overwegen t te proberen te lijmen. Tis of ABS of PE/PP, die laatste is lastig te lijmen, maar met een primer/activator icm secondenlijm kan het wel.
Vervangen is natuurlijk wel mooier.
 
Bovenaan Onderaan