Autoradio vervangen, geen stroom meer..?

EdK

Forumguru
Maar welke van de twee leeft nu ?
Of leven ze beide ?

Want dat blijft een beetje wazig telkens in je verhaal
 

Diggler

Nieuw lid
Vast wel beide idd. Denk ik. De ene deed het weer, ga ervan uit dat de andere het dan ook weer doet. Maar goed, die gaat er toch uit dus boeit eigenlijk niet
 

Diggler

Nieuw lid
Thanks! Heb geen printje op das; gewoon saai zwartgrijs. Zal wel een oud model wezen dan (auto is volgens kenteken van 21 juni 2004) Misschien staat het wel in het boekje ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fanSkoda-VW

Donateur
@Diggler Dat lijkt mij dan idd het 'oude' model te zijn want mijn Fab 1 was van eind 2004 en had geen glad dashboard meer.
Dus idd de Flash, dat denk ik ook.

grtsss
 

Diggler

Nieuw lid
Hmm...

Zekering eruit. Radio geplaatst (contact uit)
Nieuwe zekering plaatsen, pats!
Kortsluiting in de radio?
 

EdK

Forumguru
Kortsluiting in de bedrading achter je radio met plaatsen radio ?
Dus bv een beknelde draad / draden
 

Cordoba

Forumguru
De Fabia van de advertentie is overduidelijk een pre-facelift versie: de witte/blanco streepjes in de achterlichtunit zijn niet met elkaar verbonden, mistlampen zijn rechthoekig en niet rond, de teller kan ik niet goed genoeg bekijken maar ook de km-teller van de facelift (2004) had een net iets andere lay-out. De stoelen zijn de standaardstoelen, niet de sportstoelen met wat betere zijdelingse steun, en betere ondersteuning in de knieholte.

Wat de kortsluiting betreft: ik denk dat je echt even moet kijken wat er mis is met de bedrading achter de radio. (of is de antenneaansluiting los gekomen en hangt deze tegen de voedingskabel?).
 

Tees

Donateur
2x de nieuwe radio plaatsen, en 2x je zekering eruit. Dan heb je of heel veel pech dat je elke keer de bedrading zo draait of knikt dat ie kortsluiting maakt, of je nieuwe radio maakt sluiting (waarbij het aan de radio kan liggen óf dat je aansluiting op de radio niet klopt).

Ik gok persoonlijk op het 2e, maar je kan t testen door je nieuw radio los te halen, zekering te vervangen en de oude weer te plaatsen. Als ie dan weer klapt is het iig niet de nieuwe radio maar de bekabeling.
 

Diggler

Nieuw lid
Inderdaad exact dit gedaan, oude radio werkt zoals het hoort

laat t voorlopig ff zo, es kijken of die oude vdo dayton op 1 of andere manier ook een usb stickje kan afspelen
 

Cordoba

Forumguru
Het kan zijn dat de constante plus (voor o.a. het geheugen, dus weinig vermogen) en de geschakelde plus (voor het normale gebruik) verkeerd zijn aangesloten bij de nieuwe radio: bij auto's van de Vaggroep zijn die aansluitingen namelijk standaard omgedraaid ten opzichte van de officiele norm.

Als de VDO-Dayton iets van een ingang heeft voor een CD-wisselaar, kun je daar een Yatour of iets vergelijkbaars op aansluiten en kun je gewoon een USB-stick plaatsen.
 

EdK

Forumguru
kan zijn dat de constante plus (voor o.a. het geheugen, dus weinig vermogen) en de geschakelde plus (voor het normale gebruik) verkeerd zijn aangesloten bij de nieuwe radio: bij auto's van de Vaggroep zijn die aansluitingen namelijk standaard omgedraaid ten opzichte van de officiele norm.
Maar dan zou je in theorie geen sluiting hebben , alleen zijn dan telkens al je zenders weer uit geheugen weg na uitzetten van de radio.
 

Cordoba

Forumguru
@EdK Klopt, maar als je teveel stroom trekt van de vaste plus, kun je wel de zekering overbelasten. (volgens mij is die maar op 5 of 10A gezekerd, en als je een radio met veel vermogen plaatst, kom je echt wel boven de 5A).
 

fanSkoda-VW

Donateur
Uit mijn geheugen zeg ik dat in de VDO Dayon de CD speler is ingebouwd. Je dient eigenlijk de CD met de navigatiesoftware er in te hebben.
USB-stick weet ik niet meer of die ergens in kan, dacht van niet.

Ik denk dat je de RS 4200 hebt:

https://www.gebruikershandleiding.com/VDO-Dayton-ms-4200-rs/preview-handleiding-234686.html
en
https://docplayer.nl/47831681-Uw-gebruiksaanwijzing-vdo-dayton-ms-4200-rs.html

Een USB-stick aansluiten kan héél misschien via de CD-wisselaar. Wat antiek lezenswaardig is te vinden op:

http://www.navigatiehelpsite.nl/for...-aansluiten-op-ms4300-via-adapter-t12977.html

grtsss
 

Tees

Donateur
Ik zou zelf toch nog eens naar je nieuwe radio kijken en wat dingen doormeten met een multimeter. Zie hier een website met de pinout van de standaard DIN-connectors (met onderaan de waarschuwing dat VAG 't net ff anders doet). Ik zou dan vooral de pinnen tussen de 12V en de aarde doormeten op je nieuwe radio.
Want als 'ie er meteen uitknalt, dan denk ik toch het eerst aan kortsluiting, overbelasting lijkt mij niet meteen de eerste gedachte (het KAN wel, maar dan moet ie inderdaad meteen meer dan 5A oftewel 60W trekken). En uit je verhaal concludeer ik dat de zekering er al uitknalt voordat je de radio aandoet? Want in standby zal 'ie echt geen 60+W trekken.
 

Diggler

Nieuw lid
Dank allen

heb vorige week eerst de nieuwe radio getest in de auto; zonder hem te plaatsen. Dat ging prima. Daarna, na het plaatsen; radio dood door zekering.

Daarna nieuwe zekering, pats

dus is het idd logisch dat de kabelboom in de verdrukking komt en kortsluiting maakt.

Voorlopig dus opgelost door oude VDO Dayton (zonder in de weg zittend verloopstuk) terug te plaatsen. Dat werkt nu.

Heb helaas geen cd/dvd van vwo Dayton die (denk ik) vereist is. Geen idee of de navigatie dan wel werkt.

Ideetjes mbt usb stick ipv cd wisselaar; heb ik een cd wisselaar dan?
 

Cordoba

Forumguru
Als je op de VDO Dayton een aansluiting hebt voor een CD-wisselaar, kun je daar dus zo'n apparaatje opzetten waar je gewoon een USB-stick in kunt steken voor je muziek. Yatour en Solisto zijn bekende leveranciers voor zo'n USB-aansluiting.
 
Bovenaan Onderaan