Osram LED H7 met goedkeuring!

Captain Hook

Forumguru
De allereerste, in Duitsland goedgekeurde, LED koplamp vervangers van Osram!

https://www.osram.de/am/night-breaker-led/index.jsp

LED%20NIGHT%20BREAKER%20H7%2064210DWNB%20Composing.jpg


En, ze (= Osram) hebben er zelfs al rekening mee gehouden dat hun product vervalst gaat worden! Kun je nagaan...

Niet goedkoop:
https://www.amazon.de/gp/product/B0...amp=1638&linkCode=xm2&creativeASIN=B08DNZMC11
 

Captain Hook

Forumguru
Hier staat beschreven of er een goedkeuring is voor een bepaald type auto:

https://www.osram.de/am/night-break...bilitaetsliste.jsp#_m301_m302__h1_h2_headline

met daarbij de opmerking:
Ihr Fahrzeug oder Ihre Scheinwerfergenehmigungsnummer ist nicht dabei?
Wir arbeiten kontinuierlich daran die NIGHT BREAKER® LED (H7-LED) für weitere Fahrzeugmodelle testen und beim Kraftfahrtbundesamt (KBA) freigeben zu lassen. Bleiben Sie up to date auf unserer Webseite und den Social Media Kanälen von OSRAM Automotive:
 

Smeeuwis

Donateur
Hilox XTR kost 199,- euro en is strikt genomen niet toegelaten. Als je auto in het lijstje van Osram staat is het legaal kennelijk. En de prijs is aantrekkelijker. Kwaliteit van Osram staat ook buiten kijf. Denk dat ik deze set in mijn S-Max ga schroeven in plaats van de Hilox.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb zo'n idee dat de (OEM) wederverkopers en dropshippers van de überdure ex-China LEDs binnenkort hun prijzen gaan verlagen... :D
 

Captain Hook

Forumguru

Rallye

Forumguru
Knipseltje:
upload_2020-10-22_14-44-43.png
Dat maakt het niet veel duidelijker. De 5E was er in 2010 nog niet, dus zijn de lampen dan ook geschikt voor de O2 FL?
 
Ik overweeg deze lampen te bestellen voor mijn Polo, daar zijn ze ook voor goedgekeurd, in ieder geval voor DE. Omdat er bij een Crosspolo geen aparte lampjes voor DRL zijn heeft VW dat opgelost door altijd dimlicht aan te hebben ook met de schakelaar op 0. Die dimlichtlampen zitten ook nog eens niet via de BCM geschakeld, mede daardoor gaan ze ook niet zo lang mee. Heb in 30k km al stuk of 4 lampen vervangen. In de Rapid in 79k km nog niet 1.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Sinds de late jaren '60 heb ik in al mijn auto's ALTIJD (dus: dag én nacht, zon of regen) met dimlicht aan gereden.
Of het nou de 6V en 12V gloeipitjes van de eerste jaren waren, de halogeenlampen daarna of de xenon dimlichten van mijn O2c uit 2007 maakt niet uit: ik had maar zelden een lamp kapot. Gemiddeld gingen ze 1,5 tot 2 jaar mee, oftewel zo'n 60-80k km (en dan werden altijd beide tegelijk vervangen) en dat vind ik niet onredelijk snel. Een kleine investering in mijn eigen veiligheid.

O ja - op één Opel Ascona na betreft dit allemaal VAG-auto's, namelijk 2x NSU, 2 kevers, 2x Golf1, 3x Audi80, 1x VW Polo en 3x Skoda waarvan de (inmiddels privé-)Fabia de laatste was.

Als die LEDlampen ook voor mijn Leon beschikbaar komen, wil ik zeker onderzoeken of dat (nog) meer licht op straat werpt dan mijn huidige Philips XtremeVisions. Ik hou het in de gaten.
 

Captain Hook

Forumguru
@FabiaLicious Verschil? Ach, da's het verschil tussen Deutsche Gründlichkeit en Chinese fabeltjes...:D
In werkelijkheid zouden die Osram LEDs nog wel eens meer effectief licht kunnen geven dan de Chinese tegenhangers.

Als je bovendien de Luxeon Z ES LED datasheet bekijkt:
https://www.lumileds.com/wp-content/uploads/files/DS134-luxeon-z-es-datasheet-1.pdf
en dan de lichtopbrengst per LED chip bekijkt, dan kun je zelf al narekenen dat die 6 chips op de Hilox uitvoering nooit de geclaimde hoeveelheid lumen kunnen uitstralen.
Nog afgezien van levensduur, warmteproductie en koelfan...
 
Laatst bewerkt:

floyd2

Forumguru
De 1500lm moeten ze aanhouden om aan de H7 regelgeving te kunnen voldoen.
Het zo maar kunnen dat imitatiesetjes feller zijn(maar illegaal)
En de aangegeven waardes van imitatiesetjes komen bijna altijd uit een duim:jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Met een duim waar zoveel licht uitkomt, heb je in elk geval geen zaklamp (of kofferbaklampje of iets dergelijks) meer nodig. :D

Wat mij verbaast, is dat de goedkeuring blijkbaar heel specifiek is. Je zou verwachten dat een merk als Osram een algemene ontwikkeling doet, waarbij het punt waar het licht ontstaat gelijk is als bij de gewone halogeenversie, en dan kun je gewoon ieder halogeenbolletje van dat type vervangen door een ledversie. Bij veel van de goedkope ledlampjes zit het lichtpunt op een andere plek ten opzichte van de fitting als het normale lampje, waardoor het lichtbeeld ook niet klopt omdat het licht totaal anders op reflector/lens valt.
 

turboturbo

Forumguru
Interessante ontwikkeling!

voorjaar 2021 treedt een verscherpte keuring van de koplampen in voor de APK. Veel goedkope (nee: slechte!) led lampen zullen dan door de mand vallen.

mogelijk misschien zelfs zonder E keurmerk sowieso afkeur.

inmiddels weten we van de Hilox lampen dat ze het uitstekend doen in reflector koplampen (zie test van Truckstar) dus ik ben niet al te zenuwachtig. Maar strikt genomen missen ze het keurmerk dus ik houd nog overal rekening mee...

Als ik me niet vergis heeft de Peugeot E-208 ook led dim verlichting in reflector behuizing en dat is dus af-fabriek.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Kan mij niet voorstellen dat ze alle lampjes gaan bekijken.
Nee, ik ook niet. Als het lichtbeeld goed is is het goedkeur. Maar je weet het maar nooit. Als meneer steekproefcontroleur er wel naar kijkt gaat meneer monteur het ook zeker wel doen.
 

turboturbo

Forumguru
Kan mij niet voorstellen dat ze alle lampjes gaan bekijken.
Ik eigenlijk wel. Je ziet al snel als de auto led of xenon lampen heeft (waar het halogeen) behuizing is (zeker bij oudere auto’s met reflector koplampen)

Los van het lichtbeeld, als ik als keurmeester een steekproef zou krijgen bij een led-in-halogeen-behuizing-auto dan zou ik de led lamp er alsnog als de wiedeweerga uithalen en gauw een halogeen lampje in zetten (op dit moment dus, met niet voor de openbare weg gekeurde lampen). In alle andere gevallen zou je kunnen voorstellen dat je de klant informeert over dat het niet toegestaan is en dat je hem of haar daarop gewezen hebt.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
@Ted Wat gaat bij jou maar 3 jaar mee, de OSRAM led lampen?
Deze met E-keurmerk zijn pas sinds een paar maanden op de markt.:pieker:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan