Skoda stopt met Citigo

Fabia 123

Forumguru
Wanneer je naar de auto verkoop in Nederland kijkt dan doen de A segmenters het erg goed.
De merken die overblijven ( KIA Hyundai) zitten goed.

Er zijn op het web al wat Spy foto,s geweest van de Fabia 4. Natuurlijk gecamoufleerd, maar hij lijkt op een gekrompen Enyaq.
 

Derooke

Forumguru
Of ze laten allemaal het a segment vallen wegens weinig winst .
Want als je de klanten kan forceren om een net iets duurdere wagen te doen kopen zal geen enkel bedrijf dit laten schieten.
 

Fabia 123

Forumguru
Er zijn altijd merken die het net even anders doen en wel nieuwe a segmenters ontwikkelen. Maar de topmanagers van andere grote merken kijken naar elkaar en doen vaak na wat anderen ook doen.
 

Berrychello

Forumguru
Ik heb nu via de importeur vernomen dat de productie stopt nadat alle backorders zijn geproduceerd. Er zijn er in totaal 1700 verkocht in Nederland.
En onze groene is dus een unicum met één van de (tot nu toe) 25 stuks.
 

Derooke

Forumguru
De productie van de VW ID 1 komt er in 2025

Dus het a segment houdt niet op te bestaan.

Ik heb dit net gelezen.

(Staat op insideevs)
 

EdK

Forumguru
Maar goed dan zou de Ibiza / Fabia en de Polo op een ID2 platform moeten komen op de markt in 202X ???
En over het ID2 platform kan ik momenteel niets vinden...
Maar mijn gevoel zegt dat het zo maar eens zou kunnen zijn dat Skoda er als eerste mee mag komen op basis van de nieuwe Fabia 4
 

Rallye

Forumguru
Ik denk dat het andersom is. Een Fabia 4 zou gebaseerd kunnen zijn op het ID2 platform. Aan de andere kant: VAG lijkt volelektrisch op een eigen platform te te houden. Dan komt er dus een elektrisch model op het ID2 platform naast de Fabia.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat als we het over 2025 of later hebben voor de ID2, dat de Fabia dan vanzelf alleen nog maar als EV wordt verkocht op basis van t ID2 platform. Misschien dat ze nog 1 facelift op dit platform zetten, en dan houdt t wel een beetje op.

Lijkt me dat VAG de verbrandingsmotoren sowieso langzaam gaat uitfaseren, met het verbod op verbrandingsmotoren in nieuwe auto's in steeds meer landen per 2030 (en dat wordt vast binnenkort ook EU-breed zo).
 

Captain Hook

Forumguru
...
Lijkt me dat VAG de verbrandingsmotoren sowieso langzaam gaat uitfaseren, met het verbod op verbrandingsmotoren in nieuwe auto's in steeds meer landen per 2030 (en dat wordt vast binnenkort ook EU-breed zo).

Blijft een 'raar' land, dat België; gaan ze in de franstalige helft een verbod op (oudere) ICE auto's invoeren:

https://www.autogids.be/autonieuws/...lonie-alle-euro-4-en-5-wagens-vanaf-2026.html
https://autofans.be/nieuws/overheid/42725-wallonie-verbiedt-vanaf-2026-alle-autos-van-voor-2009
https://www.autoblog.nl/nieuws/met-een-oudere-auto-naar-de-ardenne-straks-verboden-176769
 

Tees

Donateur
Ben ik blij dat m'n Fabia van 2004 nog net Euro4 is :jaja:
Tegen 2026 zal ie wel op de sloop staan lijkt me.

Maar ik vermoed dat er steeds meer regio's en landen een verbod op al rondrijdende verbrandingsmotoren gaan invoeren. Uiteindelijk is dat natuurlijk ook nodig om de klimaatdoelen te halen, maar dan moet het alternatief wel betaalbaar zijn.
 

Rallye

Forumguru
Dan zou je dus mensen dwingen een nieuwe(re) auto te kopen om minder CO2 uit te stoten? Dat lijkt me vreemd - uiteindelijk koopt er dan iemand een nieuwe auto, met alle CO2 tijdens de produktie van dien.

Ik kan de reden voor deze regels zo snel niet vinden, maar hoe groot is vanaf 2026 (en zeker een paar jaar later) het probleem nog van de uitstoot van oudere auto’s? Moet je die beperkte groep (hobbyisten of, nog erger, relatief arme burgers) dan nog lastigvallen met dit soort onzin? Hoe groot is het uitstootprobleem (dan nog) in de Ardennen?
 

Tees

Donateur
@Rallye, laten we de rekensom eens maken, recent is er namelijk een nieuwe life cycle analysis gepubliceerd over de productie én het verbruik van nieuwe elektrische auto's (EV) t.o.v. auto's met verbrandingsmotor (ICE).

Bij de productie van een EV komt voor een middensegment auto (VW Golf bijv) 10.5 ton CO2 vrij (waarvan 4.5 ton voor de batterij). Voor een vergelijkbare ICE ongeveer 7. Uitstoot van een gemiddelde ICE die nu rondrijdt (de data komt van Spritmonitor :D) is 0.22 ton / 1000 km, van een EV 0.04, verschil is 0.18 ton / 1000 km. Dus om die 10.5 ton CO2 voor de productie van een nieuwe EV te compenseren, moet een nieuwe EV een kleine 60.000 km rijden.

Als we dan nog even meerekenen hoeveel de auto's de laatste jaren zuiniger geworden zijn (want die maatregel in Wallonië gaat allereerst om de oudste auto's), dan gaat dit getal met nog ongeveer 1/3 tot 1/4 omlaag (even een schatting mijnerzijds, kan zo snel even geen data vinden), dus dan zitten we rond de 40-45.000 km. Dit zijn dus de opgetelde kilometers tot het moment dat iemand een nieuwe auto koopt.

Milieutechnisch is dit geen heel gekke maatregel dus. Ik heb nu 30.000 km in m'n huidige Faab gereden, en voorlopig koop ik nog geen nieuwe (klop af, en zelfs als ie overlijdt koop ik geen nieuwe, maar een nieuwe oude). En ik rijd behoorlijk weinig.

Financieel is t natuurlijk een heel ander verhaal, zonder subsidies wordt dit inderdaad voor veel mensen een zware dobber.
 

Rallye

Forumguru
Als gezegd: ik vraag mij af of men dit voor de CO2-uitstoot doet (want waarom dan aansluiten bij Euro-regels). Daarbij hecht ik, het zij gezegd, nauwelijks waarde aan beperking van de CO2-uitstoot door burgers. En is de auto (zoals overigens meer dingen in het leven) voor mij niet enkel een economische afweging.

Als je dan leest hoe deze maatregel nog net even voor de verkiezingen wordt doorgevoerd, lijkt me dit typisch voor veel van die op mobiliteit gerichte beperkingen voor “het milieu”. Vooral voor de bühne.

Over een paar jaar is aantal elektrische auto’s toch al veel groter. De “winst” van deze zeer dwingende (om geen andere woorden te gebruiken) is dan veel minder. Je dwingt daarmee een groep burgers uit hun auto voor een zeer kleine uitstootbeperking. Wel heel makkelijk om aan te grijpen bij auto’s (die zijn zichtbaar en dus controleerbaar), maar ik vraag me af of er ook een afweging is gemaakt ten opzichte van bijvoorbeeld de winst die te behalen is in de bebouwde omgeving, met wellicht minder dwingende maatregelen. Als ik zo door Wallonië rij lijkt daar misschien meer winst te behalen... Maar dan moet je als overheid iets doen en niet enkel camera’s neerzetten. En als je een burger dwingt zijn oudere auto te laten slopen, kan hij minder in isolatie van zijn huis investeren......

Maar goed, misschien raken we wat off topic.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan