Skoda Enyaq

SGI84

Lid
Op mijn geconfigureerde Enyaq (https://configurator.skoda.nl/samenvatting?code=56ODVD#/) met Loft interieur staat bij de standaarduitrusting onder licht toch ambiance led verlichting.

Mooie configuratie. Ik verwacht dat ambiance led verlichting dan toch alleen de deurposten betreft.

Ik ben nu dit weekend zelf flink in twijfel of ik voor €20,00 netto per maand extra het lichtpakket erbij zal doen. Het smoelt wel een stuk beter, ook al die ik dat niet als ik in de auto zit, maar matrix led lijkt toch echt betere verlichting te geven zonder medegebruikers te verblinden. Ik vraag me af hoe de kwaliteit van de standaard led is.
 
Weet iemand of je de laadsnelheid op de Enyaq kunt instellen?
Waarom ik dit vraag, als ik mijn aansluiting meterkast naar 3x25A laat omzetten ipv 1x35A kan ik ongeveer 9 kW meer vermogen afnemen van energieleverancier dan nu. Blijft een min van 2 kW, vraag is of ik hier last van ga krijgen, anders zou ik een loadbalancer bij mijn lader moeten nemen. Dit zou ik kunnen voorkomen als ik max laadvermogen op de auto of lader op 9 kW zou kunnen zetten. Een lader moet ik nog bestellen dus ook daarom deze vraag.
 

redfoxert

Senior Member
Weet iemand of je de laadsnelheid op de Enyaq kunt instellen?
Waarom ik dit vraag, als ik mijn aansluiting meterkast naar 3x25A laat omzetten ipv 1x35A kan ik ongeveer 9 kW meer vermogen afnemen van energieleverancier dan nu. Blijft een min van 2 kW, vraag is of ik hier last van ga krijgen, anders zou ik een loadbalancer bij mijn lader moeten nemen. Dit zou ik kunnen voorkomen als ik max laadvermogen op de auto of lader op 9 kW zou kunnen zetten. Een lader moet ik nog bestellen dus ook daarom deze vraag.

Ik denk dat je op een enkelfase lader niet eens snel kunt laden, enkel met de extra lader (Clever Charge kabel) die Skoda los verkoopt a 700 euro. Daarmee kan je ook op een gewoon stopcontact laden, duurt wel een eeuwigheid voor een volle accu. Je laadt dan maximaal op 16A, een en ander afhankelijk van de zekering op die groep. Dat is meestal 16A. Een volle accu duurt dan volgens EV-Database 18.5 uur...

Ik ga zelf uit van een aanpassing in de meterkast, ook 1x35A naar 3x25A zodat de wallbox die geplaatst moet gaan worden op 3fase aangesloten kan worden. Dan kan je wel de 11kW laadcapaciteit gebruiken en dus ook "normaal" laden.
 
@Frankdaan : zou mij verbazen als je een antwoord krijgt, vrijwel zeker dat je de standaard mail gaat krijgen die je naar de dealer doorverwijst, want die kan je het beste helpen zeggen ze dan bij Pon...
Wat je zegt klopt helemaal, helaas. Ik heb hen gezegd dat ik daar niet wijzer wordt en dit antwoord niet accepteer. "Klantenservice" gaat het verder uitzoeken en komt er op terug. Ben benieuwd....
 

EdK

Forumguru
Ik ga zelf uit van een aanpassing in de meterkast, ook 1x35A naar 3x25A zodat de wallbox die geplaatst moet gaan worden op 3fase aangesloten kan worden. Dan kan je wel de 11kW laadcapaciteit gebruiken en dus ook "normaal" laden.
Houden jullie er wel rekening mee dat de gehele groepenkast aangepast moet worden !!
Begint al met een 3 fase hoofdschakelaar en dan de bestaande 230V groepen moeten zo uit
bedraad worden dat ze verdeeld worden over de 3 fase kwa vermogen !
Anders word er één fase zwaar overbelast met gevolg dat de hoofdzekering(en) je om de oren gaan vliegen.
En heb je momenteel een oude groepenkast erin zitten dan is het vaak makkelijker en uiteindelijk goedkoper om een geheel nieuwe erin te plaatsen.
 

redfoxert

Senior Member
Yup, daar hou ik rekening mee :) De hele groepenkast moet vernieuwd worden indien de Enyaq komt. Niet heel erg, kan ik eindelijk eens werk maken van een betere groepenindeling. En 3fasen is ook fijn om in de garage te hebben.

Uitbreiding van mijn zonnepanelen is dan in de toekomst ook nog mogelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Majefloti

Forumguru
Goede morgen,

Nieuw hier op het forum en volgend jaar mijn allereerste Skoda in de lease (60mnd) en wat voor een:

Zijn er nog meer mensen die de Arctic Silver in het echt hebben gezien die hun mening kunnen geven? Zelf was ik bij de preview van de Brilliant Silver en die was leuk maar niet bijzonder. Alvast dank!

Ben ook bij de première geweest. Prachtige kleur die Artic Silver. Gewoon doen!
 

Bijlagen

  • E4228711-6ACB-46EF-96AE-25F1495AE014.jpeg
    E4228711-6ACB-46EF-96AE-25F1495AE014.jpeg
    115,2 KB · Weergaven: 152
  • BAA3123A-4B29-4D30-B44F-A2CE047A4486.jpeg
    BAA3123A-4B29-4D30-B44F-A2CE047A4486.jpeg
    127,3 KB · Weergaven: 161
  • F0F06342-1BA9-4F37-AA72-8123974513A9.jpeg
    F0F06342-1BA9-4F37-AA72-8123974513A9.jpeg
    113,8 KB · Weergaven: 131

VAG-man

Forumguru
Artic Silver voor als je niet van kleur houdt.
75% van het wagenpark bestaat uit grijs/zilver of zwart.:pieker:
 

bmq

Lid
Nee, de Enyaq heeft op geen enkele versie een frunk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mister9

Actief lid
Ok. Ik sta op t punt m te bestellen. Enige waar ik over twijfel is de warmtepomp. Het is een optie van 1200 euro, dus ik vraag me af: “hoeveel voegt t toe?”
Heeft het een grote positieve impact op de actieradius?

ik snap dat het bij deze specifieke auto nog moet blijken maar tegelijk is het juist de info die je nodig hebt om een keuze te kunnen maken.
Iemand een tip? Doen of niet?
 
Laatst bewerkt:

Yellomello

Nieuw lid
Ik heb een filmpje op duitse elektro auto site Next move gezien. Daar testen ze een hyundai Kona met en zonder warmtepomp tegen elkaar. Praktijkverschil bij 5 graden Buitentemperatuur is ca 5% actieradius. Zal wel meer worden als het kouder is schatten ze in. Viel mij toch erg tegen het verschil, aangezien ik de bestelling de deur uit heb gedaan met warmtepomp.
 
Bovenaan Onderaan