Het grote VAG #Dieselgate topic

Captain Hook

Forumguru
In Duitsland is de rechtszaak begonnen tegen de ex-Audi baas:

https://www.stol.it/artikel/wirtschaft/prozess-gegen-ex-audi-chef-stadler-beginnt
https://www.wiwo.de/unternehmen/aut...im-prozess-gegen-rupert-stadler/26230322.html

De verwachting is dat de uitspraak pas in december 2022 (!) zal zijn.

Mit Stadler zusammen sind auch zwei einst leitende Audi-Ingenieure angeklagt sowie der ehemalige Porsche-Entwicklungsvorstand Wolfgang Hatz, der bis 2009 Leiter der Motorenentwicklung bei Audi und dann bei VW war. Hatz und die beiden Ingenieure sollen 2008 dafür gesorgt haben, dass die großen Dieselmotoren von Audi mit illegalen Software-Tricks die Abgaswerte zwar auf dem Prüfstand einhielten, aber auf der Straße nicht. Die Tanks mit der Spezialflüssigkeit zur Abgasreinigung sein zu klein gebaut worden.

En de hele grote baas, Winterkorn, komt ook nog aan de beurt:

Als Audi-Chef hatte Rupert Stadler bei den Verkaufszahlen Mercedes überholt, den Umsatz verdoppelt und Milliardengewinne beim Mutterkonzern VW abgeliefert. Ab Mittwoch muss sich der einstige „Manager des Jahres“ unter der Anklage des Betruges im Dieselskandal vor dem Landgericht München verantworten - als erster Angeklagter überhaupt in Deutschland. Der ehemalige VW-Chef Martin Winterkorn wartet noch auf seinen Prozesstermin in Braunschweig.
 

spaarder

Nieuw lid
Ja zoals gewoonlijk gebeurt er in Nederland van overheidswege helemaal niets (althans, niet binnen mijn gezichtsveld).

Een vriend van me in de VS kreeg voor zijn Audi diesel $5000,- cash én nog voor $2000,- aan tegoed voor onderhoud bij de dealer. En ook nog een riante garantie-regeling.
Hier claimt de EU miljarden, waar dan vervolgens geen cent van naar de consument gaat.

Ik was het zo zat dat ik me maar aangesloten heb bij emissionsjustice.com ; gaan weer een paar advocaten goed aan verdienen, maar anders zien we helemaal niets, ben ik bang...
 

MacManiac78

Forumguru
Mijn Euro6 Scania is nu 4.5 jaar oud, heeft net iets meer dan 200k km gereden en nog niet 1 x geregenereerd, dus ik durf te beweren dat mijn auto niet vervuilend is. Scania claimt zelfs dat de uitlaatgassen schoner zijn dan de door de motor 'ingeademde' lucht. Bij mij duurt het vooral lang totdat m'n werkpaard eindelijk eens gaat regenereren :deuk:


Regenereren van de roetkat is (op de geur na (rijdende) absoluut niet waar te nemen. Met een kilometerstand van 200K heeft die truck al VELE regeneraties gehad. Er gaat pas een lampje in het dashboard branden als de regeneratie niet geslaagd is en de kat verzadigd is.
 

laagvlieger

Forumguru
In de Benelux hebben eigenaars van zulke diesels vaak voordelen gehad in de vorm van een aankoopkorting of belastingvermindering. Dat maakt de hogere afschrijving wellicht deels goed, maar onder de streep zal je er uiteindelijk geen voordeel meer aan hebben. Ik ga er niet over tobben, omdat ik van plan ben om de auto op te rijden. Een bezoekje aan een tuner kan mij misschien behoeden voor torenhoge reparatiekosten aan de welbekende gevoelige onderdelen én doet de auto lekkerder rijden. In 2025 mag je uiteindelijk veel gebieden niet meer in met zo'n sjoemelauto, of die nu standaard, ge-update of getuned is. Daar veranderen die jarenlange rechtszaken helemaal niets meer aan. En wie een compensatie denkt te verwachten is in Europa eraan voor de moeite ... :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Die BPM-vrije aankoop was leuk, maar dat betekende niet dat ik minder geld uitgaf. Wel dat ik meer auto (en uitrusting) kreeg voor hetzelfde geld. Vervolgens 3 jaar houderschapsbelastingvrij gereden, dat is bij elkaar toch een serieus uitgespaard bedrag. Ik heb verder 160.000 km lang geen noemenswaardige problemen gehad (op een afgebroken stukkie metaal in de versnellingsbak na, maar dat was 2 maanden vóór het aflopen van de garantie) dus ik heb niet het gevoel gehad ooit ergens te hebben moeten "boeten" voor het eerder genoten voordeel.
 

CharlesTucker

Forumguru
Persoonlijk heb ik ook nooit het gevoel gehad nadeel te ondervinden van het gesjoemel. Ik heb het ding ooit voor een fatsoenlijke prijs (niet BPM vrij) nieuw gekocht, en 7 jaar later weer bij dezelfde dealer voor een in mijn ogen ook fatsoenlijke prijs weer ingeruild. In al die tijd een serieus probleem gehad, de welbekende EGR klep. Maar die had het ook al veel langer volgehouden dan die in m'n vorige auto, dus of dat sjoemel- of ontsjoemel-gerelateerd is durf ik niet eens te zeggen. Persoonlijk voel ik me niet benadeeld, en ga ook geen moeite doen voor compensatie. Als maatschappij zijn we natuurlijk wel met z'n allen flink genaaid door VAG, dus wat flinke straffen voor de verantwoordelijken lijken me wel op hun plaats. Verder, I moved on :)
 

Ligflits

Senior Member
Ik sluit me aan bij @CharlesTucker, met het verschil dat ik geen EGR problemen heb ervaren en wel BPM vrij heb aangeschaft en een aantal jaar mrb-vrij heb gereden. Wel denk ik dat de inruilprijs (begin dit jaar) lager is uitgevallen door een algehele "diesel-afkeer", welke waarschijnlijk aangewakkerd is door de sjoemel-affaire.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
De verminderde animo voor diesels konden we al een hele tijd zien aankomen, ongeacht de extra kwade reuk als gevolg van het sjoemelschandaal. Denk alleen al aan de milieuzones die in steeds meer steden worden ingesteld. Dat vóór te zijn was voor mij een van de twee redenen (naast een langzaam afnemende jaarkilometrage) om al voorjaar 2018 naar iets anders uit te gaan kijken, destijds resulterend in een alleszins redelijke inruilprijs voor mijn Fabia. Ik heb en had niet de indruk dat die inruilprijs heeft geleden onder het sjoemelschandaal.
 

spaarder

Nieuw lid
Ik verbaas me over het grote aantal mensen die dat een "redelijke inruilprijs" heeft teruggekregen. Ik hoor dat heel vaak, op feestjes en partijen. En bij doorvragen blijkt dat dat mensen hanteren:
inruilprijs = catalogus-prijs nieuwe auto + evt bijkomende afleverkosten - uiteindelijk betaalde prijs.

De inruilprijs is dan dermate goed dat particulier verkopen eigenlijk niet loont. Wat ergens natuurlijk vreemd is.

Ik zelf ga bij aanschaf van een nieuwe auto (ik rijd ze altijd op dus heb helaas geen ervaring met tweedehands) altijd eerst onderhandelen zonder inruil, en vervolgens keek ik dan bij de top drie hoeveel ze eventueel nog extra teruggaven voor mijn inruilauto.

Dus:
nruilprijs = catalogus-prijs nieuwe auto + evt bijkomende afleverkosten - korting op nieuwe auto - uiteindelijk betaalde prijs

In de praktijk varieert bij mij de korting tussen de 6% en de 15%, waarbij ik erbij moet zeggen dat ik ze erg veel vrijheid geef (bijv. kleur niet van belang, zolang maar niet spuuglelijk, mag ook voorraadauto zijn), en dat ik merk dat in de randstad er veel meer geconcurreerd wordt dan in mijn buurt.

Dan blijkt particuliere verkoop opeens wel te lonen. Wat ook logisch is.

Zijn de inruilprijzen met 6-15% korting nog steeds zo geweldig?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb de behoorlijk compleetuitgeruste Fabia combi in 2011 nieuw gekocht zonder inruil en toen ook al een goede deal kunnen doen. Precieze getallen cq resulterend kortingpercentage weet ik echt niet meer; ik was tevreden en dat telt.
In 2018 ingeruild op een demo-auto, dus de catalogusprijs is dan niet meer heel erg relevant. Wel goed kunnen onderhandelen met o.a. plaatsen van een trekhaak, reservewiel en nog wat franje. Als ik dan kijk naar de oorspronkelijke vraagprijs minus hetgeen ik daadwerkelijk heb betaald, dan noem ik dat verschil voor het gemak de inruilprijs. Zowel de dealer als ik waren tevreden en dat is wederom wat telt.
 

Volvo_440_turbo

Senior Member
Vraagje, waar kan ik het vin nummer ingeven om te checken of de auto sjoemelsoftware heeft? De actieve links die ik online gevonden heb blijken gedesactiveerd.

Bedankt!
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet waar je het op VIN terug kan vinden, maar voor auto's met NL-kenteken, kun je het wel op de RDW-site zien (terugroepactie die open staat).
 

Robtavia

Nieuw lid
Inmiddels blijken de Skoda's (en VW's enz) met EA 288 motoren waaronder de 110 pk 1.6 tdi Euro 5 motor (zonder ad blue) die ik ook heb, helaas ook een thermovenster te hebben, VW in Duitsland heeft dit zelfs al erkend, zie de 2e link. De dieselgate liep nog even wat langer door. Dacht dat ik een heel schone en zuinige auto had, zuinig rijdt hij wel maar schoon dus niet. Onder de 17 en boven de 33 graden buitenluchttemperatuur schijnt de reiniging niet te werken. Zie bijv. https://ig-dieselskandal.de/der-vw-dieselskandal-ea288 en https://www.ardmediathek.de/mdr/vid...as-erste/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzEzNTg1NTI/
 

hemi24

Forumguru
Tja, de engineer die de regels moet interpreteren zal altijd slimmer zijn dan de ambtenaar die de regels verzint…
 

Robtavia

Nieuw lid
Misschien wel knap ingenieurswerk maar wel bewuste misleiding van klanten. Ik voel me persoonlijk wel bekocht. Koos heel bewust voor juist een Octavia zonder de EA189 motor. Je zou denken dat de rottigheid wel in 1 keer naar boven werd gehaald bij alle onderzoek naar de EA189 en alle modellen grondig werden doorgelicht maar blijkbaar niet. De macht van de autolobby en de onmacht van de ambtenaar. Uiteindelijk trekt die misschien toch aan het langste eind.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan