EFB accu

marwin

Forumguru
Even een schopje geven gezien mijn huidige originele Octavia 3 EFB accu aan het dood gaan is (11.9 volt onbelast).
Nu wil ik een nieuwe accu kopen en laten inleren maar weer een EFB of toch voor een AGM gaan??

ps: Zag hele discussie over warme, maar ik zag de de huidige accu al in een soort jasje (warmte werend materiaal zit)..

De keuze is:

https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/producten/varta-blue-dynamic-efb/570-500-076

of

https://www.varta-automotive.nl/nl-nl/producten/varta-silver-dynamic-agm/570-901-076
 

oco1979

Forumguru
EFB vervangen door EFB

AGM door AGM.

Heb je Voltage gemeten bij draaiende motor?

Doe nog een starttest.

Zet je voltmeter op min-max en start te wagen,kijk dan wat zen min is, goeie accu blijft boven de 10,5 V +/- bij het starten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

turboturbo

Forumguru
Heb je Voltage gemeten bij draaiende motor?
Ik vermoed van niet want dan zou de dynamo z’n werk niet doen :geek:

De spanning in rust zegt niet vreselijk veel, inderdaad meet de accu tijdens een (paar) keer starten. Dan pas weet je hoe fit die nog is...
 

marwin

Forumguru
Maar start/stop wordt ook uitgeschakeld en merkte nu ook al dat coming/leaving home verlichting ook uitgeschakeld was..

Heb toch een varta agm type besteld was 4 euro duurder.. daarna even laten registeren in de computer...
 
Is ook mijn beweegreden geweest destijds; prijsverschil AGM en EFB is idd maar een paar euro. een EFB gaat veelal een jaar of 4 mee. De AGM zou langer mee moeten gaan, maar stel dat het door de warmte onder kap toch teveel negatief beïnvloed word; dan maakt het mij niet zoveel uit als die AGM dan ook maar 4 jaar mee gaat vanwege het geringe prijs verschil.

In de winter levert een AGM meer startvermogen, wellicht niet nodig bij de TSI. Maar ieder type accu ondervind hinder met kou en dan is het startvermogen van een AGM gewoon net ff hoger dan dat van een EFB. Voor een dieseltje zou het juist nog fijner zijn denk ik zo. Ik vermoed echter dat alle diesels fabriek af ook gewoon met een EFB worden geleverd?

De dynamo levert afhankelijk van de behoefte een spanning (dat is juiste term, ipv voltage.. sorry kan het niet laten) dus niet raar opkijken als je meten gaat dat er bijvoorbeeld maar 13,2-13,5 Volt ofzo word afgegeven. Echter: zet je de lampen aan, een grote verbruiker zoals stoelverwarming en achterruitverwarming; dan moet er gewoon 14,4 Volt (max voor EFB) of 14,8 Volt (max voor AGM) meetbaar zijn.

Onbelast 11,9 is idd behoorlijk laag.
Een volle accu geeft bij volledige lading ongeveer 12,6-12,8 Volt.
Het is wel zo dat als je de auto ontgrendeld er van alles opstart wat de klemspanning laat zakken. Dus advies is als je de accu wilt meten terwijl aangesloten; auto ontgrendelen, motorkap open zetten dat je bij de haak onder de klep kan, dan auto slot en even half uurtje laten staan. En dan meten. Dan zijn alle verbruikers uit en de klemspanning weer terug op niveau want deze zakt gewoon in op het moment dat je de auto ontgrendeld en alle electronica opstart.
 

marwin

Forumguru
Ja precies zo dacht ik er dus ook over.
Heb nu een Varta E39 Varta 70Ah Silver Dynamic AGM Start-Stop accu voor 125 euro incl verzend kosten en binnen 24 uur binnen gekregen. Morgen even in bouwen en dan waardes donderdag even in de computer laten zetten..

Kan toch wel middagje rijden met de nieuwe accu zonder deze gelijk zelfde daf in te leren?
 
Welja. Zou m even opladen eerst als je hem toch los staan hebt.
Je kunt hem ook bij de programeur van te voren bij aankomst insteken.. ringsleutel voor de polen en een verlengde dop met ratel voor de voetklem mee nemen en klaar ben je.. 5 minuten werk.

wel juiste volgorde; los is eerst - daarna +. Monteren precies andersom. Dan gaat het zonder vonken (en dus een piekspanning door de electronica).
 

marwin

Forumguru
Thhnx man, goeie tip!

Welke waardes moet ik eigenlijk invoeren?


Dit voldoende:

IDE03256-MAS06105-Batterijaanpassing-nominale batterijcapaciteit, 70 Ah
IDE03256-MAS06106-batterijaanpassing-batterijtechnologie, vlies
IDE03256-MAS06107-batterijaanpassing
-MAS0310CB-IDE0610CB -Batterij aanpassing -batterij serienummer, 1111111112
 
Laatst bewerkt door een moderator:

oco1979

Forumguru
Heb je hier een speciale agm accu lader voor nodig? Heb nog wel een gewone auto (natte) accu lader staan 12 volt 6A. Werkt dat gewoon op een agm type accu?

ja, lader die AGM mag en kan laden.

Is ideaal dat je met een volle accu kan starten.

Ctek als lader kan ik aanbevelen.

Nu en dan eens bijladen kan geen kwaad.
 
Heb je hier een speciale agm accu lader voor nodig? Heb nog wel een gewone auto (natte) accu lader staan 12 volt 6A. Werkt dat gewoon op een agm type accu?
Dat ligt een beetje aan de uitgaande spanning. Dat moet minimaal 14,4 volt zijn, voor AGM de voorkeur 14,8 volt.

tegenwoordig, eigenlijk al heel lang, zijn de loodplaten versterkt met calcium ipv antimoon en dat heeft die hogere spanning nodig. Echt oude type laders geven vaak 13,7 volt en dat is dan te laag.
 
Laatst bewerkt:
Een AGM accu laden met 14,4 volt kan wel maar hij zal op die manier niet voor de volle 100% geladen worden; daar heb je net die 0,4 volt spanning extra voor nodig.

juist coderen in de auto van een AGM is dan ook wel aan te bevelen; ik heb kunnen zien in mijn O3 dat zodra ik de stoelverwarming inschakelde de spanning naar iets onder de 14,8 volt ging. En voor een EFB zou dat weer juist een te hoge spanning zijn; die willen tussen de 14,5 en max 14,7 hebben.

het komt redelijk nauw hoor die spanningen, verschil lijkt klein zo achter de komma maar het heeft wel degelijk invloed.
 

marwin

Forumguru
Nieuwe accu (awg) vanavond er in gezet. Morgen ochtend first thing laten coderen (agm(fleece)).

Ondertussen doet het start/stop het weer en coming/leaving home verlichting doet het ook weer..
 
Bovenaan Onderaan