Verstuiver kapot, wat is de kans dat rest ook stuk gaat?

AGTon

Forumguru
De theorie van het leeg rijden.

Op de bodem van de tank kan bezinksel liggen wat door de filters heen gaat en de motor in komt. Door de tank niet leeg te rijden zal dit bezinksel gemengd worden en beetje bij beetje door de motor heen gaan wat beter voor de motor is dan in één keer een hele drab.

Of dit waar is weet ik niet, maar voor de zekerheid rij ik zo min mogelijk op een bijna lege tank.
 
Vorig jaar hetzelfde gehad bij 240k. Bij mij was verstuiver 4 de schuldige. Dit is, bij geopende klep, de meest rechter. Deze schijnt volgens de ANWB het meest voorkomende verstuiverprobleem te zijn. Het advies was vervangen en doorrijden. Het had geen zin/noodzaak om de andere drie te vervangen. Ben nu 20k verder zonder dat de andere kuren vertonen. Kosten waren trouwens iets van 500 euro bij de ANWB en in totaal de hele dag bezig geweest.
 

Desperado

Forumguru
Dat is een normalere prijs.
Injectoren testen op hoelang ze nog mee kunnen is niet mogelijk. Dat is bij vrijwel geen enkel onderdeel te doen.
Wat wel belangrijk is is dat bij vervanging ook alle andere delen van het brandstofsysteem goed gecontroleerd cq vervangen worden waar nodig.
Helaas gaat het geregeld mis omdat men alleen de verstuiver/injector vervangt en enkele weken later weer dezelfde klacht heeft.
Vaak komt er bij controle dan uit dat er vervuiling in het nieuwe onderdeel zit.
 
Het brandstof retour gedeelte. Alle slangen vanaf je verstuiver naar je filter. De brandstoftoevoer is meer dan het gebruik van je verstuiver, dus dat moet weer afgevoerd worden naar je filter. Er zitten o-ringen in, die vervangen dienen te worden bij vervanging van de verstuiver.
 

catch me

Forumguru
Bij de 1.2 TDI is de grootste boosdoener de hoge druk brandstof pomp, die gaat inwendig stuk zodat er aluminium slijpsel naar de verstuivers gaat
 

EdK

Forumguru
zodat er aluminium slijpsel
Mag toch aannemen dat het eerst de pomp is en dan het filter en dat er dus geen slijpsel in verstuiver komt.

Wel eens over nagedacht als vloeistof met hoge druk ergens doorheen word gestuwd dat je dan ook slijtage hebt !! Ondanks dat het vloeistof is
 

Desperado

Forumguru
Niks aan toe te voegen, altijd fijn dat er mensen zijn die het ook beter kunnen beantwoorden dan ondergetekende.
Mijn ervaring komt van het garantiewerk dat er binnen komt. Ik krijg daar altijd hele nette rapporten bij van de leveranciers als die het gecontroleerd hebben.
Daar is mijn uitspraak dus op gebaseerd.
 

catch me

Forumguru
De hogedrukpomp zit op de distributie, pompt dan diesel direct naar de verstuivers, daar zit niks aan filters meer tussen.
Zoals ik het gehoord heb is het een constructie fout waardoor de pomp dan inwendig stuk gaat,
Misschien wel bewust, er moet op de zoveel duizenden motoren toch iets zijn en kapot gaan zodat de fabriekanten en garage, dealers etc iets aan ons verdienen....
 
Bovenaan Onderaan