Knak in Fabia III Combi

AiKoiN

Senior Member
Vandaag bericht gehad;

probleem is geconstateerd (god zij dank).

Ze hebben de veerpootlagers vervangen en kunnen het probleem niet meer reproduceren. (Klinkt veel belovend).

wat betreft de remdruk dat is normaal (ik ben van mening dat de vacuum toch wel minimaal enkele dagen mag blijven). Dus laat de auto langer staan, iemand suggesties? Morgen belt/mailt de chef werkplaats mij om het toe te lichten dat het zo hoort... 3,5 jaar geen problemen en na vervanging van de remvloeistof en remmen is het probleem ontstaan...

Onder coulance hebben ze de veerpootlagers vervangen, ik dacht dat het garantie was, helaas de 4 jaar is niet op geluiden/bij geluiden, onderstel en slijtage onderdelen zoals remmen, lichten, banden. Dat was geluk. Fijne dealer op dat gebied :) ben uitermate tevreden over hen als dat anders mocht blijken
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Mooi dat dat opgelost is, al verbaast het me wel dat ze dat niet sneller hebben ontdekt. Is m.i een best veel voorkomend iets.
Wat de remdruk betreft, kan denk ik geen kwaad, maar vreemd is het wel. Ik weet wel dat als je bij stilstaande auto met motor uit een aantal keren op de rem trapt het pedaal ook hard wordt/kan worden, wat dan ook wel weer logisch is.
Ik ben zeer benieuwd wat de uitleg gaat zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst is vacuum nog al een rekbaar begrip: wat een slagerij met vacuumverpakte vleeswaren, vacuum noemt is voor een vacuumtechnicus slechts een lichte onderdruk. Daarnaast is de houdbaarheid van een vacuum afhankelijk van allerlei factoren:
- tot hoever is het remsysteem gevuld (en dus hoeveel lucht zit er tussen de dop en peil van de remolie)
- de temperatuur (bij hogere temperatuur komt er én meer damp (=verpesten vacuum) vrij van verschillende componenten van het systeem, én bij dezelfde hoeveelheid moleculen in het vacuum geeft een hogere temperatuur meer druk
- door leeftijd zijn afdichtingen minder goed dicht, en kleine vuiltjes tussen een afdichtring laten een beetje lucht binnen
- als er vocht (uit de lucht) in het systeem komt, zie je ook dat dit vocht bij vacuum snel verdampt, en dus ook de kwaliteit van het vacuum verslechterd.
(dit is dus wat anders dan vochtopname door de remolie, want dat maakt de remrespons sponsachtig)
 

AiKoiN

Senior Member
QUOTE
@Cordoba We hebben dezelfde auto denk ik :) jij kan gewoon je rem intrappen in de ochtend toch... ben niet zo technisch met auto's. :>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

AiKoiN

Senior Member
Mannen/Vrouwen,

Helaas, na 1 dag de auto thuis te hebben, is het probleem er nog steeds met de remmen (opnieuw ontlucht geen verbetering). De Knak is voor 50% minder geworden maar niet weg.

Nu ben ik ten einde raad kan wel janken :(.

Zojuist heeft de vestigingsmanager contact met mij opgenomen. Het komt hier op neer;

Na overleg met de chef werkplaats.
"we hebben alle gecontroleerd alles is goed". We kunnen niets meer doen, wat wilt u dat wij doen. Ik zeg het probleem oplossen, hij zegt we kunnen niet meer dan dit.

Wil iemand mij helpen om dit probleem op te lossen in contact brengen?
Of wat kan ik doen, ben in alle staten, PON aanschrijven?
 
Laatst bewerkt:

Ligflits

Senior Member
PON hoef je niet op te rekenen. Als de auto functioneel (en veilig) is, krijg je van hun sowieso niks. Geen garantie op geluiden (Zie ook je eigen bericht van 13-8).

Geluiden kun je je aan ergeren en hoe meer je je ergens aan ergert, hoe groter het geluid/probleem wordt. Zelf irriteerde ik me mateloos aan een kraak in 't dashboard, welke waarschijnlijk het gevolg was van een eerdere dashboard eruit-en-erin-operatie na een kapotte kachelventilator.
Als zo' n beetje alle redelijke oplossingen zijn geprobeerd, zit er niks anders op dan je erbij neer te leggen en er overheen te stappen.
't is een geluid (en alleen even bij het wegrijden en in specifieke omstandigheden. dus niet continue). Er is (nog) niks stuk.
Als er binnenkort alsnog iets stuk blijkt te gaan wat hieraan gerelateerd is, is het duidelijk dat dit binnen de garantieperiode aangekaart is.
Ja, het kan moeilijk zijn omdat je er al zo lang mee zit, maar als je eroverheen kunt stappen kun je weer plezier beleven aan de auto die je van je vader hebt gekregen en waar je een emotionele band mee hebt.
 

AiKoiN

Senior Member
QUOTE
Ik snap je reactie enigszins.

Het geluid is zich gaan ontwikkelen dus het gaat steeds harder. Het is echt is wat steeds slechter wordt geen constante/definitieve oplossing.

Dus ja, wat ik nu heb zou ik mee kunnen leven, echter weet ik nu dat ik na +/- 6 maanden weer op het oude niveau zit qua geluid, ze hebben die veerpootlagers de vorige keer ook vervangen.

Inmiddels heb ik vele fora en YouTube filmpjes gezien met soortgelijke klachten. Het mooie is dat het overal opgelost is.
Behalve bij mijn auto.

Mijn vervolg stappen;
Ga bij een andere dealer langs volgende week dinsdag.
Ik ga ook met Skoda bellen.
Probeer een definitieve oplossing te vinden (emotionele waarde telt, frustratie en irritatie kan dat doorbreken, weventueel wil ik de auto zelfs retourneren).

Waarom zo volhardend?;
ter referentie ik had hiervoor een Fabia 2 combi, zelfde omgeving geen problemen.
Mijn vrouw heeft een Kia Picanto zelfde omgeving geen problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Ik zou zonder meer vóór het eind van de garantieperiode een mail of een brief naar de dealer sturen, over de klachten en dat je er vanuit gaat dat ze bij gevolgschade van het niet verhelpen van deze klachten dit alsnog onder garantie op zullen lossen, ook na afloop van de garantie.

Wat betreft het verhaal dat 'geluiden' niet onder garantie vallen, dat is nogal dubieus: geluid dat een auto niet hoort te maken, maar toch maakt is eigenlijk altijd het gevolg van een fout. Dat kan een fout zijn in het monteren (bijvoorbeeld het niet zorgvuldig terugplaatsen van een gedemonteerd dashboard (schroefje vergeten, clip afgebroken, net niet op de juiste plek teruggeplaatst onderdeel) waardoor bijvoorbeeld een rammeltje ontstaat, maar het kan ook een produktiefout of materiaalfout zijn. Dat slijtageonderdelen vaak uitgesloten zijn in garantiebepalingen klopt, maar dan moet een slijtageonderdeel wel een normale periode meegaan. Een voorbeeld om dit duidelijk te maken: een wiellager is een slijtageonderdeel, maar als je met een nagelnieuwe auto binnen een week en 1000 km al een kapot wiellager hebt, mag de dealer die toch echt onder garantie vervangen (tenzij hij kan bewijzen dat je iets met de auto hebt gedaan, waardoor het lager kapot is gegaan).

Ik zou eerst naar een andere dealer gaan met deze klacht (dat kost je als het goed is geen geld), als dat niets oplevert óf naar een Vagspecialist (zoals Vagtechniek) of een onafhankelijke instantie zoals de ANWB.
 

Fmoon

Forumguru
Weet je wat ik denk eigenlijk. Heb je wel eens je stabilisator stang rubbers ingevet? Ik had het geluid ook, heb ze even simpel ingevet en toen was het weg (inmiddels weer terug want moet ze eigenlijk even beter aanpakken/vervangen)
 

AiKoiN

Senior Member
Zo ben ik weer. Na gebeld te hebben in augustus met Skoda Nederand. Een paar vriendelijke reminders. Hebben ze zojuist terug gebeld. kort antwoord; "Meneer wij kunnen niets meer doen, onder coulance hebben ze al zaken opgepakt. We kunnen hierover blijven praten maar wij kunnen toch niets voor u betekenen, goede morgen"
Nou... slecht voorbereid.

Hoe schrijf ik nu zo'n brief? Is hiervan een sjabloon?
Ik wil het knakken en de remmen graag aanhalen in die brief.

VAG techniek heeft het druk momenteel en ik zet hem graag als last resort daar neer.
maar wat dan? Als zij in de diagnose stellen dat x en y kapot is. VAG/Dealer gaan dus niets meer doen zeker niet na dit telefoontje.

Zijn iig niet de remklauwen. Maakt het verschil als je alleen wegrijd of met bijrijder?
nope
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VAG-man

Forumguru
Verstandig is de brief in juridisch jargon te laten opstellen. Misschien is hier iemand die een opzetje wil maken?
 

Kanerr

Forumguru
Dat wordt lang heen en weer trekken met Skoda, maar je gaat er niets uit halen. Duizenden mensen hebben uit eigen zak een dsg bak moeten vervangen omdat het volgens vag in de eerste jaren 'gebruikersschade' was. Zo geldt dat ook voor de kettingen die rekten etc.
 
Bovenaan Onderaan