En er was licht (interieurverlichting achterin)

Tees

Donateur
Zoals sommigen hier misschien al wel gemerkt hebben, ben ik een beetje met het Skodaforum-virus besmet geraakt. Sinds ik besloten heb zelf onderhoud te gaan doen, wou ik ook eens een paar ergernisjes die ik had bij de Faab aanpakken. En een daarvan was het gemis aan interieurverlichting boven de achterbank, en als ik het zo lees (hier en op Briskoda) ben ik niet de enige! Ik was een beetje ontmoedigd door berichten hier dat de hemel dan los moest en dat dat een rotklus is, maar op Briskoda stond een mooi berichtje (met foto's) dat dat ook prima zonder kan. Dus Pippi Langkous indachtig (ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan :pardon:), ben ik aan de gang gegaan!

Benodigheden: een binnenverlichtings-unit inclusief verstevigingsbracket van de sloop (Lupo's en Polo's uit dezelfde tijd hebben deze unit als binnenverlichting voor), itemnummer is 6N0947105. Verder natuurlijk FLRY draad (ik heb de originele kleuren gekozen: bruin, bruin/wit (origineel is bruin/geel of bruin/wit) en rood/zwart), rond een meter van elk. En natuurlijk soldeerspullen, krimpkousjes, isolatieband, en ik heb nog polyester/fleecetape gebruikt om de 3 draden samen te binden. 20200814_141026.jpg

Allereerst heb ik met behulp van de metalen bracket de plek uitgetekend waar ik de unit wil hebben. Netjes meten dat 'ie mooi in het midden hangt :jaja:. En dan komt meteen het meest spannende....het mes in de hemel zetten :dankje:. Eerst een beetje te krap gesneden (altijd beter dan te ruim), en 'm ietsjes verder uitgesneden en dan past 'ie prima. Er zit ook wat isolatiemateriaal achter, dit moest ik deels weghalen om de ruimte te creeren voor de verlichtingsunit (er is daar niet veel ruimte, zou bij de Elegance (waar achterverlichting standaard is) een verdieping in de hemel zitten?).
20200814_151836.jpg

Vervolgens de verlichtingsunit voor loshalen, en een ijzerdraad, stevige electriciteitsdraad, of een trekveer (maar die had ik niet) tussen de 2 gaten doorhalen (dit kostte me een paar keer proberen om de goede richting te krijgen, van achter naar voor werkte bij mij het beste), en daarmee de bedrading erdoorheen trekken. Uiteraard wel van tevoren al de 3 draden aan elkaar tapen (fleecetape), en ik had ook al de draden aan de stekker van m'n nieuwe unit gesoldeerd.
20200814_151857.jpg 20200814_153041.jpg 20200814_153527.jpg 20200814_153530.jpg

Dan de bekabeling van het licht voor doorknippen (eerst de zekering (nr 4) eruit halen, ik heb mijne doorgebrand hierdoor :banghead:), en dan komt het lastigste: nu heb je 3x 3 draden, die aan elkaar gesoldeerd moeten worden. De kleurcodering van de bekabeling is hierin leidend, deze is hetzelfde bij beide units, maar de pinout is precies omgedraaid. Heb een tijdje zitten meten met de multimeter voordat ik dat zeker wist.
Ik had hiervoor nog nauwelijks gesoldeerd :maakmegek:, maar het is me gelukt! De krimpkousjes krompen helaas al door het solderen (kon ze niet ver genoeg wegkrijgen), dus ik heb 't maar afgewerkt met isolatietape, werkt ook.
20200814_162733.jpg

Tenslotte is het nog een beetje duwen om de lichtunit achter erin te krijgen, maar dan is het resultaat daar! Licht achterin :yeehaa:! Tees is een zeer contente klusser vandaag, en het is de eerste echte modificatie aan m'n Faab (los van een carkit-microfoon naar de verlichtingsunit voor trekken, dat was ook een prima klusje). Al met al is het een klusje van ongeveer 2 uur, sneller als je beter kan solderen dan ik :D

20200815_091911.jpg 20200815_092140.jpg 20200815_092147.jpg

Hopelijk hebben sommige F1 eigenaren hier nog wat aan, het is echt een klus die prima te doen is!
 

EdK

Forumguru
Klinkt goed , maar voor een hobby'er heb je een dure gereedschapskoffer....
Dus denk dat het wel los loopt met je linkerhanden...:pardon:
 

Tees

Donateur
Ik dacht al, wie maakt de eerste opmerking over m'n sjieke koffer :D
@EdK, ik zei ook niets over 2 linkerhanden, ik ben aardig handig, maar sleutelen en klussen aan de auto heb ik nog nauwelijks gedaan. En qua koffer, je verzamelt zo in de loop der jaren eens wat he. Bij elke verjaardag en Sinterklaas vraag je weer wat (kwaliteits)gereedschap, en zo een keer een Parat gereedschapskoffer, en op m'n afgelopen verjaardag een soldeerstation. Goed gereedschap gaat een leven lang mee, en ik heb graag kwaliteitsspullen. En nu dus voor de tweede keer in m'n leven gesoldeerd. En al doende leert men he.
 

EdK

Forumguru
@Tees klopt dat je niets zei over linkerhanden (was ik)
Maar goede gereedschap is halve werk zegt men, en is zeker waar.
Ben begonnen met parat koffers en wel eens naar andere merken overgestapt , maar je komt toch weer terug op Parat.
En mijn tweede gereedschapskoffer is de GAMMA emmer....

Hier doe ik dan de gereedschappen in die ik nodig heb op dat moment in het veld met kleine materialen. En dat werkt perfect...:D


En als je wil oefenen op solderen, wij moesten op Technische school vroegel muizentrapjes maken ( solderen)
Je maakt met koperdraad 0,8m² een x aantal uitgerekt "U " en nam 2 staanders
Dan soldeerde je de " U " tussen de staanders ( een 5 st )
Als je dan klaar was dan pakte de leraar 2 punttangen en trok hij 1 keer hard aan de staander en de " U " bij de soldering en als er dan van de 10 solderingen 8 heel bleven en 2 loskwamen dan was je wel geslaagd voor het solderen
Zat je op een 50/50 score dan kon je weer van vooraf beginnen met buigen en solderen.
Maar in algemeen kwam het erop neer dat als de soldering glom dan was die goed, was die beetje dof dan was hij bewogen bij afkoelen en dus niet goed
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik heb er destijds in mijn F1 voor gekozen om 2 lampjes achterin te plaatsen bij de handgrepen boven de deuren. Ik kan me niet herinneren dat ik in de originele bekabeling heb geknipt, maar het was wel geklooi, omdat ik er 2 x 3 draden bij moest prikken.

pict1661-jpg.13207
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
@Cordoba Heb ik ook over getwijfeld, maar m'n dochter wil graag een lichtje aan in een tunnel, en is nog niet groot genoeg dat ze er zelf bij kan. Dus had ik gekozen voor middenin, daar kunnen we vanaf voorin wel bij. Bovendien hebben we nu in 1x licht bij de voeten achter (daar wil met kinderen nogal eens wat verdwijnen...)

Ik heb ook gekeken of ik die kabels in de huidige stekker voor erbij kon prikken. Bij die nieuwe unit gingen de pinnen makkelijk los, maar voor kreeg ik de pinnen er met geen mogelijkheid uit. En bij gebrek aan reservestekker (zijn nog onderweg uit China, maar heb ik nu dus niet nodig) durfde ik niet te forceren, zo vlak voor m'n vakantie. En bovendien was t ook lastig om allebei de draden erin te krijgen, die stekkers zijn niet gemaakt op dubbele draadjes. Dus dan maar zo gedaan, werkt net zo goed (al ziet het er iets minder netjes uit, maar dat ziet toch nooit iemand!) :nono:
 

Tees

Donateur
Kleine aanvulling op m'n nieuwe interieurverlichting: ik kwam er tijdens m'n afgelopen vakantie achter dat als je nu de nieuwe lamp (achter dus) op permanent aan zet, de lamp voor (die dan nog in de 'deurstand' staat) ook spontaan aan gaat. Die lamp achter zat origineel in de Lupo waar ik 'm uit heb gehaald voorin, dus ik vermoed dat dit zo bedoeld is, dat er andere verlichting in zit die door het schakelen voor mee aan gaat.

Ik wil dit eigenlijk niet, dus ik ga als ik een dezer dagen wat tijd hebt maar een diode op de draad die de deurstand regelt solderen, zodat m'n voorlamp niet aangaat als de achterlamp aangaat.
 

Tees

Donateur
En nog even de terugkoppeling: de nieuwe unit blijkt inderdaad de 12V als ie op de permanent aan stand door te zetten naar de deur-lijn. Dus ik heb net een diode tussen de bruin/witte draad (dat is de deur-open-lijn) gesoldeerd, had er toevallig nog eentje liggen van een kapotte kofferbakverlichting (type 1N4007). En dat lost het probleem idd op! Had t liever van tevoren geweten, solderen binnen in de auto is een beetje gepriegel, maar hij zit er iig in :jaja:
 

Ted

Forumguru
Niet gelijk een ledje erin voor de warmte en het stroomverbruik?

Overigens super strak uitgevoerd!!!!!!!
 

Tees

Donateur
Dank @Ted! Wat betreft de LEDs, ik vond t de prijs en moeite van de LEDs niet echt waard. Ik hou sowieso van het warm witte licht van halogeen, en ik heb alleen in mn kofferbak alleen maar LED zitten (in warm wit) omdat ik meer licht wilde.
 

Cordoba

Forumguru
Hmm, ik vraag me af of er niet een paar aansluitingen gekruist zijn, waardoor je het eigenaardige effect hebt dat de verlichting voor aan gaat vanwege de stand van de achterverlichting. Ik kon bij mijn Fabia met zelf aangebrachte binnenverlichting, van elke unit bepalen of ie continue aan, op de deur, of continue uit moest, dus bijvoorbeeld ook een verlichting boven de achterdeur op de deurschakelaars, en de rest uit. Overigens zit dat in de Fabia III identiek, maar dan af-fabriek.

Ik had in mijn F1 de originele binnenverlichting voor vervangen door een unit met leeslampjes (had mijn F1 oorspronkelijk niet) uit een Seat Toledo (1M-generatie), en de achterlichten lijken identiek aan wat jij hebt toegevoegd. Ik weet wel dat ik destijds even aan het knoeien geweest ben met de juiste manier van bedraden, voor alles zo werkte als ik wilde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik vroeg t me ook af toen ik dit zag @Cordoba, maar het zit echt in de unit zelf.
Ik heb net even zitten tekenen of het mogelijk is correct gedrag te krijgen door de pinnen om te wisselen, maar dat kan niet, dan heb je altijd dat tenminste 1 stand niet werkt, en alles werkte bij deze unit correct.

Ik heb ook de pinnen van de unit doorgemeten, en op de altijd aan stand was er 0-weerstand tussen allebei de pinnen naar de massa, wat mij als resultaat lijkt te hebben dat de 12V altijd aan met de 12V deur open lijn is verbonden. Dus of dit is een produkteigenschap, of er zit kortsluiting tussen 2 pinnen in de unit die ik gehaald heb (t was tenslotte wel een schadeauto, je weet maar nooit). Maar los daarvan is het nu iig opgelost met het insolderen van die diode.
 

Cordoba

Forumguru
Ik krijg het idee dat bij jouw exemplaar de constante plus en de geschakelde plus (deurschakelaar) met elkaar verbonden zijn, wat dus niet hoort. Het kan zijn dat er iets is verbogen, of dat een vorige eigenaar vanwege problemen bewust een doorverbinding heeft gecreëerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan