Thermostaat of sensor kapot Polo

Orange860

Senior Member
Skoda-rijders,

Komend weekeinde even aan de slag met het broertje van mijn eigen Fabia.

De VW Polo 1.9 SDI (2002) van bekende vertoont wat kuren. Zo gaat de temperatuur meter in het dashboard wat heen en weer. Valt af en toe terug etc. Kortom: ding leidt een eigen leven.

Vermoeden: of de temperatuursensor óf de thermostaat is overleden.

Ik kan hem even uitlezen, al heb ik dat nog niet gedaan.

Heeft iemand een explosietekening van waar de sensor en de thermostaat zit? Ik moet er sowiezo mee aan de slag.

Andere suggesties zijn welkom. We willen ook meteen even de longlife koelvloeistiof vervangen, dat kun je aftappen onderaan bij de radiateur.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb onlangs bij de 1.2 12V benzine motor variant (ook in de Polo 9N aanwezig) onlangs het complete thermostaathuis (incl thermostaat en temp sensor) vervangen. Dus maar dat is een andere motor.

Ik zou sowieso de thermostaat incl. temperatuur sensor vervangen. Het zijn 2 onderdeeltjes die relatief weinig hoeven te kosten. En omdat ze beide verantwoordelijk zijn voor de temperatuurhuishouding, zou ik ze beide mee vervangen.

De temperatuur sensor kun je overigens vaak zonder ingewikkeld gesleutel vervangen, mocht je dat toch eerst willen proberen. Kijk het filmpje hier maar eens ter inspiratie: Thermostaat Fabia
 

Cordoba

Forumguru
Temperatuurmeter die heen en weer gaat, gaat eigenlijk altijd over problemen met de meter, of de sensor niet met de thermostaat. De echte temperatuur kan niet ineens zakken als de koelvloeistof allemaal warm is, als de thermostaat dicht blijft, kan dat één keer, maar als ie dan open gaat, wordt de vloeistof in de radiateur ook warm, en als die warm is, is ie niet zomaar koud.

Begin even met checken van de stekkerverbindingen van de sensor. Als je een motorcode hebt, zal dat helpen om in elk geval de tekening van het juiste motorblok (met de plek van de sensor) te plaatsen.
 

Joske

Forumguru
ik ben niet zo thuis in de ETKA van VW, ik zie dat 2002 wel een overgangsjaar was van 6N naar 9N. Dus wel belangrijk te weten welk model het nu eigenlijk exact is..

Ik heb wel bijvoorbeeld dit van de thermostaat gevonden, maar dan ga ik er van uit dat het een "oud" model is.

Naamloos.jpg

"6" is de thermostaat
 

Fabia65

Nieuw lid
Goedenavond,
Even een vraagje over bovenstaande tekening: kan ik deze óók gebruiken vwb positie van de thermostaat in mijn Fabia 1.4MPI uit januari 2001?
Sensor (niet 't huis) heb ik vervangen maar lampje op 't dashboard gaat nog steeds knipperen.
Ik neem nu dus aan dat ik iig ook de thermostaat moet vervangen? Lukt dit zónder kv aftappen?
Moet ik evt nog meer vervangen?

Uitgedroogde raamrubbers (buiten, onderzijde) vervangen...te doen, of??

Hartelijk bedankt voor de info!!
Faab
 
Bovenaan Onderaan