Mijn nieuwe " oude" Skoda O2 FL combi

frusty83

Senior Member
Na 5 trouwe jaren heeft de Skoda Fabia 1.2 TDI GreenLine ruimte gemaakt voor een Zwarte Skoda Octavia combi 1.4 tsi 122pk business elegance :)

Na aankoop heb ik direct de achterlichten vervangen vanwege een barst (irriteerde ik mijzelf aan) bleken wel van het vorige type te zijn maar misstaat zeker niet. Ook kwam ik erachter dat de kofferbak verlichting het niet deed, dit na het vervangen van het slot was verholpen. (AliExpress 18,62 :maakmegek:)

Bleek er al snel na de aankoop het een en ander niet goed te zijn met de Skoda. Ondanks de uitgebreide onderhoudshistorie bleek al snel de linker wiellager defect te zijn. Deze vervangen (wat zijn die originele krengen duur) en kwam men er ook achter dat de hoes van de fusseekogel al een tijdje defect was ( best raar met net nieuwe APK) a fijn ook dat maar laten maken.

Nadat het lager vervangen was bleef er een zoemend geluid achter, eerst werd er gedacht aan gecupte banden. Echter werd het geluid steeds erger en bleken de lagers uit de versnellingsbak te liggen :cry:.
(Bekende kwaal volgens de monteur.)

Vandaag de auto weer opgehaald nadat de versnellingsbak gereviseerd is. Bleek dat de Saschs koppeling nog zgan was dat deze echt niet hoefde vervangen te worden :cheer:.

Auto rijdt top en geen gekke geluiden meer en genieten. (Hopelijk een tijdje zonder kosten).

Veranderd aan de auto via vcds:
Home/leave coming via mistlampen
Mistlampen bochtverlichting
Needle sweep
Xenon sproeier interval van 3 naar 20

Nog even kijken hoe ik via vcds de achterlichten krijg meegeschakeld bij de DRL dit konden wij helaas niet vinden.

Als parkeerlichtjes heb ik er nu gele in gedaan wat ik persoonlijk wel een leuke touch geeft en legaal is.

De auto staat nu op stalen velgen met 4 nieuwe winterbanden in de maat 195/65-15 Continental TS860

In de zomer staat die op 17inch originele Skoda velgen, echter met ET46 zag ik bij de wissel en volgens de gevonden velgen lijst moet dit toch echt ET54 zijn met 225/45-17 banden. Dus ik ga denk ik maar opzoek naar een ander setje of naar 16inch daar ben ik nog niet over uit.

Ik zal morgen eens wat foto's schieten :)
 

CDK

Forumguru
Succes met de nieuwe aanwinst en hopelijk blijft het voorlopig bij de reeds gemaakte onkosten.Veel plezierige en voordelige kilometers toegewenst!
 

frusty83

Senior Member
Thx, ik hoop ook op wat voordelige kilometers. Voor de rest geniet ik wel van de auto/luxe en ruimte :)

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
 

frusty83

Senior Member
Ik zag laatst nog een setje 17” Pallas velgen voorbijkomen hier; die staan goed onder een O2.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/s...uatrac-5-all-season-banden.39673/#post-847193

Alvast vele fijne kilometers toegewenst van mijn kant!!!
Hoi Hemi, klopt ik heb ze gezien en zijn inderdaad mooi, enkel ben ik niet op zoek naar 4seizoenen banden en om nu een hele goocheltruc uithalen met wisselen banden van het ene setje naar de andere en dan die verkopen met de 4seizoenen banden kost mij ook geld voor het wisselen en weegt dus niet op tegen de kosten.

Toch bedankt voor het meedenken wordt gewaardeerd.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
 

frusty83

Senior Member
Hoi Corné, bedankt voor denk ik wel een aanvulling. Zal er eens een klein nachtje over slapen en misschien mijn eigen velgen eens te koop aanbieden en zien wat deze opleveren.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

frusty83

Senior Member
Heeft even geduurd.. maar na de auto grondig te hebben gewassen met de hand en wat chemicaliën erop los te laten samen met wat handarbeid staat de Octavia er weer als "nieuw" bij op de zomer sloffen
f62f9d9188e5e5b0c6a6245bba544b81.jpg
 

Rallye

Forumguru
Je hebt wel een beetje pech gehad met de auto!

Het verlengen van de interval tussen het sproeien van de koplampen roept bij mij wel vragen op:
- volgens mij is het standaard vijf maal sproeien na een start is weer een keer koplampen sproeien;
- dat de koplampen worden gesproeid is een veiligheidsdingetje voor je medeweggebruikers (voorkoming strooilicht), minder laten sproeien is dus lastig voor anderen.
 

frusty83

Senior Member
Hoi Rallye, even een klein dipje in de opstart gehad maar nu heel veel plezier van de auto, als het goed is komt vanmiddag de v16 kaart update binnen en gaan wij daar mee aan de slag.

Ik begrijp wat je bedoelt qua strooilicht en ben mij daar ook bewust van, echter even niks zien in het donker vind ik persoonlijk gevaarlijker.

Derhalve houdt ik de koplampen goed schoon als deze smerig zijn en op vakantie bij elke stop maak ik ze schoon. ( Wintersport worden ze nog wel eens een beetje vies)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Die glimt weer mooi en groot gelijk dat je de interval verlengt zeker als je tussendoor zelf de lampen met wat water schoon houdt want er gaat anders wel erg veel reiniger door heen
 

frusty83

Senior Member
Vandaag de Octavia voorzien van een grote beurt met het mooie weer

Nieuw luchtfilter element
Nieuw Interieur filter
Nieuwe olie en oliefilter
Nieuw brandstoffilter
Nieuwe Brembo schijven en blokken achter (dat zat goed vast na 11 jaar )

Ps: wat is dat autodoc toch handig op YouTube

Alles nagelopen/gecontroleerd, scharnieren weer netjes ingevet.

Tevens kaart update v16 uitgevoerd op de Columbus.

Volgend jaar kleine beurt met remvloeistof/airco beurtje.

Helemaal happy en de Octavia kan er weer tegen aan.

Grtz Mark
 
Bovenaan Onderaan