Opladen accu met lader

In deze corona tijden wordt er praktisch niet meer met de auto gereden, hooguit een paar km per week om ons te bevoorraden, en dat zal nefast worden voor de accu.
Bij mijn vroegere wagens was opladen geen probleem. Motorkap open, acculader aansluiten op de autoaccu, + op + , - op - , en enkele uren laten opladen met een lichte lader.
Is dit nog altijd van toepassing met de huidige techniek???
 

ertromp

Forumguru
Als je een auto hebt met start stop systeem dan moet de - pool van de lader aan een punt aan de carrosserie dus niet rechtstreeks op de - pool van de accu waar het meet apparaat zit. De + kan nog steeds aan de + van de accu
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bij het laden van een accu kan er altijd een beetje waterstofgas vrijkomen, en vermengd met zuurstof uit de lucht zal dat 'knalgas' opleveren.
In theorie is dat helemaal waar. In de praktijk is het risico nogal beperkt omdat de onderste explosiegrens van waterstofgas bij 4,1% ligt. En die concentratie zul je bij het opladen van een autoaccu (met geopende motorkap) vooral in de buitenlucht niet zo makkelijk kunnen bereiken. Als de auto in de garage staat tijdens het opladen moet je wel iets beter opletten: eerst de deur open en goed ventileren, daarna pas het licht aandoen...
 

prosier

Forumguru
In deze corona tijden wordt er praktisch niet meer met de auto gereden, hooguit een paar km per week om ons te bevoorraden, en dat zal nefast worden voor de accu.
Bij mijn vroegere wagens was opladen geen probleem. Motorkap open, acculader aansluiten op de autoaccu, + op + , - op - , en enkele uren laten opladen met een lichte lader.
Is dit nog altijd van toepassing met de huidige techniek???

Al ervaring rijker? :)

Ik heb bij HBM een lader besteld: GYS ARTIC 8000 Automatische Acculader.
Gezien ik een gps-tracker op de accu heb zitten + een dashcam heb ik soms dat bij instappen het display aangeeft "zwakke accu". De SOC staat soms op 3-70%. Raar op zich want ik heb vorig jaar een nieuwe 72Ah Varta EFB geplaatst en een nieuwe productcode ingevoerd via VCDS en 70Ah naar 72Ah omgezet.

Geen id hoe ik aan een zwakke accu kom, maar ik maak ook niet vaak lange ritten. Anyway, kan ik een nacht die GYS lader op de plus hangen en het massa punt van de auto (ik heb start stop) en dan eens laten laden? Gaat wel met 8A, maar dat zal wel OK zijn denk ik. Accu hoeft dus niet los van de auto gekoppeld...

Thanks :)
 

Antera

Donateur
Ik heb een Ctec acculader geplaatst. Ideaal daar zit een kabeltje bij wat je rechtstreeks aan kan sluiten op je accu/carroserie en met een afsluitbaar stekkertje kan je simpel de lader eraan hangen.
 
Bovenaan Onderaan