VCDS aanpassingen na werkplaats bezoek weer gewist?

Beetje gekke vraag die ik hier niet beantwoord kon vinden. Ook op het internet gezocht, maar niet wijzer. Dus hopelijk hier een duidelijk antwoord.

De huidige auto die ik heb betreft een SuperB van 2017. Auto is voorzien van verkeersbordherkenning en heeft de grote camera voor. Bij het overnemen van de auto was deze voorzien van oa groot licht assistent en lane assist. Ook had het nog leuke gadgets zoals off-road modus. De auto had echter geen trekhaak. Deze heb ik bij de dealer achteraf laten monteren/programmeren. Betreft een origineel accessoire.
Het inleren heeft veel voeten in aarde gehad, echter de auto is weer klaar. Maar nu blijkt dat de genoemde opties ineens ‘weg’ zijn. En mij wordt verteld dat dit geen optie op de auto was.

Waarschijnlijk is de auto gecodeerd met VCDS en zijn de opties na montage van de trekhaak gewist. Is dit normaal? En als de opties weer worden geactiveerd middels VCDS, klopt het dan dat deze bij elke onderhoudsbeurt weer verdwijnen zodra de auto aan de computer/internet wordt gehangen?
 

Arjann

Forumguru
Klopt inderdaad dat ze dan weg zijn ja. De trekhaak is online gecodeerd, waarbij de regelapparaten aangepast/geparametreerd worden aan de hand van de "fabrieksopties". In principe hoeven er tijdens een reguliere onderhoudsbeurt geen online werkzaamheden gedaan te worden waarbij ze weer zouden verdwijnen.
 

EdK

Forumguru
En als de opties weer worden geactiveerd middels VCDS, klopt het dan dat deze bij elke onderhoudsbeurt weer verdwijnen zodra de auto aan de computer/internet wordt gehangen?
Theoretisch is dit mogelijk, maar met mijn Yeti en nu de Fabia in mindere mate diverse dingen met VCDS aangepast.
Maar alle keren nadat deze bij garage was geweest waren de instellingen die ik zelf had gedaan nog gewoon aanwezig.

Maar met het geklooi wat ze blijkbaar hebben gehad met de trekhaak, zou het zomaar kunnen wezen dat ze een algehele fabrieks reset hebben gedaan met hun proggrameer kast en dat alles weer bij het oude is.(fabrieksinstellingen dus )

En mij wordt verteld dat dit geen optie op de auto was.
Ja dat klopt natuurlijk als jij bepaalde dingen hebt laten aanzetten die niet standaard op je wagen horen.
Moet je normaal natuurlijk voor betalen ( optie / of duurdere uitvoering )
 
Snap ik. Maar mij werd verteld dat deze optie helemaal niet geleverd kon worden op deze uitvoering.

De auto moet altijd naar de dealer voor onderhoud. Is een leasewagen. Is het niet zo dat deze dan altijd aan een computer wordt gehangen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Arjann

Forumguru
Jawel, wordt dan altijd aan de computer gehangen, maar zonder aanleiding zal er nooit zomaar een online update gedaan worden
 

EdK

Forumguru
Snap ik. Maar mij werd verteld dat deze optie helemaal niet geleverd kon worden op deze uitvoering.
Voorbeeld bij me voormalige Yeti !
Had de 1,4TSI Ambition en daar zat achter de achteruitkijk spiegel tegen het raam een sensor voor coming home leaving home, en deze optie hoorde gewoon bij de ambition uitvoering
Maar er zat nog een tweede sensor en na met wat andere Yeti bezitters toendertijd praten op de NL forums kwamen we er achter dat er een elegance rijder was en die vertelde dat die tweede als regensensor diende.
Dus de ruitenwisser ging naar gelang de velheid van de regen harder of zachter wissen.
Tevens als de ramen of panodak open stonden ondanks dat je geparkeerd stond met wagen verder op slot en het begon te regenen dan sloot hij dak en ramen.
Deze optie behoorde bij een elegance maar niet bij de ambition, maar bleek met vcds wel te activeren ! En vele Yeti rijders hebben dit toen ook aangezet of laten zetten door bv een Antera.
Nadat ik deze functies had aangezet is mijn wagen diverse malen voor onderhoud geweest en heb ik 1 of 2 keer een update bij dealer gehad, maar bij terugkomst heb ik deze functies nooit weer aan moeten zetten omdat ze weer op fabrieksinstelling van de ambition stonden.

Maw bij jou denk ik dat het gebeurd is na de problemen die de dealer heeft gehad met de trekhaak inleren.
En doet nu of zzijn neus bloed omdat ze niet weten of kunnen terug zetten naar jouw oude instellingen van voor de trekhaak.
Dus als je het zelf niet kunt met VCDS dan een bezoekje brenen aan bv Antera of andere VCDS leden
 

Arjann

Forumguru
@EdK Je geeft aan dat de functies die je achteraf aan had laten zetten nog werkte na een update(s) bij de dealer. Weet je toevallig welke regelapparaten geupdate zij dan? Want als er een motorregelapparaat een update krijgt is het logisch dat het nog werkt. Maar bij een update van het boordnet is het een ander verhaal
 

Antera

Donateur
Snap ik. Maar mij werd verteld dat deze optie helemaal niet geleverd kon worden op deze uitvoering.

De auto moet altijd naar de dealer voor onderhoud. Is een leasewagen. Is het niet zo dat deze dan altijd aan een computer wordt gehangen?

De opties die de auto had zoals Lane Assist en LA zullen naderhand geactiveerd zijn. Daarom ben je die nu dus kwijt zoals eerder vermeld is door de trekhaak aan te laten melden bij de dealer. De auto gaat niet standaard altijd aan de computer en als dat zo is wil dat niet zeggen dat alles weer terug gezet word naar origineel. Alleen bij software updates die ze toepassen of problemen met een module kunnen de aanpassingen herschreven worden.

Ik kan dit allemaal weer voor je terug zetten. Ik meld dan ook altijd aan iedereen dat je de auto naar de dealer kan brengen zonder problemen met de volgende melding: Meld dat ze geen updates aan modules mogen doen zonder jouw uitdrukkelijke toestemming. Dit voorkomt problemen in de toekomst.

Ik geef je een garantie op de ingestelde instellingen mochten deze onverhoopt verloren zijn geraakt bij de dealer.

De dealer gaat het niet terug krijgen namelijk voor je omdat dit niet geregistreerd staat in het systeem als een standaard aanwezig optie.

Voor meer info kan je me contacten via whatsapp/ telefoontje of mail
 
@Antera. Das duidelijk. Nu ben ik gisteren ook even bij een lokaal bedrijf geweest, gespecialiseerd in oa VCDS. Die vertelde mij dat ze de aanpassingen ook kunnen uitvoeren. Daarnaast zeggen ze dat ze er ook voor kunnen zorgen dat deze activatie bekend wordt bij de fabriek. Dit zou voorkomen dat bij een update zoals jullie hierboven noemen, de settings niet meer verloren gaan.
Kan dit überhaupt? Maw, ik krijg een beetje het gevoel dat mij op het laatste een beetje onzin verkocht wordt nl.

Antera, ik zou graag even bij je langskomen, maar vanuit het noorden is het nogal een stukje rijden naar Breda. :)
 

Antera

Donateur
Zover ik weet kan dit niet aangezien de opties namelijk niet later door Skoda kunnen worden toegevoegd en niet geregistreerd worden in de fabriek waar de software is dat dit dan een standaard word.

PS is geen straf in een Skoda een stukje te rijden toch :-)
 

Arjann

Forumguru
Iets wat met VCDS aangepast wordt kán niet bij de fabriek bekend worden gemaakt. Dit kan alleen met aanpassingen die dmv een maatregelcode of SWAP codering geactiveerd worden.
 
Nee klopt, das zeker geen straf. Oké, dus achteraf bekend maken bij de fabriek en het dan tot een bekend onderdeel van de auto maken is dus onzin.

@Arjann, wat bedoel je met een SWAP of maatregelcode?
 

Arjann

Forumguru
@Ronny1978 swap staat voor SoftWare As Product. Als je bijv geen spraakbediening hebt maar wel geactiveerd wilt hebben voert de dealer een swap code in. Voor een trekhaak heeft de dealer geen swap maar een maatregelcode nodig. Komt eigenlijk op hetzelfde neer.
In de datebank bij de fabriek is dan bekend dat een bepaalde functie op een auto vrijgeschakeld is, bijv een trekhaak. Dit kan heel handig zijn als er bijv een pdc regelapparaat kapot gaat en vervangen moet worden. Als de nieuwe dan online gecodeerd word zit meteen de juiste code er in, dus mét trekhaak. Het is immers in de databank bekend dat er een trekhaak onder zit. Als je je bedenkt dat er in huidige auto's soms tot wel 10 à 15 regelapparaten zijn waarin een trekhaak bekend moet zijn...
 
Ik begrijp dus eigenlijk dat de maatregelcode iets is incl. een stukje hardware. Zoals dus idd de trekhaak het hardware deel is en de daarbij behorende software de maatregelcode.

En een SWAP is dus feitelijk een soort softwarematige aanpassing in een regelunit. Feitelijk niet anders dan een aanpassing met VCDS, maar dan met registratie bij de fabriek. En wrs kan de dealer dus niet allerlei soorten SWAP’s doen wat met VCDS eigenlijk wel kan. Zoiets?

Hoe kan een VAG specialist die verder niet verbonden is aan Skoda e.d. dan toch deze aanmelding doen bij de fabriek?
 

Antera

Donateur
VCDS kan je inderdaad veel meer maar dit staat los van de dealer software die hun hebben. Vraag dit dan even na bij de VAG specialist daar kunnen wij geen antwoord op geven :-)
 
Ik zal eens kijken of ik daar achter kan komen. Men vertelde mij nl. dat ze aanpassingen kunnen doen voor een vast uurtarief middels VCDS. En evt. indien mogelijk konden zij ook de aanmelding verzorgen bij de fabriek. Hiervoor zouden dan wel extra kosten in rekening worden gebracht en daarbij was het afhankelijk wat de fabriek rekent voor zo'n aanmelding. Maar dan kocht je als het ware de optie alsnog op de auto, als was het aanschaf van een accessoire. Klinkt me een beetje als de SWAP zoals @Arjann hierboven noemt.

Mocht ik meer te weten komen dan post ik dat wel even hier. Maar voor nu weet ik even genoeg en kan er wat mij betreft een slotje op dit topic. Mocht het er wel toe leidden dat ik een keer in Tilburg ben dan neem ik even contact met je op @Antera.

Bedankt voor al jullie hulp zover.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rainesh

Forumguru
Dat is voor het eerst dat ik dit hoor dat een vcds aanpassing bij de fabriek gemeld kan worden. En ik doe dit net als Antera al een hele lange tijd. Lijkt mij dus ook grote onzin....als dit echt kon dan had ik het serieus wel geweten.
 
Bovenaan Onderaan