Octavia 1.6 TDI 110pk ervaring, zonder tunen, met caravan

PizzaPieter

Forumguru
Heren,

De 2.0 is schaars en ik overweeg of een 1.6 110pk een optie is.

Met tunen vervalt de garantie, dus eerste jaar geen optie.

Ik ben benieuwd naar ervaringen.
* Rijgedrag zonder caravan
* Rijden met 5 i.p.v. 6 versnellingen (bij mijn oude Passat 1.9tdi had ik graag een 6e gehad. In mijn huidige 2.0 ben ik er erg blij mee)
* Rijden met een ongetunede 1.6 met caravan (mijne weegt 1.350). Voornamelijk in de bergen.

Ben benieuwd of jullie die ervaringen hebben en willen delen.
 

Renkie

Forumguru
Weet je zeker dat het altijd een 5bak is? Ik dacht dat ze ook als 6bak geleverd zijn. Of is dat niet zo bij een O3?
 

mwhite

Forumguru
ik ga er vanuit dat dat je op de tweedehands markt aan het kijken bent?

zelf alleen ervaring met een 1.6 tdi getuned.
ik vond de 1.6 een fijne motor ( heb hem overigens alleen getuned gereden)
dat is met een caravan wel aan te bevelen mijne weegt beladen 1250kg.

waarom een andere auto ? je hebt nu een goede combi met de caravan denk ik..
 

Bakkertje

Forumguru
Geen ervaring met de 110 pk, wel met de 120 pk variant in een Passat Sedan en de 105 pk variant in de Superb.
In beide gevallen hing er dezelfde Wilk van 1500 kg aan de haak, gezin van 5 in de auto.

De 1.6 doet prima zijn werk en ik heb ook niet veel moeite gehad met de caravan. Ja je moet er rekening mee houden, maar dat moet je sowieso met de caravan aan de haak.
Ook pont du Normandie met tolhuisje aan de voet van de brug gaat prima:
09ae9600-0fff-4895-fb6d-1df31483aabc.jpg


Met de Superb nooit in het buitenland geweest met de caravan dus dat vind ik moeilijk te beoordelen. De Passat deed het allemaal prima, kon gewoon de snelheid vasthouden in 5 (Passat heeft een 6 bak), tijdens klimmen / inhalen even terug naar 4.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Met tunen vervalt de garantie, dus eerste jaar geen optie.

Ik denk dat je dit niet zo kunt stellen. N.m.m. is het wel degelijk een optie, gezien het uiterst kleine risico alsmede het feit dat je dealer niet onnodig moeilijk zal doen, mits je er transparant over bent geweest. Alleen wanneer er iets kostbaars stuk gaat dat rechtstreeks kan worden gerelateerd aan de tuning, heb je een probleem (dan moet men Pon inschakelen). Maar hoe groot is die kans......
 

PizzaPieter

Forumguru
Wil geen gezeik. Staat niet specifiek benoemd in voorwaarden, maar garantie afdeling was er duidelijk over nadat ik het gevraagd heb.
'Auto is niet gebouwd voor 150pk dus alles wat kapot gaat wat in verband gebracht kan worden met Tuning zal buiten garantie vallen.' (iets in die trant)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Ik respecteer je standpunt, maar denk (en weet) dat de soep niet zo heet gegeten hoeft te worden. En zoals gezegd, het is ook een kwestie van risico-inschatting en of je dat al dan niet wilt nemen.
 

PizzaPieter

Forumguru
Bedankt, maar ik wil de verkopende partij geen 'voer' in handen geven om toekomstige garantie thema's te kunnen pareren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

brepus13

Forumguru
Een gemiddelde garage kan de tuning software niet eens waarnemen. Ook een officiële Skoda dealer moet er echt naar gaan zoeken. De 1.6 is gewoon een prima blok en kan de caravan heus wel trekken. Het is volgens mij gewoon een 6 bak maar in zijn 5 rijden is wellicht lekkerder voor je blok. Gewoon rustig aan doen en je zult overal komen. Na het jaar lekker langs Nuenen en volgend jaar nog makkelijker rijden.
 

Huibdos

Senior Member
Ik heb een Seat en een Octavia 2 met 1.6 tdi 105 PK (gehad) Beide auto's trokken de caravan goed, maar hadden niets over op licht glooiende heuvelen van het Franse land boven Parijs.
Belgie ging goed heuvelaf, maar heuvelop altijd in een (veel) te lage versnelling.
Mijn Passat 2 liter tdi met ongeveer evenveel PK's reed veel beter voor mijn gevoel.
Zowel de Seat als de Skoda heb ik laten tunen en ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Maar ja, op de camping spreek ik ook Fabia rijders die een caravan trekken en tevreden zijn om in zn 2 door Belgie te rijden. (ik spreek hier over de mensen die ik op de camping spreek, omdat ik eigenlijk kleiner zou willen rijden, niet over de hier op het forum actieve Fabia rijders!)
 

hemi24

Forumguru
Standaard 110pk volstaan prima om een caravan van ca. 1300kg me door de bergen te trekken; tunen zie ik het nut niet van in, aangezien de MQB modellen veelal de warmte niet goed kwijt kunnen.

Dus voor een lange klim gaat het vermogen je dan niks brengen.

Ik had een Golf 7 variant met de 110pk 1.6TDI met 5-bak.
Motor wil meer vermogen leveren dan dat deze aan warmte kwijt kan is mijn ervaring...
 

Canon-Eye

Forumguru
Belgie [...] heuvelop altijd in een (veel) te lage versnelling.
Waarom eigenlijk? Is helemaal niet nodig. Als je eerst eens uitzoekt vanaf welk toerental er tenminste 80% van het maximumkoppel beschikbaar is en dan zorgt dat je daar niet onder komt, dan kun je in de verschillende versnellingen makkelijker de bijbehorende snelheid vasthouden dan wanneer je dat een versnelling hoger probeert. De motor zal je er dankbaar voor zijn.

Maar ja, op de camping spreek ik ook Fabia rijders die een caravan trekken en tevreden zijn om in zn 2 door Belgie te rijden. (ik spreek hier over de mensen die ik op de camping spreek,
Tweede versnelling??? :pieker: Wat waren dat voor Fabia's dan?

Met mijn toch ook vrij bescheiden gemotoriseerde F2c Greenline 1.2TDI zonder tuning en met ruim 1000 kilo Eriba erachter hebben we zonder enig probleem een rondrit door Frankrijk gemaakt, inclusief Bretagne, grote stukken Massif Central en door de oostelijke Ardennen terug zonder dat we tot die 2e versnelling beperkt waren. Zelfs de 3e versnelling was maar bij uitzondering nodig voor de echt (voor die gebieden) steile klimmetjes, maar die duren nooit zo lang en dan kon hij alweer naar de 4e (van 5).

Snelwegen zijn meest iets minder steil, dus grote stukken gewoon in 5 met de cruisecontrol op 85 of 90 en één oog gericht op de MFD met het actuele verbruik in beeld. Daaraan kun je namelijk goed zien als de weg gaat klimmen: het verbruik loopt eerder op dan dat de snelheid terugzakt of de motor begint te brommen, dat kun je dus allebei vóór zijn als je oplet. Zolang het verbruik niet hoger wordt dan ca. 10,5 L/100km hield dit motortje de snelheid goed vast, zodra hij de 11 aantikt schakelde ik van 5 terug naar 4 en dan ging het weer prima verder in hetzelfde tempo.
Voor de zekerheid wierp ik af en toe een snelle blik op de olietemperatuur, want als die richting 120 graden Celsius leek te gaan dan vond ik dat ook bij een niet-terugvallende snelheid wel reden om het tempo tijdelijk wat te verminderen - lees even een versnelling verder terug te gaan.
Jammer overigens dat bij het scrollen op de MFD de koelvloeistoftemperatuur tussen het actuele verbruik en de olietemperatuur in zit (nu bij de Leon trouwens ook weer), want juist die twee heb ik afwisselend nodig. De digitale KVS temperatuuraanduidng is totaal overbodig, want daar zit al een analoge aanduiding voor in de klokken en bovendien wijst die alleen in extreme situaties iets anders aan dan 90, dus daar heb je gewoon niks aan.

Kortom, als de F2 het al zonder problemen kan met 1000 kg caravan, dan zal de zoveel sterkere 1.6TDI het met een wat zwaardere combinatie ook niet al te moeilijk hebben. Behalve misschien voor wie persé met 130 km/u wil blijven doordenderen. Maar dat lijkt me dan geen vakantie meer...
 

tim_j

Senior Member
Standaard 110pk volstaan prima om een caravan van ca. 1300kg me door de bergen te trekken; tunen zie ik het nut niet van in, aangezien de MQB modellen veelal de warmte niet goed kwijt kunnen.

Dus voor een lange klim gaat het vermogen je dan niks brengen.

Ik had een Golf 7 variant met de 110pk 1.6TDI met 5-bak.
Motor wil meer vermogen leveren dan dat deze aan warmte kwijt kan is mijn ervaring...

dan zat er geen trekhaakvoorbereiding op. (Betere koeling)
 

ertromp

Forumguru
Met die 110 pk en een caravan van 1100 kg kom je echt wel de Alpen door.

Vroeguh toen ik een O1 met 1.9 TDI / 90 pk blok had kwamen we met onze Hobby Caravan beladen 1200kg heel Europa door en met de normale toegestane snelheden en iets daarboven. Of je nu een Brennerpas of Fernpass deed of de helling achter Luik daar was echt in z’n 4 wel tegen aan te rijden met nog steeds die 90 a 100km/h
 

tim_j

Senior Member
Dat zegt helaas niet zoveel. Kan je aanvinken tijdens bestellen. Ook heb je de optie trekhaak tijdens bestellen. Kan me voorstellen dat mensen de voorbereiding niet bestellen want geen idee wat het inhoud. Dit is dusde versterkte koeling..

bestel je trekhaak, dan zit de versterkte koeling er tegelijk bij.

Je kan het wederom terug zien aan een code op de sticker in je boekje. Hier staan alle geleverde opties.
 

Jewepe

Forumguru
Op voorhand, ik heb geen ervaring met een caravan achter mijn auto, maar wèl met drie auto's met het 1.6 TDi blok. Allereerst een Superb (bj. 2011, 105 pk, 250 Nm). Deze woog 1446 kg, had een vijf versnellingsbak en dat werkte, ook vol beladen met vier volwassenen met bagage, eigenlijk prima. Hierna een Passat (bj. 2013, 105 pk, 250 Nm). Deze woog 1447 kg, had een zes versnellingsbak en dat werkte niet. De zesde versnelling had meer het karakter van een overdrive. Heb 'm laten tunen naar 2.0 TDi specs bij VAGtechniek (140 pk, 320 Nm) en dat werkte 100%. De zesde versnelling werkte weer als echte versnelling en het extra koppel was erg fijn b.v. bij invoegen of inhalen op de binnenwegen. Nu in het bezit van een Seat Leon ST (bj. 2014, 110 pk, 250Nm). Deze weegt 1080 kg, heeft een zes versnellingsbak en dat werkt uitstekend.Twijfel nog steeds of ik 'm ga tunen.

Ik heb de indruk dat de pk-gewicht verhouding wel eens erg belangrijk zou kunnen zijn i.c.m. de versnellingsbak (vijf of zes). Als ik af ga op de Passat en de leon (beiden een zes-bak) is de pk-gewicht verhouding van de Passat 13,8 kg/pk (niet getuned) resp. 10,3 (getuned) en voor de Leon 9,8 kg/pk. Als ik kijk bij een Octavia van 2016 heb je de 110 pk motor en mag je 1500 kg trekken. Die uitvoering weegt 1180 kg en heeft een pk-gewicht verhouding van 10,7 kg/pk. Dat zou voldoende moeten zijn voor het comfortabel trekken van je sleurhut, verwacht ik.
 

Renkie

Forumguru
De vraag is alleen wel of je met een auto die 1180kg weegt een caravan wilt trekken van 1500kg. In een ideale situatie zou je een auto willen die een stuk zwaarder is dan de aanhanger. En natuurlijk gaat de auto meer wegen met lading, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
 

PizzaPieter

Forumguru
De vraag is alleen wel of je met een auto die 1180kg weegt een caravan wilt trekken van 1500kg. In een ideale situatie zou je een auto willen die een stuk zwaarder is dan de aanhanger. En natuurlijk gaat de auto meer wegen met lading, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
In mijn geval een caravan van beladen 1350kg en een auto van 1180kg met 300kg aan mens en 100kg bagage = 1580. Verhouding 85/100.
 
Bovenaan Onderaan