Achteruitrijverlichting.

Goedemorgen medeleden,

Ik weet dat ik het een keer op het forum heb gelezen maar ik kan het niet meer vinden...
Wij wonen onder aan een dijk en om achteruit naar beneden te rijden in het donker zou ik graag wat meer licht achter willen hebben.
Ik heb ergens iets gelezen over LED's met 5x betere lichtopbrengst...
Als ik het goed begrepen heb betreft dit W16W lampen en op www.xenonlamp.nl krijg ik een melding dat er geen producten gevonden zijn.
Kan iemand mij vertellen welke canbus proof led's ik het beste en waar aan kan schaffen, liefst vandaag bestellen en morgen in huis.

PS: een Hella op de achterbumper schroeven is geen optie:deuk:
 

EdK

Forumguru
Als ik goed begrijp wil je dus de lamp van de achteruitrij verlichting in je lichtunit vervangen ?
Maar W16W lamp zegt mij erg weinig, volgens mij heet die toch echt anders..
En anders er even uit halen en aan de hand van lamp bij Xenonlamp ff verder kijken /zoeken
 
Inmiddels contact gehad met xenonlamp.nl en zulks mogen in NL niet meer verkocht worden maar in België wel, hoezo één Europa?
Nu is het zelfs zo dat xenonlamp.be niet aan NL mag leveren, echt krom.

upload_2020-1-29_11-31-30.png

Denk dat ik tzt maar voor de variant van ome Ali ga.
Het betreft inderdaad W16W zie:
W16W-T15 15 SMD Canbus LED wit
SKU
4340.03.86
 

Canon-Eye

Forumguru
mogen in NL niet meer verkocht worden
Achteruitrijverlichting in NL is helemaal vrij, op voorwaarde dat die alleen kan branden bij ingeschakelde achteruitversnelling. Dus dat mag wel degelijk verkocht worden. Al zet je er een stel dikke breedstralers bij, dan nog is dat (mits gekoppeld aan de achteruitversnelling) niet in strijd met enig voorschrift.
 
Ik voorzie hier ook helemaal geen problemen mee, ook niet bij de APK maar het zijn echt weer van die belachelijke regeltjes...
 

Canon-Eye

Forumguru
Lijkt me eerder een zelfverzonnen regel, die leverancier zal waarschijnlijk niet goed op de hoogte zijn van alle details in NL.
In jouw geval zou ik eens naar een goeie automaterialenzaak gaan en daar eens even informeren.
 
Hier in Zeeland ken ik alleen vd Peijl, AOC en Breezand.
Geen van allen levert LED verlichting.
Maar bestel ze gewoon via ome Ali.
 

Xenonlamp.nl

Nieuw lid
Lijkt me eerder een zelfverzonnen regel, die leverancier zal waarschijnlijk niet goed op de hoogte zijn van alle details in NL.
In jouw geval zou ik eens naar een goeie automaterialenzaak gaan en daar eens even informeren.

Beste Canon-Eye,

Toch even een reactie van "die leverancier". Ik vind het jammer om te lezen dat je er vanuit gaat dat wij de regels niet kennen vandaar dat ik het toch even toe wil lichten. Dat de regels onduidelijk zijn ben ik met je eens, echter is het wel van belang dat de mensen hier correct geïnformeerd worden.

Waar het om gaat is autoverlichting zonder e-keurmerk. Een ledlamp bedoelt voor de buitenzijde van de auto heeft GEEN E KEUR en mag derhalve niet VERKOCHT worden.
Bij een apk zullen ze hier echter niks over zeggen omdat dit geen onderdeel is van de keuringswerkzaamheden die uitgevoerd worden.


Over dit onderwerp is er door de overheid recentelijk het volgend persbericht geplaatst --
https://www.ilent.nl/actueel/nieuws...-voertuigverlichting-zonder-keurmerk-verkocht


Je opmerking over achteruitrijverlichting is dan ook niet juist. Het is en blijft verlichting voor de buitenzijde van de auto en dus dient dit voorzien te zijn van E-Keur. Vandaar dat wij dit in de genoemde chat aangeven.

Wat je aangeeft van de extra breedstralers is wel correct, dit wordt geproduceerd en verkocht als zijnde off-road verlichting en als je die monteert met een schakelaar ertussen zodat deze verlichting apart bediend kan worden, mag je ze wel op je auto monteren. Deze producten mogen wij ook verkopen. De achteruitrijlamp zal waarschijnlijk een P21W zijn en derhalve dient deze dan ook te zijn voorzien van een E-keurmerk.
 

Peikje

Nieuw lid
Deze heb ik er nu een jaar inzitten.
Bevalt mij zeer goed.

#Aliexpress € 8,73 21%OFF | 2x W16W 921 T15 P21W BA15S W21W Canbus Auto auto LED Backup Reverse Gloeilamp Voor Skoda Superb Octavia A7 Een 5 2 Fabia Rapid Yeti
https://a.aliexpress.com/_U2lML

Een vraagje,
Als je de bovenstaande lampen besteld moet je dan ook nog aanpassingen doen aan de auto.
Dit ivm storingen(weerstanden) of is het plug and play.
 

brepus13

Forumguru
Draai een lamp eruit, start de auto, zet hem in zijn achteruit. Melding lamp stuk? Niet? Geen probleem dus om hem te vervangen. Wel, dan zal het uitgeschreven moeten worden.
 
Bovenaan Onderaan