Flikkerende verlichting en raar geluid draaiende motor

Cordoba

Forumguru
Ik heb echt het idee dat het iets redelijk onbenulligs is, wat we met zijn allen over het hoofd zien, en dat het ergens een kabel is met draadbreuk of iets dergelijks.
 
Kan geheel fout zitten, maar zit toch steeds te denken aan slechte massa draad op chassis of een gecorrodeerde stekker..

Vandaag deed ie het enkel even na het starten, en gister deed hij eigenlijk de hele dag wel normaal van start tot stop 2 keer. Misschien dat het hier iets duidelijker mee wordt? En ik probeerde toen hij het niet deed 1 meer met groot licht te schijnen en toen begon het vol op. Na een tijdje deed ie weer normaal
 

Stripedkrijn

Forumguru
Het verhaal nog eens lezende vermoed ik dat het te maken heeft met de electrische stuurbekrachtigingspomp. Deze zit linksvoor gemonteerd achter het kunststof binnenscherm. Kijk eens of het geluid verandert door bij stilstand van de auto met draaiende motor aan het stuurwiel te draaien. Verandert het geluid en de lichtsterkte dan? Mogelijk dat er olie in het stuurbekrachtigingssysteem moet worden bijgevuld.
 

Hakar

Donateur
Weet niet of er al vorderingen zijn gemaakt.
Alles lezend denk ik aan twee dingen die al eerder genoemd zijn.
Massakabel. Bij het checken van de aansluitingen van Massa wordt heel vaak de massakabel tussen blok/bak en carrosserie vergeten.
Stuurbekrachtiging zoals door @Strijkvrijheid genoemd.
In het meest erge geval is je stuurbekrachtigingssysteem kaduuk, en heb je vervelende hoge kosten.

Ben overigens benieuwd hoe dat geluid klinkt.
In de ene reactie noem je het een geluid als van overschot aan elektriciteit, in de andere noem je het een raar geluid.

Bij onze Fab van 2005 reageert het licht bij stationair draaiende motor bij stilstand ook in enige mate wanneer ik aan het stuur draai.
Hoor dan een licht zoemend geluid.
Doe ik dat draaien plots en heftig een aantal keren achter elkaar, dan verandert dat geluid in dat wat een kat uitschreeuwt wanneer je hem op zijn staart trapt, maar dan gesmoorder alsof de kat een prop in zijn bek heeft.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft kosten voor een andere stuurpomp: die pompen zijn inderdaad nieuw gekocht duur. Daarom zou ik een zoekertje zetten in de onderdelenlijn o.i.d. Normaal gesproken krijg je daar ook garantie. In die tijd kun je de pomp testen.
Verder is het belangrijk om altijd zo min mogelijk de uiterste stand op te zoeken. Dat "krijsen" komt door het ontsnappen van overdruk in het systeem. Je hoort ook dat de pomp echt op zijn top aan het werken is doordat het toerental afneemt. Natuurlijk vindt de pomp dat niet lekker dus doe dat zo min mogelijk. Alles wat constant op z'n hoogst mogelijke belasting moet werken heeft extra slijtage. Bovendien kun je zien aan het afnemen van de lichtsterkte dat de pomp zwaar er aan moet trekken: het licht zwakt af doordat er heel veel stroom door de pomp gevraagd wordt. Zelfs zoveel dat de spanning niet voldoende geleverd kan worden door de stationair draaiende motor/dynamo combinatie met daardoor zwakker licht tot gevolg.
 
Ben overigens benieuwd hoe dat geluid klinkt.
In de ene reactie noem je het een geluid als van overschot aan elektriciteit, in de andere noem je het een raar geluid.

Het klinkt als het waren alsof een draaiend onderdeel ineens heel veel stroom wilt pakken én even snel gaat draaien. Ik weet niet echt hoe ik het moet beschrijven. Of inderdaad een pomp die geen olie krijgt en daarom ineens heel hard gaat aanzuigen waardoor deze een stroom overschot krijgt of zo iets. Ongeveer het zelfde als als je een elektrisch bedienbare auto ondersteboven legt en je geeft gas dat ie heel veel stroom trekt. Zo een geluidje ongeveer
 
Betreft kosten voor een andere stuurpomp: die pompen zijn inderdaad nieuw gekocht duur. Daarom zou ik een zoekertje zetten in de onderdelenlijn o.i.d. Normaal gesproken krijg je daar ook garantie. In die tijd kun je de pomp testen.
Verder is het belangrijk om altijd zo min mogelijk de uiterste stand op te zoeken. Dat "krijsen" komt door het ontsnappen van overdruk in het systeem. Je hoort ook dat de pomp echt op zijn top aan het werken is doordat het toerental afneemt. Natuurlijk vindt de pomp dat niet lekker dus doe dat zo min mogelijk. Alles wat constant op z'n hoogst mogelijke belasting moet werken heeft extra slijtage. Bovendien kun je zien aan het afnemen van de lichtsterkte dat de pomp zwaar er aan moet trekken: het licht zwakt af doordat er heel veel stroom door de pomp gevraagd wordt. Zelfs zoveel dat de spanning niet voldoende geleverd kan worden door de stationair draaiende motor/dynamo combinatie met daardoor zwakker licht tot gevolg.

Zou dit ook kunnen als een pomp even geen olie kan slurpen dat ie meer gaat werken om olie te krijgen waardoor het veel stroom vraagt?

Tegenwoordig doet ie het meestal wel normaal :sterretjes: maar dat toch nog heel soms na het starten
 

EdK

Forumguru
Ik krijg de indruk dat jij met teveel stroom vraagt meer bedoeld dat de motor van pomp even onbelast draait....
want een motor (elektrisch ) trekt alleen meer stroom als hij meer belast word
Draait hij onbelast dan trekt hij juist minder stroom...
 

Stripedkrijn

Forumguru
Zou dit ook kunnen als een pomp even geen olie kan slurpen dat ie meer gaat werken om olie te krijgen waardoor het veel stroom vraagt?

Als de pomp geen olie krijgt dus ahw in het "niets" draait, zal het toerental wat omhoog gaan. Afhankelijk van het type motor. Vergelijk het met een stofzuiger waarvan je de zuigmond afsluit met je hand. Dan gaat het toerental ook omhoog. Hand weg=lager toerental. Met de stuurpomp is het ongeveer vergelijkbaar. Echter.... in de uiterste stand stuur li of re heeft de pomp wél olie te pakken maar kan deze niet kwijt dus de pomp gaat zeer zwaar werken om de olie proberen kwijt te raken. Vloeistof is niet samendrukbaar zoals lucht en dus gaat de druk weg via een soort druk-overloop ventiel wat staat te krijsen.
Zie verder dit forum waarin een andere fout van de stuurhoek sensor mét oplossing wordt beschreven:
Stuurbekrachtiging lampje brand
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ik vond mijn O1 na aanschaf ook erg ‘janken’ bij stuur uitslag.
Ik ben eens begonnen met de hydraulische olie te vervangen. Dat heeft het janken nagenoeg helemaal opgelost. De olie die eruit kwam rook een beetje verbrand, herinner ik me nog.

Kan me zo voorstellen dat de smerende eigenschap zo langzamerhand afneemt met de loop der jaren.
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Vind ik eigenlijk wel een goed idee. Ik laat wel elke twee jaar de remolie vervangen maar de stuur en koppelingsolie niet terwijl die constant in gebruik is. Nog wel intensiever dan remolie. Was dat trouwens lastig?? Moet ik eens in duiken. Bedankt voor de tip!! :thumbsup:
 

Hakar

Donateur
Ik denk reservoir leegzuigen en nieuwe vloeistof er in.
Zal wel een restant in de leidingen blijven zitten.
Zo op het oog zitten de leidingen nog aardig weggewerkt, en zal het ledigen daarvan een klus zijn voor een dag rustig aan sleutelen.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik vond met Google vrij snel een goeie beschrijving over hoe en wat. Schijnt relatief simpel te zijn. Daar wordt ook het reservoir uiteindelijk vervangen omdat er een filter in zou zitten. Reservoirs zijn niet duur. De slangen zouden met klemmen op het reservoir zitten. Men stelt voor het allerlaatste stukje slang af te snijden en het "nieuwe" stukje slang er weer op te schuiven en te klemmen. Om veel geklieder te voorkomen eerst het reservoir leegzuigen en demonteren. Dan nieuwe olie erin en DAN pas gaan ontluchten door uiterst li-re te sturen.
Let op: wagen vóór opgebokt en beide voorwielen vrij van de grond zodat de pomp niet belast wordt met uiterst li-re sturen. Niveau in de peiling houden!!!
 

turboturbo

Forumguru
@Stripedkrijn jij hebt zéker ingewikkelder klussen gedaan!

Ik heb een handleiding van YouTube gevolgd, weet niet meer welke. Daar ging het erom om de lage druk leiding (dat is de dikke slang die vanuit reservoir naar de pomp gaat) los te maken (heel simpel, zit met een simpele schroef slang klem vast) en daar de olie op te vangen. Dan vervolgens met motor UIT stuur een keer helemaal naar links en rechts uitslaan, dan gutst echt alles eruit. Daarna slang weer monteren, dan weer afvullen tot niveau. Dan motor stationair laten draaien en een keer stuur uitslag doen. Dan weer bijvullen tot niveau. Dan weer stuur uitslag doen de andere kant op. Weer niveau checken.

Dit alles met de auto op de brug gedaan tijdens een reguliere olie wissel. De wielen hangen dan idd in de lucht en er is zodoende weinig weerstand/gevaar voor de pomp. Die mag niet droog lopen dus vandaar het telkens niveau checken.

Op deze manier houd je nog een klein beetje oude olie over tussen de pomp en het stuurhuis die niet ververst wordt, dus idealiter ververs je het kort erna nóg een keer op deze manier.

Ps koppeling cilinder olie verversen is zeker aan te raden, ik heb dat ook een paar jaar geleden laten doen. Het intrappen gaat sindsdien iets smoother. En je versnellingsbak olie kan je ook verversen :)
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
@turboturbo : bedankt voor jouw zeer duidelijke beschrijving! Ook ik had gelezen dat het verversen op de brug gebeurde. Ik ben nu twee weken afwezig dus ik kan nu niet onmiddellijk kijken hoe dat nu écht precies in elkaar zit maar het heeft beslist mijn aandacht en zodra het weer het toelaat ga ik eens op de knieën kruipen om te koekeloeren!
 
Na een tijdje denken etc, ik heb weer wat geleerd. Zoals sommige hierboven dachten aan de stuurpomp, dat denk ik nu zelf ook vol op. Heb de olie gecheckt en die kwam tot de bovenste streepje van de dop op de reservoir voor de stuurpomp. (links bij de accu) Ik heb na dit checken de zekering van stuurbekrachtiging etc eruit gehaald. Dit stond toen ook uitgeschakeld. Echter heeft de ECU iets van het systeem eruit geknikkerd tijdens rijden (lampje ging weer branden) maar mijn stuurbekrachtiging bleef werken. Lampen deden daarna normaal. Olie vond ik wel heel erg dun, is dit normaal bij hydraulic? Bij het uithalen van de zekering deden de lampen normaal, brande het stuurbekrachtiging lampje en deed de bekrachtiging niks. Dus ik kom steeds wat dichterbij, dus vandaar dat ik aan de stuurpomp zit te denken of ergens een sensor die de motor aanstuurt.

Nog tips?
 
Heb er weer iets bij, is het geen sensor? Als ik m'n stuur compleet in de hoeken zet en hou met kracht blijven de lampen gedimd. Stuurhoeksensor misschien?
 

Stripedkrijn

Forumguru
gedimd. Stuurhoeksensor misschien?

Nee-nee, in de uiterste stand geef je ahw een commando om NOG of NOG STEEDS verder te sturen. Maar dat gaat niet want je kunt niet verder je stuur draaien dan door de fabriek/ ontwerper is ontworpen. In die standen geef je weliswaar nog steeds het commando, maar het kan gewoon niet meer verder. Om de druk van de pomp toch kwijt te raken gaat er een soort overflow klep over om de druk af te voeren.
Beter is het om dit niet te doen want de motor moet in die uiterste stand enorm hard werken. Dat vraagt heel veel vermogen. Omdat de bekrachtigingspomp elektrisch is aangedreven en niet via een snaar met de automotor die draait vraagt het zoveel stroom dat de boordspanning daalt! De wisselstroomdynamo kan dat met stationair toeren op dat soort momenten niet meer bijladen en dus zwakken de lichten af. De boordspanning daalt. Nogmaals, zo min mogelijk tot het uiterste gaan om de pomp en de dynamo te ontzien en niet nodeloos te belasten.
 
Bovenaan Onderaan