Olie en water temperatuur

Hier een vergelijkbaar probleem.
koelvloeistoftemperatuur blijft rond de 60°-70° hangen, motorolietemperatuur niet boven de 70°.
Met een OBDII scanner gezocht op foutcodes voor G83 of G62, maar helaas geen enkele foutmelding.
Garage zou thermostaat op motor vervangen, dus ikzelf thermostaat vervangen.
Onderdeel kost 73€ en een kleine dag werk. Niet de meest dankbare klus hoor.
Na de vervanging van de thermostaat op de motor na 5 km koelvloeistoftemperatuurwijzer in dashboard op 90° en koelvloeistof 90°-97°.
Dus ik blij.
Jammer genoeg voor korte duur, want daags nadien zelfs na 1/2 uurtje rijden (ongeveer 16km) koelvloeistoftemperatuur op 60° en olietemperatuur op 64°

Iemand suggesties?
 
Ik kan ook nog de thermostaat van de DSG vervangen?

Kan een G62 sensor stuk zijn en geen foutmelding geven?

Waarom zit er eigenlijk een tweede elektrisch koelvloeistofpompje op het koelcircuit?
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht me te herinneren dat de dsg 6 een eigen thermostaat heeft. Heb exact dezelfde klacht weleens meegemaakt bij een Passat met ook een CFFB icm een dsg. Zal er morgen eens naar kijken

Een eigen thermostaat, of een eigen temperatuursensor?

Edit: ik had post #10 nog niet gelezen, dus dacht dat er sprake was van een foutje in de tekst.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Een thermostaat van €73? :pieker:Thermostaat zit tussen de €10 en €20. Een koeltemperatuursensor kost óók rond de €10.
 

hendrik38

Forumguru
Bij de Passat (hiervoor gereden) is de dsg thermostaat ook vaak voorkomende oorzaak van lage olie temp. Bij mij destijds ook vervangen.
 
Tja originele onderdelen bij de dealer...
Online ook te vinden aan €67, maar dan niet origineel.
Afzetterij zekers.
 

Agent327

Forumguru
Vrijdag thermostaat op de DSG vervangen, en alles werkt weer wonderwel.
Thermostaat stond open en sloot niet meer af.
Nadat ik vorig jaar meldde dat er een slotje op dit draadje kon heeft mijn auto zich keurig gedragen tot deze herfstvakantie.
Inmiddels is de motorthermostaat vervangen (volgens mijn garagist gaan die dingen nooit stuk omdat ze in een speciaal huis zijn gebouwd, toch maar de stap genomen)en de eerste 4 - 5 keren rijden leek het goed te gaan. .
Nu wordt echter de motor lauw warm, de olie temperatuur wordt max. 70 graden en de KVS geeft niet meer aan dat 55 - 60 graden.
Ik denk dus dat ik precies hetzelfde probleem heb.

Mijn vragen aan kilometerke zijn:
  1. heb je deze thermostaat op de DSG zelf vervangen?
  2. Zo ja, hoe lang ben je hier mee bezig geweest?
  3. Heb je eventueel een beschrijving van de werkzaamheden?
  4. Om welk onderdeelnummer gaat het?
 

Agent327

Forumguru
Heb inmiddels zelf onderzoek gedaan en vandaag de thermostaat in ongeveer een uurtje tijd vervangen.
Het gaat om onderdeelnummer:1K0 121 113 A.
De werkzijze heb ik hier vandaan, het was even zoeken hoe de onderbak van het luchtfilterhuis los moet maar met een smalle schroevendraaier tussen het rubber en de pin kwam ook deze makkelijk omhoog.
Omdat er nogal stevige slangeklemmen om de slangen zitten is deze tool een 'must have'.
Zodra de slangen loskwamen heb ik ze afgedopt met gewone 2 kurken van een wijnfles om overmatieg verlies van koelvloeistof te voorkomen, nadat ik deze klus had uitgevoerd moest ik nog wel 1,5 liter koelvloeistof toevoegen.
Auto is nu binnen 6 km op temperatuur. Ik ben tevreden.
 
Dag agent327,

Sorry voor het late antwoord, druk druk druk.

Is goed zelf te doen, luchtfilterbehuizing verwijderen, bodemplaat losschroeven en koelwater aflaten.
Ik laat deze af aan de elektrische koelwaterpomp, kan je gemakkelijk bij dan.
Vervolgens koelwater slang losmaken aan de achterste aansluiting van de oliekoeler en dan aan de aftakking vooraan aan een vertakking van de slangen.

Dan heb je eigenlijk twee koelwater slangetjes met daartussen de dsg thermostaat. Nieuwe thermostaat tussen de slangen zetten en terug monteren LET OP DE PIJL DIE OP DE THERMOSTAAT STAAT. Dan de slangen aan de elektrische koelwaterpomp terug bevestigen. Bodemplaat terug monteren. Koelwater (eventueel filteren bij twijfel) terug aanvullen. En klaar is die handel.

1KO 121 113 A

Heeft me €55 incl btw bij de vw dealer gekost en een goed uur werktijd.

Hopelijk kan je hiermee verder.
 

Eltjo

Forumguru
Ik stootte op dit topic en herinnerde mij dat het afgelopen winter met een start bij -12 ’C het op de snelweg erg erg lang duurde voordat de motor echt op 90 ‘C kwam en gemakkelijk er ook net weer onder 80-85 ‘C kwam.

@mwhite zei:
"thermostaat was idd defect bleef open staan...
behoorlijke klus, niet zelf gedaan geen tijd voor..
zijn totaal met apk 4 uur bezig geweest..."

4 uur?

Ik neem aan dat een 1.6TDI toch zo’n beetje gelijk is aan een 2.0TDI zoals Autodoc film.

Misschien als ze al die extra onderdelen die in de volgende NRF film idd ook verwijderen, en waarom?;
 
Bovenaan Onderaan