Distributieriem, wanneer?

DB200

Lid
Weet iemand of het onderhoudsinterval van de distributieriem van de 1.4 16V ook tijdsgebonden is?
Ik weet dat de distributieriem elke 90.000km moet worden vervangen maar ben benieuwd of er ook een tijdlimiet aan verbonden is.

Bijvoorbeeld: bij Volvo 5 cilinder diesels geldt een interval van 180.000km of 10 jaar.
Is het bij de 1.4 16V ook 10 jaar of korter?
 

Antera

Donateur
Er zit geen verplichte interval aan vast maar 5 jaar moet je wel de riem in de gaten gaan houden op uitdroging en indien dat zich gaat openbare dan vervangen. Een defecte motor is duurder
 

Cordoba

Forumguru
Officieel is het elke 90.000 km of na 5 jaar bij elke beurt inspectie en zonodig vervangen. In de praktijk is 5-6 jaar/90.000 km een goed interval om te vervangen, omdat je dan normaal gelijk de waterpomp vervangt die soms zelfs net vóór die termijn gaat lekken.
 

DB200

Lid
O.k., dank voor de bijdragen.

Dat een waterpomp binnen 90.000km gaat lekken snap ik niet zo en komt mij vreemd voor. We hebben ook een Mercedes-Benz uit 1991 met 340.000km op de klok. Daar is nog geen enkele keer de waterpomp van vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Jongere auto's hebben waterpompen met veel kunststofdelen, die veel sneller kapot gaan of lekkage veroorzaken. Toen ik mijn vorige Fabia kocht had ie 97.000 km gedraaid en 7 jaar oud, en ik heb vrijwel direct de distributie en waterpomp laten vervangen (waterpomp kost dan maar een paar tientjes extra) en bleek achteraf hard nodig voor de distributieriem (vol met droogtescheuren). Nog weer zo'n 80.000 km en 6 jaar verder opnieuw de distributie vervangen, en de laatste weken een paar keer koelvloeistof bij moeten vullen dat ie was kwijtgeraakt. Daarna nog anderhalf jaar en 20.000 km gereden zonder ooit nog koelvloeistof bij te moeten vullen. (toen de auto ingeruild)
 

Ted

Forumguru
Flauwekul, mijn waterpomp zit er al 220 dkm en lekt natuurlijk niet. De nieuwe Skoda types gaan de distributieriem al 200 dkm of langer mee. Om nu tussentijds de waterpomp te vernieuwen, zeker niet, is ook niet voorgeschreven. Kunststoffen worden niet veel toegepast, ofschoon in het verleden de waaiers die van kunststof waren een ontwerp fout hadden even als de spanwielen. Dat probleem is onderkent en verbeterd.
 

Maggy

Forumguru
Aldus concluderend; als je al de riem vervangt, doe dat dan zonder de spanrol en omlooprollen te vervangen en vervang ook zeker de pomp niet... het is immers dom om preventief cruciale onderdelen te vervangen, die, bij vastlopen of lagerschade een kapot blok opleveren.

Nee @Ted, dat vind ik nou flauwekul....
Als je iets doet dan doe je het goed, en een waterpomp kost een fractie van een motorschade en ook een( zij het iets grotere fractie-) distributievervanging omdat de pomp tussendoor vervangen moet worden.

Just my 2 cents...

On topic; gewoon de off intervaltermijn aanhouden.
 

V-Strom

Actief lid
Flauwekul, mijn waterpomp zit er al 220 dkm en lekt natuurlijk niet. De nieuwe Skoda types gaan de distributieriem al 200 dkm of langer mee. Om nu tussentijds de waterpomp te vernieuwen, zeker niet, is ook niet voorgeschreven. Kunststoffen worden niet veel toegepast, ofschoon in het verleden de waaiers die van kunststof waren een ontwerp fout hadden even als de spanwielen. Dat probleem is onderkent en verbeterd.

Het is verstandig om de onderhouds intervallen af fabriek aan te houden
welke bij iedere auto en/of type verschillend zijn.
 
Laatst bewerkt:

alexdiep

Nieuw lid
Officieel is het elke 90.000 km of na 5 jaar bij elke beurt inspectie en zonodig vervangen. In de praktijk is 5-6 jaar/90.000 km een goed interval om te vervangen, omdat je dan normaal gelijk de waterpomp vervangt die soms zelfs net vóór die termijn gaat lekken.

Jongere auto's hebben waterpompen met veel kunststofdelen, die veel sneller kapot gaan of lekkage veroorzaken. Toen ik mijn vorige Fabia kocht had ie 97.000 km gedraaid en 7 jaar oud, en ik heb vrijwel direct de distributie en waterpomp laten vervangen (waterpomp kost dan maar een paar tientjes extra) en bleek achteraf hard nodig voor de distributieriem (vol met droogtescheuren). Nog weer zo'n 80.000 km en 6 jaar verder opnieuw de distributie vervangen, en de laatste weken een paar keer koelvloeistof bij moeten vullen dat ie was kwijtgeraakt. Daarna nog anderhalf jaar en 20.000 km gereden zonder ooit nog koelvloeistof bij te moeten vullen. (toen de auto ingeruild)

Herkenbaar. Bij mijn auto: geen vermorgen meer. geen controlelampjes die aangingen. eerst dachten ze aan een gloeibougie, maar bleekachteraf de waterpomp te zijn. distributieriem zou officieel over paar maanden aan de beurt zijn dus alles maar in 1 keer laten vervangen. vanaf die tijd rijd de fabia weer als een zonnetje
 
Bovenaan Onderaan