Koppelingspedaal blijft op de vloer liggen

Iemand die dit herkent; ik ben aan het rijden en wil veranderen van versnelling. Ik ontkoppel en de pedaal springt plots naar de vloer en blijft daar liggen... Ik kan hem wel naar boven trekken en springt terug op zijn plaats (precies een veer die hem naar boven trekt) Ik trap weer op de pedaal en springt terug op de vloer (zelfde fenomeen, precies een veer die de pedaal naar de vloer trekt)
Morgen naar de dealer, of beter gezegd, de dealer bij mij, want ik kan niets meer doen...
Wat zou het probleem kunnen zijn; de pedaalcilinder of de hoofdcilinder? Er zit daar precies ook nog een drukregelaar tussen...
 

eriktv

Forumguru
Even iets heel simpels uitsluiten: blijft hij niet achter de mat hangen? Had ik wel eens met rubbermatjes over de gewone. :)
 

Spierings

Forumguru
Kan koppeling zelf, de master cilinder of de slavecilinder op de bak zijn.. vaak gaat de mastercilinder kapot..
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als ik het zo lees dan is het die veer die lam is en je pedaal niet meer naar boven trekt.....
 
de pedaal moet omhoogkomen door de oliedruk, dus ik vrees dat de hoofdcilinder lekt.
Moeilijk te zien want die zit ingebouwd in het koppelingshuis...

Ik heb 102000 km op de teller en de wagen is 6 jaar oud, toch een beetje vroeg om te begeven, niet?

Echt niemand hier dat dit probleem herkend?
 

Monteurtje

Forumguru
Het gaat dus om een Octavia II? Bij de 3 nog niet gehad. Bij de 2 wel. Dat kan koppelingcilinder zijn. Welke, proberen. Die op de bak is makkelijkst om te beginnen. Dat is de werkcilinder. Commandocilinder zit aan het pedaal.
Maar kan ook een koppeling en 2M vliegwiel zijn die helemaal kapot is. Dat heb ik keer meegemaakt. Beide cilinders vervangen, ontlucht zoals het hoort. Pedaal bleef onderin liggen. Bleek dus alles kapot te zijn van de koppeling. Dat konden we niet merken omdat de auto niet meer reed.
Maar zoiets merk je als berijder wel. Trillingen e.d.
Wat voor motor heb je? 5 of 6 bak? De 6 bak van een diesel heeft vaak een hydraulisch druklager.
 
Octavia 2, 2010 1.6 TDI 4x4
Dealer zegt dat de hoofdcilinder ingebouwd is in de bak, en veel werk om te vervangen...
 

DJSmiley

Actief lid
Ik heb dat ook gehad. Tijdens het rijden in 1x 'door' de koppeling.
Was gelukkig in de buurt dus heb m doen naar mn lokale garage gesleept samen met mn zwager.

Daar bleek dat t de hulpkoppelingscilinder was. Die was 'gesprongen'. Sinds vervanging rijd dat ding weer prima. (Gesprongen op 276dkm, inmiddels zit ie alweer op de 316)

Kostte me 175 eur incl arbeid, onderdeeltje zelf kostte 70 eur geloof ik (incl hun marge)
 

Duijzer

Donateur
Misschien handiger pm daar even een apart topic voor te maken in het O3 gedeelte. Je zit nu in Octavia 2, dit topic is 3 jaar oud.
Misschien dat één van de moderators het kan verplaatsen @Peter-036
 

DinkyToy

Senior Member
Ook gehad, n maand of drie geleden.
Met m'n Octavia II: altijd eerst de werking vd veer controleren! Was bij mij het probleem en na wat handmatige manipulatie (door mijzelf) was het opgelost. De Skoda garage wilde de cilinder vervangen (€330).
Sindsdien geen last meer van gehad..
 

12HBH9

Nieuw lid
Even ter info: In de versnellingsbak zit de hulpcilinder oftewel de slave ingebouwd en de ga ik niet vervangen!
De hoofdcilinder, oftewel de master zit vlak achter het koppelingspedaal. Om die te vervangen zal ik nogal wat moeten uitbouwen, zoals de accu. Ik verwacht daar een tijdje mee bezig te zijn.
 
Bovenaan Onderaan