Verkeersbordherkenning Kodiaq

Ik heb verkeersbordherkenning (TSR) aangezet op de Kodiaq en dit lijkt allemaal prima te werken.
100% zeker ben ik echter niet omdat ik nog geen situaties heb gezien waar tijdelijke borden staan die de info van de navigatie moeten overrulen. De borden die ik zie zouden dus ook gewoon uit de navigatie kunnen komen.

De instelling waar ik onzeker over ben is
5F - adaptation - car_function_list_bap_gen2: traffic sign recognition 0x21 msg bus
Moet dit staan op "databus extended" of "comfort data bus"?

Ik heb nog geen verschil kunnen merken tussen deze twee instellingen.
 

De Stip

Forumguru
Werkt bij mij in de Karoq prima hoor. Het is een af fabriek instelling bij de onze overigens. Bijvoorbeeld bij verkeersplein Deil, daar is vanwege werkzaamheden de snelheid tijdelijk 90 km/h en dat geeft hij keurig aan in de displays.

Zodra je een snelweg op gaat geeft hj in NLD standaard (nog) 130 aan, totdat het eerste bord zich aandoet, dan past hij de maximum snelheid meteen aan.

Ongetwijfeld zullen er nog situaties zijn waarin de TSR minder accuraat is. dat kan overigens ook komen doordat de wegbeheerder er niet alles aan heeft gedaan. Op een buitenweg waar i iedere dag rijdt, is de maximum snelheid 60 km/h (kun je zien aan de belijning), maar geeft het systeem 50 km/h aan omdat hij denkt dat je ergens binnen de bebouwde kom rijdt.

Gelukkig kunnen we zelf ook nog nadenken en is het systeem ter ondersteuning ;)
 
@SonnyBBQ herkent de TSR ook inhaalverbodsborden en einde beperking? Op internet lees ik dat bij de Octavia hier bepaalde instellingen voor gedaan moeten worden maar dezelfde items kan ik niet vinden bij de Kodiaq.
 
Hmm, niet zeker. Ik heb het in ieder geval zelf nog niet gezien op mijn display. Ik ga er eens op letten.
 

Smeeuwis

Donateur
@SonnyBBQ herkent de TSR ook inhaalverbodsborden en einde beperking? Op internet lees ik dat bij de Octavia hier bepaalde instellingen voor gedaan moeten worden maar dezelfde items kan ik niet vinden bij de Kodiaq.

Ik heb TSR af-fabriek op mijn O3 FL, en ik ervaar dat ook de einde beperking borden worden herkend door de camera. Mits ze niet vervuild of onzichtbaar zijn, het blijft software. Gelukkig kijken we zelf ook mee met dit hulpmiddel, zoals terecht opgemerkt hierboven.
 

Antera

Donateur
Bepaalde coderingen zijn niet meer mogelijk op de nieuwere modellen maar dit doet niets onder aan de werking van de systemen
 

Canon-Eye

Forumguru
Kunnen de huidige systemen al onderborden verwerken zoals bv maximum 90 "Bij nat wegdek"?
Mijn systeem uit 2017 kan dat in elk geval niet, die geeft ook bij stralend weer keihard 90 aan als ik zo'n bord passeer.
Zelfs 50 of 60 borden op een ventweg naast de hoofdrijbaan (waar de snelheid 80 of 100 is) worden geheel ten onrechte overgenomen.
En dan zijn er mensen die willen dat auto's zich automatisch aan de maximumsnelheid gaan houden... lachuuhhh!!! :nono:
 

Antera

Donateur
Onderborden worden niet herkent alleen de grote borden. Hij kan geen letters lezen waardoor dit niet altijd de juiste gegevens geeft. Automatisch kan allleen als de GPS heel nauwkeurig is en de snelheden via gps locatie worden verwerkt in de auto. Maar zover gaat het nog niet komen
 

hemi24

Forumguru
Sommige onderborden zou het systeem wel moeten kunnen herkennen, zoals inhaalverbod voor aanhangers (in Dld)...
 

Canon-Eye

Forumguru
Automatisch kan allleen als de GPS heel nauwkeurig is en de snelheden via gps locatie worden verwerkt in de auto. Maar zover gaat het nog niet komen
Niet alleen de gps moet erg nauwkeurig zijn, ook de navigatie-database moet volstrekt up to date zijn, bij wijze van spreken wekelijks worden geactualiseerd. Dat gaan ze voorlopig niet voor elkaar krijgen, gelet op de achterstand van soms jaren m.b.t. bepaalde allang bestaande situaties...
 

Captain Hook

Forumguru
...
En dan zijn er mensen die willen dat auto's zich automatisch aan de maximumsnelheid gaan houden... lachuuhhh!!! :nono:
Moet het niet andersom zijn?
Auto's die willen dat mensen zich aan de maximumsnelheid gaan houden? ;)

HET probleem blijft de eigenzinnige weke massa tussen stuur en hoofdsteun. :koffie: Die vindt dat hij/zij/het altijd beter weet, zich niet aan de regeltjes hoeft te houden en dat zijn/haar stuurmanskunst, verkeersinzicht en reactietijd fenomenaal zijn! :jaja:
 
Tja... Ik probeer me typisch aan de snelheid te houden en rijd dus 134km/h. Met een aanpassing naar 100km/h denk ik dat ik dit voornemen zal laten vallen. Desalniettemin vind ik het prettig om te weten hoe snel / langzaam de bedoeling is, ook als ik mijn gevaarlijke medeweggebruikers in de gaten houd ipv naar borden zoek.
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet het niet andersom zijn?
Auto's die willen dat mensen zich aan de maximumsnelheid gaan houden? ;)

Nee. Auto's zijn dingen en die hebben niks te willen.
Waar ik op doelde is, dat alweer enige tijd geleden als toekomstperspectief werd geschetst dat auto's automatisch op basis van gps-positie begrensd zullen worden conform de ter plaatse geldende Vmax omdat (veel) bestuurders m/v zich daar niet aan houden.
 
Bovenaan Onderaan