Premium auto, premium interieur?

JeSko

Forumguru
De titel zegt het al, toevallig botste ik op een kwaliteits filmpje van een O3 op YT, waarin het interieur enorm fel piepte en kraakte bij lichte druk. Daardoor ben ik wat verder gaan zoeken en wat blijkt, Benz, BMW, Volvo, Jaguar, Tesla etc etc zijn gewoon dure merken die belachelijk slechte interieurs bouwen, van interieurs die kraken en piepen bij elke aanraking, loslatende onderdelen, tot enorm slechte afwerking, ik sta best versteld. Het enige dure merk dat echt schittert in interieur kwaliteit is een VAG merk, Audi, geen piepjes, geen goedkope plastic gekraak, niks dat loslaat.



Tot slot Audi dan.

 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Dit komt mij bekend voor. Helaas in mijn S2 ook wat piepjes en kraakjes, terwijl mijn vorige Audi met ruim 450k aan kilometers en 7 jaar ouder volledig hier vrij van was. Soms verlang ik weer terug naar die auto.
 

JeSko

Forumguru
@VAG-man

Mijn S2 heeft hier ook wel wat last van, maargoed, je kan een auto van 30.000 k nieuw niet vergelijken met een auto van 45.000 k nieuw, zeker niet als die onder dezelfde vleugels ontwikkeld en gebouwd worden. Echter zijn er genoeg delen in de S2 die zeer premium aanvoelen, het zit hem vooral in de details, en ik heb ook de indruk dat die geluidjes verdwijnen naarmate de temperatuur normaliseert, dus geen extreme koude of extreme warmte.

Toen de destijds nieuwe S2 uitkwam werd deze door een tv show vergeleken met een Mercedes C klasse, en die stelde vast dat de SuperB van minstens zo'n goede kwaliteit was als de Mercedes. Het lijkt er op dat Audi koning in land van de afwerking en premium feel is.

 

JeSko

Forumguru
Een collega van mij herkend in ieder geval de geluiden in zijn c klasse, alleen niet zo fel als in de video. Maar toch.. geen beste reclame imo. De A klasses zijn dan nog een pak slechter afgewerkt vanwege de budgetten voor deze reeks, dat belooft.
 

SuperBeeb

Forumguru
Tsja, zal vast wel voorkomen, maar de 100.000 mensen die in dezelfde auto rijden, zetten dat niet op joeptoep. Natuurlijk is t gekraak irritant (en gênant bij een premiummerk). Maar dat ene filmpje (of 10) zegt nog niets over de kwaliteit in het algemeen.
Wat ik iets anders vind, is als de kwaliteit van gebruikte interieurmaterialen slecht is. BMW 3 had daar last van, maar probeer ook eens de de middenarmsteun/klep in een nieuwe 911. Die haalt t bij lange na niet bij de klep die ik in mijn Superb had. Zo goedkoop plastiekerig, en dat bij een auto van 2 ton :banghead:
 

Eemspoort

Forumguru
Sja, overal word op bespaard, ook bij de premium merken.
Overigens, mijn '11 S2 vertoond geen piepjes of kraakjes. Heeft dan ook nog geen 130k afgelegd.
De '04 Mercedes A150 van mijn vriendin heeft zo'n 185k weg, ook geen bijgeluiden van het interieur. En dan te bedenken dat die dus uit de zgn. slechte periode van Mercedes stamt. Dat autootje voelt toch wel premium aan, zeker gezien de leeftijd en km-stand. Is overigens een 2e generatie, geen Eland-A.
 

leon-cupra

Forumguru
Eigenlijk een zeer gemakkelijke conclusie.
Afgaande van wat ik hier lees, kan je dan ook veel dergelijke topics over skoda aanmaken.
"S3 windgeruis, S3 deinen, Dsg 7 problemen, 1.5tsi problemen, skoda producteigenschappen, ....
Maakt skoda dan ook troep-wagens?
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Neen, maar Skoda is dan ook geen BMW, of Mercedes, of Jaguar, of Tesla qua prijzen:pardon:trouwens, één van de stilste auto's waar ik ooit met gereden heb is een.... Nissan Pulsar. Zalige auto, alleen nu al stopgezet wegens tegenvallende verkoop.
 

JeSko

Forumguru
@SuperBeeb

Waaraan zou het dan liggen dat sommige zo vreselijk kraken en sommigen niet? Mijn S2 heeft dit ook niet hoor, toch niet zo fel maar wel zoals Vag Man stelt bij zijn s2.

Doorgaans mag je er toch vanuit gaan dat dikkere merken toch aandacht hebben voor zulke zaken en niet zomaar plastiek erin stoppen dat bij het minste en geringste kraakt? Ik vind het überhaupt raar dat je zulke videos tegenkomt haha.
 

JeSko

Forumguru
@Eemspoort

Mijn S2 heeft er 64.000 afgelegd nu, en is van 2014, ik heb enkel de indruk dat hij wat durft piepen en kraken als het interieur koud is, ik weet niet of dat logisch is maar al die geluidjes verdwijnen naarmate de rit vordert.
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra

Neen, maar Skoda is dan ook geen BMW, of Mercedes, of Jaguar, of Tesla qua prijzen:pardon:trouwens, één van de stilste auto's waar ik ooit met gereden heb is een.... Nissan Pulsar. Zalige auto, alleen nu al stopgezet wegens tegenvallende verkoop.
Skoda’s zijn ook niet echt meer goedkoop. Zie wat een nieuwe scala kost, een kodiaq, een Superb en wacht maar naar de prijzen van de O4 .... voor dat geld hoort een Skoda ook niet meer te piepen of te kraken in jouw optiek.
Voor mij is de prijs onbelangrijk. Ongeacht de prijs hoort een wagenn niet te piepen of te kraken. Dat wil je in geen enkele wagen. Dat de gebruikte materialen anders zijn , dat is iets anders.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Dat beweer ik ook niet, Skoda's zijn duurder geworden ja, maar BMW's ook, Mercedessen ook, een brood ook, alles word bijna duurder. En ik ben het wel met je eens dat een auto niet hoort te piepen of te kraken, ongeacht de prijs, maar je kan en mag, ookal zijn Skoda's duurder geworden, een Skoda niet vergelijken met de premium merken.
 
De BMW 3 series van het type E46 waren echt toppers op dit gebied. Ik ben tamelijk allergisch voor interieur geluidjes en samen met mijn eerste 2002 Audi A8 waren dit de toppers op dit gebied. Een 2006 A4 2.7TDI had een vibratie in het dashboard, een 2.4 A6 teveel wind geruis evenals een V70 D5 en de tweede A8 (voorruit misschien eens vervangen?). Een eerste generatie TT deed het heel goed ondanks de hoge kilometerstand, de Porsche 987S scoort een “Mwah” want ik had beter verwacht en de BMW Z3 werden in de VS gebouwd en is dus eigenlijk geen Duits premium.. De rest van de auto’s waren niet premium genoeg om ze er op af te rekenen (Toyota’s (wel taai!), een Seat Ibiza en nog wat....).

De SuperB doet het niet slecht wat betreft! Kraakt s’ochtends een keer wanneer ik van de oprit rij en daarna niet meer.
 

JeSko

Forumguru
Dit kerken ik ook bij mijn SuperB, soms zit er een luide éénmalige krak in mijn dashboard, vaak bij wisselende temperaturen. Dat komt dan ook nooit terug tijdens datzelfde ritje, voor de rest geen last van zaken die wijzen op inferieure bouwkwaliteit. Heel tevreden van.
 

sitechris

Donateur
Het zit hem wat mij betreft niet alleen in wel of niet kraken. Vooropgesteld dat dit natuurlijk irritant is als dat gebeurt. Premium zegt ook iets over de gebruikte materialen. Echt aluminium ipv aluminiumlook. Knopjes met een chromen randje. Mooier leer. Een nog betere afwerking (bv naden, kieren etc). De mogelijkheid om een auto precies naar eigen wens samen te stellen (interieurlijsten, kleur van het leer etc). De mogelijkheid om snaarstrakke audio aan boord te hebben (wie Beats Audio in VAG heeft weet meteen hoe het niet moet) etc etc.
 
Natuurlijk Chris maar als verlengstuk daarvan verwacht je wel dat de boel stil is. Het is geweldig dat je een Porsche echt helemaal naar wens kunt samenstellen maar als dan het hard plastieken cover boven de tellers soms vibreert dan doet dat toch afbreuk en dan laat ik de Polo ruitenwisser stengel en cheap-ass pook knop ook nog ff buiten beschouwing. Qua afwerking voor het oog scoort een 2006 A4 hoger dan een 2003 3-serie maar die laatste gaf mij meer premium gevoel omdat ie nergens trilde, klapperde of vibreerde binnenin. Net als z’n voorganger uit 2000 trouwens.
 

VAG-man

Forumguru
Hebben jullie ooit een Audi A2 gereden? Na ruim 450.000 km nog geen kraakje of rammeltje gehoord.
Kan ook komen door de zéér stugge carrosserie die van aluminium gemaakt is, net als bij de Audi A8 en TT.
 
Ja grappig wagentje was dat. Gezien de nieuwprijs mocht je daar ook wel iets van verwachten maar het stak goed in elkaar op de 1.4 16V motor na dan, daar kon je wel eens pech mee hebben. Een Audi nog uit de goede tijd! De eerste TT was niet van alu trouwens hoor, gewoon een Golf 4 met een leuk uiterlijk maar gek genoeg veel degelijker qua gevoel!
 

spikehome

Forumguru
In mij golf GTI gelukkig geen enkel rammeltje ook geen kraaltjes bij het pano dak.
Kan er ook slecht tegen.
 
Bovenaan Onderaan