Motor slaat af tijdens het rijden

verhulstr

Forumguru
@verhulstr : Inderdaad! Toen had ik nog een gewone GPS in de auto en de telefoon op zak. Nu gebruik ik Waze, en net wat je zegt, dan zit dus OOK nog eens je telefoon in je auto. Met b.v. het WW in-geprogrammeerde telefoonnummer. Dus daar heb je dan ook niks aan. Goed nadenken dus wat hoe en waar... :jaja:

Ten alle tijden zorgen...als je de auto uit gaat....dat je je sleutel(s) in je broekzak hebt zitten. :jaja:

Maar terug on topic......voor de topic starter....geen foutmeldingen van je krukas of nokkenas sensor die af en toe geen signaal geeft?
 

HenkT

Lid
Bedankt @Stripedkrijn. Misschien is dat beter om te doen.

De sleutel ten alle tijde uit de auto als er niemand in zit en nooit in de koffer leggen wanneer je daar iets uit pakt. Dat heb ik mijzelf al heel lang geleden aan geleerd.

BALEN!!!!! Het nieuwe filter met ingebouwde drukregelaar heeft enige verbetering gegeven, maar het probleem is niet over.
Het heeft niets met de microswitch in het slot te maken, want wanneer ik met het contact de pomp enkele malen laat draaien om druk op te bouwen en de slingerpot te vullen gebeurd hetzelfde.
Wel werd er weer een ander fenomeen bevestigd. Voorheen wanneer het waarschuwingslampje voor het brandstofniveau ging branden en de pieper ging, dan ging dit ook elke keer af bij het starten. Eenmaal aangegaan, blijft aangegaan.
Sinds enige tijd en ook vandaag gebeurd het dat bij opnieuw starten er geen lampje en piep opgestart worden. Enige tijd later tijdens het rijden wel en bij de volgende keer gebeurd dat weer. Wanneer het niveau echt laag wordt doet hij het wel goed.

Zit er ergens anders in het brandstofsysteem nog een drukregelaar?
 

Stripedkrijn

Forumguru
Dat wel of niet waarschuwen voor (te) laag brandstofniveau komt door het verschil in gemeten brandstof in de tank bij bv. wel of geen bocht nemen. Stel je neemt een langere bocht naar links of naar rechts. Als je in de buurt van het niveau komt waar normaal gesproken de zoemer af gaat en het waarschuwingslampje gaat branden dan kan doordat de brandstof door de centripetale kracht opzij wordt gedrukt het gemeten niveau laag genoeg zijn om een melding te geven. Zolang de motor blijft draaien blijft de melding actief. Als je dan bv. net thuis zou komen en je zet de motor uit, dan zal als de zaak weer horizontaal staat alles weer normaal en voldoende lijken. Geen melding dus. Een stukje verder echter komt de melding weer gewoon terug. Het brandstofniveau is xoor het rt type kunimmers gewoon weer een stukje gedaald en zal nu ook bij gewoon horizontaal rijden zonder bochtenwerk een melding geven.
 

HenkT

Lid
Zo heb ik ook altijd gedacht. Ik vond het bij aanschaf va de Fab daarom vreemd dat het signaal wanneer het eenmaal af gegaan was ook elke keer bij opnieuw starten bleef aan gaan. Maar nu de laatste tijd niet. Het ging mij meer om de verandering die plaats vond in combinatie met het uitvallen bij laag brandstof niveau.
 

HenkT

Lid
Zaterdag weer maar eens op onderzoek uitgegaan om te kijken of er soms onder druk een scheur in de slangetjes of de slingerpot zou ontstaan.
Ik heb een proefopstelling gemaakt en daarvan twee korte video's
Geen lekkages ook niet wanneer ik de slangen afklem. De pomp blijft dan zijn best doen om te leveren.
Wel iets vreemds. Bij het aanzetten gaat de pomp soms niet goed leveren. Er onstaat dan veel beroering in de slingerpot. Wanneer ik dan uit en dan weer inschakelde werkte de pomp wel goed. Ik heb in de rode kan een vrijwel lege tank gesimuleerd.

De video's kan ik helaas niet uploaden.
 

Bijlagen

  • IMG_20191109_113237.jpg
    IMG_20191109_113237.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 31
  • IMG_20191109_113312.jpg
    IMG_20191109_113312.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20191109_113335.jpg
    IMG_20191109_113335.jpg
    320,5 KB · Weergaven: 27

Stripedkrijn

Forumguru
Als je bij het kritische punt komt waar de klacht kan gaan optreden, hoeveel liter kun je dan bijtanken tot volle tank?
 

Cordoba

Forumguru
Wel iets vreemds. Bij het aanzetten gaat de pomp soms niet goed leveren. Er onstaat dan veel beroering in de slingerpot. Wanneer ik dan uit en dan weer inschakelde werkte de pomp wel goed. Ik heb in de rode kan een vrijwel lege tank gesimuleerd.

De video's kan ik helaas niet uploaden.

Draait de pomp wel (en ook de goede kant op)? Dit doet mij een beetje denken aan een electromotor die niet goed draait als ie in de verkeerde stand stil komt te staan. Mogelijk ook bijvoorbeeld een pool die slecht contact maakt, waardoor de electromotor van de pomp niet goed op gang komt.

Video moet je uploaden op YouTube en dan hier het linkje gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
@Cordoba en @HenkT: ik meen dat de bedrading normaal gesproken met stekkertjes gaat. Dan kun je niet verkeerd aansluiten. Nu, met die klemmetjes zou het kunnen dat eea verkeerd is aangesloten maar ik betwijfel of dat echt zo is. Die proefopstelling is in zoverre in orde dat de brandstof rond wordt gepompt. Wat we nu nog niet weten is de hoeveelheid en de druk waarbij dit gebeurt. Ik ben nu benieuwd naar de hoeveelheid brandstof die bijgetankt moet worden tot volle tank. Dit om in te schattedn hoeveel er in werkelijkheid nog in tank zit wanneer er kuren beginnen te komen als de tank leger aan het raken is. Stel dat de vlotter meer aangeeft dan er in de tank zit. Je komt in een bocht en dan slaat de motor af omdat er dan kortdurend geen benzine meer is. Sta je dan stil dan start je weer gewoon normaal en rij je vervolgens naar de pomp om te tanken en daarna is er niks meer aan de hand.
 

Cordoba

Forumguru
@Stripedkrijn Ik bedoelde niet dat de pomp elektrisch verkeerd was aangesloten, maar als je een electromotor met koolborstels hebt, en die koolborstels zijn versleten, heb je (kleine) kans dat door de opgewekte magneetvelden de motor de verkeerde kant op gaat draaien, maar dit kan ook door andere oorzaken komen. Als een electromotor bijvoorbeeld is voorzien van 2 paar polen, maar door bijvoorbeeld een onderbreking in het circuit (draadbreuk ofzo), werkt er maar 1 paar, kun je iets soorgelijks verwachten.

Het probleem is in elk geval geen veel voorkomend standaardprobleem, maar als het eindelijk opgelost is, is het achteraf altijd zo logisch.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Hallo @Cordoba! Klopt helemaal wat je zegt. Maar ik vermoed dat het hier niet van toepassing kán zijn omdat er recent al een nieuwe pomp was gemonteerd. Alhoewel ik de opmerking over het aarzelen met opstarten ook vreemd vind.
Maar... ik heb een week of twee geleden ook gedurende een korte periode zoiets gehad. Ik reed over de A9 thv. Badhoevedorp richting Alkmaar. Daar is die nieuwe weg om Badhoevedorp met de grote bocht naar rechts om het dorp heen. Ik reed op baan 3 en reed duidelijk bewust te hard. Ik schat 130. Op de punt van de bocht dook ik weer naar binnen naar baan 1. Je krijgt dan een gevoel van "vallen in een gat". De tank was bijna leeg, dat weet ik zeker. En opeens scheidde de motor er mee uit. Volledig. Duurde ongeveer 1 1/2 seconde en daarna was alles weer normaal. Zelf vermoed ik dat ik toen éven geen benzine meer had. In Heemstede getankt. Er ging toen 39,6 liter bij dus ik stond inderdaad bijna droog. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar de hoeveelheid benzine die er mogelijk nog in de tank zou kunnen zitten bij het onderhavige voertuigje!! Maar inderdaad in een jonger verleden herinner ik mij de huppelende koolborstels op de vonkende collector maar al te goed. Afdraaien en open zagen... pfff.
 

EdK

Forumguru
[QUOTE="HenkT, post: 846191, member: 31842"

Wel iets vreemds. Bij het aanzetten gaat de pomp soms niet goed leveren. Er onstaat dan veel beroering in de slingerpot. Wanneer ik dan uit en dan weer inschakelde werkte de pomp wel goed. Ik heb in de rode kan een vrijwel lege tank gesimuleerd.

De video's kan ik helaas niet uploaden.
[/QUOTE]
Je hebt de Quote verkloot.....:pardon:
 

HenkT

Lid
Beste guru's
De vlotter werkt behoorlijk nauwkeurig. Nadat het lampje gaat branden durf ik nog tot ruim 50 km daarna door te rijden. Ik herinner mij nog toen ik hem pas had en we van Frankrijk naar Luxemburg reden wilde ik daar graag tanken. Toen het echt noodzakelijk was om te tanken in België was er nergens een tank te vinden. De teller gaf aan dat ik nog tien kilometer kon rijden toen we eenmaal in Luxemburg waren. Met de weg redelijk op en neer reed ik met samen geknepen billen verder toen er gelukkig een tankstation opdoemde. PFFFFFF!!!!!!
Sindsdien weet ik tot hoe ver ik echt kan gaan.
Vandaag heb ik getankt toen er nog ongeveer 10 liter in de tank zat. Dus het kritieke punt. Er gingen 40 liters in. Ik tank hem wel altijd volledig vol. Dus het groen zwarte ontluchtertje druk ik altijd in en na even wachten kan er weer bij. Wanneer ik ruim 50 km na het lampje ga tanken gaat er 50 liter in. Dan kan ik weer 625 tot 675 km vooruit.

@Cordoba Klinkt precies als mijn probleem zoals het eertijds begon. Helaas is de tijd van 1 1/2 seconde nu veel langer geworden. Ik hoop niet dat het voor jou een veeg teken is.
@Stripedkrijn (Het probleem is in elk geval geen veel voorkomend standaardprobleem, maar als het eindelijk opgelost is, is het achteraf altijd zo logisch.) Daarom doe ik zoveel moeite om het op te lossen en gelukkig denken jullie mee.

Ik heb nu het idee aangedragen gekregen om een drukmeter met lange slang net voor de motor aan te sluiten en die naar buiten naar buiten te laten komen tot aan de voorruit zodat ik hem af kan lezen.
Valt de druk echt weg dan zit het toch in de pompunit.
 

Stripedkrijn

Forumguru
e brandstofpomp in de tank moet bij 12.5 Volt accuspanning 600ml per 30 seconden kunnen leveren. De gereguleerde druk moet 2.5 Bar zijn. Het is immers bedoeld om de Multi Point injectoren van brandstof te voorzien die in het inlaat traject wordt verneveld. Beide waardes zijn natuurlijk belangrijk.

Klopt! Maar je moet wel een stuk gewapende slang nemen. Dat doorzichtige spul met zo'n wapening erin en een t-stukje moet het doen kunnen. Binnendiameter van iets van 8mm moet het kunnen doen!
 

HenkT

Lid
Nee ik reageerde op: Je hebt de Quote verkloot. Die snapte ik even niet omdat ik mijn stuk aan het schrijven was.
 

Cordoba

Forumguru
Je hebt de Quote verkloot.....:pardon:[/QUOTE]

Gecorrigeerd. :thumbsup:

@HenkT Dat was een opmerking van Ed aan mij gericht, ik had een haak teveel weggepoetst, waardoor de quote niet meer als quote zichtbaar was.

Overigens is er in dit geval voor mij geen enkel veeg teken, mijn analyse is gebaseerd op technische kennis, en wat jouw probleem zou kunnen veroorzaken. Ik spreek dus (gelukkig) niet uit ervaring, dus kan ook niet precies het verloop van de klachten voorspellen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan