Fabia kan geen rotonde meer nemen zonder uit te zeilen

Kimopo

Senior Member
Mijn probleem voelt griezelig... :pieker:
Sinds 'n paar dagen merkte ik bij 't nemen van bochten dat de Fabia soms leek weg te glijden... dacht eerst aan 't natte wegdek terwijl ik goed profiel heb.

Afgelopen woensdag ging opeens een alarmbel af, het ABS lampje aan én de rode driehoek knipperde.

Snel gestopt maar 't ging opeens allemaal weer uit.
' s Avonds na 'n uitje naar huis (stonden in 'n parkeergarage) wéér datzelfde euvel en nu bleef die bel rinkelen.
Handleiding gepakt en de remvloeistof bekeken, zat gewoon vol.

Voorzichtig naar huis maar bij elke (mini) rotonde leek 't wel of ik 'n stukje boven de weg zweefde, alsof er geen neerwaartse druk op de auto was.
Dát voelde echt eng.

Ik dacht dat de kont steeds uitzeilde maar twijfelde later of 't niet 't stuur was dat véél te licht stuurde :nailbiting:

Door werkomstandigheden nog geen afspraak bij de garage kunnen maken maar al wel hier gezocht.

Ik vond iets over die lampjes en stuurbekrachtiging dat uitviel maar dan zou hij toch juist zwaar sturen :thumbsdown:
De zekering 6 bij de accu waar over gesproken werd kan ik zo niet zien.
Morgen hoop ik meer te weten maar hóóp dat 't financieel meevalt, want we hebben woensdag net 'n ander huisje gekocht ;)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Klinkt inderdaad of een van de wielen niet goed (terug) op de weg geduwd wordt en daardoor de auto grip verliest.

Hoe zit het met de veer en schokdemper(s) / wiel ophanging.
 

Kimopo

Senior Member
Dank jullie wel voor 't meedenken... Ik ga met 'n iets positiever gevoel van hoop maar ff bij de garage langs morgen
 

Cordoba

Forumguru
Bandenspanning rondom al wel gecheckt? (onder het motto eerst bij de standaard zaken beginnen).

En werkdruk is geen excuus om door te rijden: als je een zwaar ongeluk krijgt door dit euvel, is de kans groot dat je heel lang of misschien zelfs helemaal niet meer naar je werk gaat....
 

Kimopo

Senior Member
Bandenspanning rondom al wel gecheckt? (onder het motto eerst bij de standaard zaken beginnen).

En werkdruk is geen excuus om door te rijden: als je een zwaar ongeluk krijgt door dit euvel, is de kans groot dat je heel lang of misschien zelfs helemaal niet meer naar je werk gaat....

Bandenspanning is ok.

Maar de Fabia staat gewoon thuis hoor, ik kon de rest vd week met de auto van m'n man naar 't werk ;)
 

Tman0961

Forumguru
Bandenspanning rondom al wel gecheckt? (onder het motto eerst bij de standaard zaken beginnen).

En werkdruk is geen excuus om door te rijden: als je een zwaar ongeluk krijgt door dit euvel, is de kans groot dat je heel lang of misschien zelfs helemaal niet meer naar je werk gaat....

Daarnaast heeft de verzekeraar een valide reden niet uit te keren...
 

laagvlieger

Forumguru
Mijn probleem voelt griezelig... :pieker:
Sinds 'n paar dagen merkte ik bij 't nemen van bochten dat de Fabia soms leek weg te glijden... dacht eerst aan 't natte wegdek terwijl ik goed profiel heb.

Een goed profiel is niet altijd een garantie op een goede grip, de bandsamenstelling is even belangrijk. Bij koud en nat weer kan je dus opeens snel grip verliezen met een harde (zomer)band. Zeker als je gewend bent om vlot de rotonde te nemen, wat bij warme temperaturen geen issue is.
Maar misschien heeft jouw probleem wel een andere oorzaak.
 

turboturbo

Forumguru
Ook met een tot op het canvas draad versleten merkloze band hoort een auto op een rotonde niet uit te breken, zolang de bestuurder de bocht niet als een max verstappen neemt....
 

Kimopo

Senior Member
Monteur belde gistermiddag, ze hadden rondjes gereden, harder en zachter, fiks geremd etc maar géén uitbreken...
Of Fabia nog 'n dagje mocht blijven :jaja:

Zojuist belden ze wéér... Géén problemen te vinden, uitlezen leverde niks op, ze hoorden niks rammelen, er bewoog niks extreem:pieker:

Vanmiddag dus ophalen en als 't zich dan toch weer voordoet meteen komen, dan rijdt de monteur met me mee...
 

laagvlieger

Forumguru
Ook met een tot op het canvas draad versleten merkloze band hoort een auto op een rotonde niet uit te breken, zolang de bestuurder de bocht niet als een max verstappen neemt....
Ik moet zeggen dat ik het wel erg voel rond deze tijd van het jaar met mijn harde brigdestone turanza zomerbanden, ook toen ze nog nieuw waren. Bij nat weer en rotondes (of scherpe bochten) zitten de voorbanden grip te zoeken, ik voel de schokjes in het stuur. Maar dat is dan met een matige snelheid (meestal in 3de) wat in de zomer geen problemen geeft. Het kan inderdaad ook rustiger zonder slippertjes :D
 

Huibert

Forumguru
Wat glijden betreft zijn die moderne eco banden loeders, zeker wanneer ze wat ouder worden kunnen ze je goed voor schut zetten. Heb hier helaas ervaring mee en die eco banden komen er bij mij niet meer in.
 
Bovenaan Onderaan