Verhoogd verbruik

Tman0961

Forumguru
Update:

SuperB heeft afgelopen nacht bij VVT gelogeerd. Aldaar uitgebreid diagnostiek uitgevoerd waar behalve het roetfilter geen bijzonderheden uit voort zijn gekomen. EGR, injectoren, etc., etc. allemaal dikke prima.

Aangezien niet aangetoond kan worden dat het roetfilter de mogelijke oorzaak is voor de waargenomen euvels en roetfilter klusjes vrij prijzig zijn, besloten een chemische reiniging met een geforceerde regeneratie toe te passen. VVT had hier goede ervaringen mee en dit was een relatief goedkope oplossing om e.e.a. te testen en stapsgewijs uit te kunnen sluiten.
Daarnaast heeft men vanuit service ook de DSG-basisinstellingen aangepakt op mijn verzoek.

Vanmiddag de auto weer meegekregen. Schakelt heerlijk soepel.:jaja:
Over andere zaken kan ik na verloop van tijd iets zinnigs zeggen.
To be continued dus..
 

eriktv

Forumguru
Ik laat komende week de dealer nogmaals een poging doen tot uitlezen bij de geplande beurt. Het bedrag wat je noemt valt me alleszins mee, dank voor het taggen!
 

eriktv

Forumguru
Gisteren is het DPF uitgelezen, vulgraad was 0,13L, max. capaciteit is 0,55L dus alles lijkt prima in orde :yeah:. Niet verkeerd na 205.000km, maar moet daarbij zeggen dat wij de auto dus DPF-technisch wel erg goed gebruiken met weinig korte ritjes en zeer regelmatig ritten van 800km op de Autobahn. Weer een zorg minder dus :)
 

Tman0961

Forumguru
Update

Inmiddels enkele weken na het reinigen van het roetfilter en het lijkt erop dat het brandstofverbruik nog steeds heel langzaam toeneemt, in ieder geval is het verbruik zeker niet beter geworden. De slechte koude start zo nu en dan, die steeds vaker voorkwam voor de reiniging, leek in eerste instantie ook verdwenen. Echter gisteren was dit ook weer aanwezig. Aangezien ik er langskwam, bij VVT tussenstop gemaakt en even met Johan gebrainstormt.

Mogelijke verdachten zijn een fluctuerende EGR of injectors. Echter de afleesbare waarden rondom beide onderdelen doet niet vermoeden dat daar een probleem zit.

Aan Johan voorgesteld voor enkele weken de EGR dicht te zetten(programmeren en plaatje) en kijken wat er gebeurt. Johan vond het een goed idee en heeft het direct ter plekke (kosteloos) aangepast en uitgevoerd. Wat een topservice weer van VVT:bloemen:, erg tevreden!

Erg benieuwd of en wat het verschil gaat zijn. Motor lijkt beter en rustig te lopen op cruisesnelheid en het actuele&gem verbuik lijkt wat gunstiger te zijn.:jaja: E.e.a. is nog veel te vroeg om conclusies te trekken, maar het ziet er voorlopig dus goed uit. Ik ben heel benieuwd naar de resutaten over enkele weken.

Mocht dit het euvel veroorzaken is vervolgens het vraagstuk of de EGR uitgeprogrammeerd kan blijven aangezien dit een nadelig effect heeft op de regeneratiecylcus van het roetfilter:pieker:...
(Dat zien we dan wel weer;):tegek:)
 

VAG-man

Forumguru
Achteraf gezien handiger geweest deze handelingen om te wisselen. Eerst EGR dicht, testen en conclusie trekken. Eventueel daarna roetfilter reinigen. Achteraf een koe in de kont kijken. ;)
Succes en hopen dat er wat gevonden wordt. Toch echt niet de verstuivers?
 

Tman0961

Forumguru
Achteraf gezien handiger geweest deze handelingen om te wisselen. Eerst EGR dicht, testen en conclusie trekken. Eventueel daarna roetfilter reinigen. Achteraf een koe in de kont kijken. ;)
Succes en hopen dat er wat gevonden wordt. Toch echt niet de verstuivers?

Met deze kennis misschien wel. Echter voorafgaand aan de DPF-reiniging was dit het enige onderdeel wat qua waardes afweek. Dus ik vind het niet raar om daar te beginnen.

V.w.b. de verstuivers, ik weet het niet. Waardes zijn goed. Testen ervan is een stuk omvangrijker en duurder dan nu deze testcase met de EGR. Dus deze volgorde vind ik prettiger :D
 

Tman0961

Forumguru
Ok, tijd voor een update.

Verbruik
Na een tijd met de weggeschreven EGR te hebben gereden is het verbruik verbeterd. Gezien de weersinvloeden en de wissel naar winterbanden, is het wat lastig vergelijken, maar het is beduidend beter.

Koude start
Is nog niet weg, moeilijk een patroon in te ontdekken. Onlangs een weekje naar Terschelling geweest. Bij vertrek, vlak voor de laatste boot, accu leeg...:nono:. Snel handelen, voertuig buurman en startkabels erbij, boot net gehaald:cheer:.
Accu en gloeisysteem laten checken, geen foutcodes en beide prima.. Heeft me aan het denken gezet met het vermoeden richting een lekstroompje. Ik heb een 2-wegsplitter voor usb in de aanstekeraansluiting voor zitten. Deze laat in werking een klein lampje branden. 2-wegsplitter van de week verwijderd en maar even aankijken of dit het euvel wegneemt. Tot nu toe was elke start top, fingers crossed.

DPF
Alleen op Terschelling een roetfilterlampje gehad, vermoedelijk botte pech in combinatie veel korte en langzame stukje rijden daar. Middels normaal gebruik; woon/werk, geen (fout)meldingen gehad. Dus tot nu toe ga ik ervan uit dat het wegschrijven van de EGR inclu plaatje ertussen, niet nadelig van invloed is op het regenereren. Bevindingen van de week met VVT gedeeld, we laten het zo:thumbsup:.
 

Tman0961

Forumguru
Tijd voor een laatste update:

Verbruik
Verbruik blijft stabiel met 1 op 16 gemiddeld met rustig en zuinig rijgedrag WW waarbij 50% 100km/u is. Ik begrijp van het forum dat overige Superb rijders een hoger gemiddelde halen. Echter Spritmonitor laat een gemiddelde zien van 1op 14.7 voor dit type.
Aangezien ik verder geen overige issues van de wagen ervaar, is het niet logisch om aan te nemen dat er iets aan de hand is en besloten dit simpelweg te accepteren als eigenschap van deze wagen.

Koude start
Sinds de nieuwe USB aansteker-splitter geen problemen meer ervaren met een mindere start. Vermoedelijk was de vorige splitter de oorzaak van het 2 x plat gaan van de accu en de startproblemen die er soms waren.
Hopelijk blijft dit zo:jaja:

DPF
Sinds de reiniging en het wegschrijven en fysieke blokkeren van de EGR, geen issues meer gehad.

Al met al samen met VVT best een zoektocht geweest en mijn dank aan hen hiervoor en voor alle service:bloemen:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat gemiddelde op SM hangt samen met het feit dat het voor het grootste deel Duitsers betreft ;)
Overigens zegt een gemiddelde op zich niets, het kan zijn dat iedereen dat gemiddelde heeft of niemand; in dit geval is sprake van een behoorlijke spreiding rond het gemiddelde.
 

Tman0961

Forumguru
Ja klopt, vanwege die spreiding knaagt het ook een beetje merk ik. Gebaseerd op het verbruik van overige gebruikers zoals mede forumleden, autoweek, SM ging ik bij aanschaf uit van een wat voordeliger gebruik: 1 op 18 á 20. Dit in combinatie met wat klachten maakte dat ik het idee had dat er wat loos zou zijn. Echter de problemen zijn opgelost en 1 op 16 is in het meest gunstig geval met zuinig rijden haalbaar.

Maar eerlijk is eerlijk, misschien heb ik me wat teveel door de ervaringen van anderen laten leiden aangezien ik net even op RDW keek. Daar wordt aangegeven dat 1 op 16.6 gem zou zijn.

Dat gemiddelde op SM hangt samen met het feit dat het voor het grootste deel Duitsers betreft ;)

Hoe bedoel je dat? Dat zij gemiddeld sneller rijden en dus een hoger verbruik hebben?
 

eriktv

Forumguru
Deze zegt wellicht meer:
6EE3ACF0-6DE2-4739-8053-7123252ECC0C.jpeg
voor mij persoonlijk ziet hij er zo uit:
9092B51A-9FAA-4C2E-BCA2-7597BFBFC806.jpeg

Fijn dat alles nu werkt zoals het hoort!
 

laagvlieger

Forumguru
Update


Aan Johan voorgesteld voor enkele weken de EGR dicht te zetten(programmeren en plaatje) en kijken wat er gebeurt. Johan vond het een goed idee en heeft het direct ter plekke (kosteloos) aangepast en uitgevoerd. Wat een topservice weer van VVT:bloemen:, erg tevreden!

Erg benieuwd of en wat het verschil gaat zijn. Motor lijkt beter en rustig te lopen op cruisesnelheid en het actuele&gem verbuik lijkt wat gunstiger te zijn.:jaja: E.e.a. is nog veel te vroeg om conclusies te trekken, maar het ziet er voorlopig dus goed uit. Ik ben heel benieuwd naar de resutaten over enkele weken.

Mocht dit het euvel veroorzaken is vervolgens het vraagstuk of de EGR uitgeprogrammeerd kan blijven aangezien dit een nadelig effect heeft op de regeneratiecylcus van het roetfilter:pieker:...
(Dat zien we dan wel weer;):tegek:)

Dit wordt tegenwoordig inderdaad afgeraden. Een werkend EGR zou noodzakelijk zijn voor een goede regeneratie van het roetfilter. Anders gezegd: het roetfilter zal vroeger verzadigd zijn (met opnieuw een hoger verbruik en storingen) Oplossing: roetfilter ook onklaar maken. Gevolg: geen APK.
 

Tman0961

Forumguru
Wat jij aangeeft heb ik ook van VVT begrepen. Bij voorkeur laten zij liever dan ook de EGR ingeschakeld. Echter van hen begreep ik dat het per motor/voertuig qua type in combinatie met rij-omstandigheden wel verschilt in hoeverre de EGR noodzakelijk is voor de regeneratie. En dat in mijn geval met de 2.0 TDI en mijn rij-omstandigheden men niet verwacht dat dit problemen zou gaan opleveren.
 

VAG-man

Forumguru
Fijn dat de problemen zijn opgelost en je meer vertrouwen hebt in de Superb.
Ik zit op gemiddeld 1:15 na de tuning. Daarvoor was het 1:14,6. Bij mij heeft de tuning geen negatieve invloed op het verbruik gehad.
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb van regenereren nog nooit wat gemerkt.....
Diverse symptomen merk je ook pas als je stilstaat.... ik zal eens een tijdje het actuele ipv het gemiddelde verbruik in beeld zetten..

Ja ja, voor het eerst na 5 jaar en 115 dkm gemerkt dat m'n auto stond na te blazen en heb ik dus wat gemerkt van regenereren!!!

Overigens is mijn werkelijke verbruik de afgelopen 70 dkm gemiddeld net geen 1:19 met een 6-handbak.
 
Bovenaan Onderaan