Tesla Model 3 Performance

D

Deleted member 26486

Leuk dat er toch zoveel positieve test van de Model 3 zijn, welke versie dan ook.

Ik was zelf behoorlijk onder de indruk, en ‘kale’ dash spreekt mij in ieder geval heel erg aan. Wij hebben een witte model 3 SR+ besteld, levering begin december. In de US heb ik alvast een setje wrap-op-maat besteld want de middenconsole is extreem krasgevoelig en ik ken mezelf, dus doe ik de wrap er meteen op! Ook een all weather mattenset besteld (de SR+ wordt zónder mattenset geleverd en origineel Tesla (=WeatherTech) is belachelijk duur..) en naafdoppen + moerdoppen voor de mooie 18” velgen ónder de aerocaps.

Veeeeel goedkoper vanuit de US dan hier, als het hier überhaupt al leverbaar is.

Ik kan niet wachten!
 

Jooo...

Forumguru
Mooie uiteenzetting! Na het lezen zou ik direct een testrit willen doen omdat je me echt benieuwd hebt gemaakt :thumbsup:

Trouwens keer op keer mooie artikels die ik met plezier lees en zelfs op het scherm van mijn smartphone!
 

sitechris

Donateur
Tnx! Het maken van een testritje is in NL nu wel erg lastig omdat de auto's nu zo geliefd zijn. Ik denk dat je begin 2020 meer kans maakt (als de bijtelling naar 8% is gegaan).
 

philippe bakker

Forumguru
ja dat interieur ziet er jaren '70 uit met een tablet opgeplakt. echt wel wennen amai. en die range van 530 heb jij die ook gehaald? of zegt de fabriek dat?
 

Captain Hook

Forumguru
[op het risico digitaal te worden afgeschoten...] ;)

Toch blijft het raar als mensen opmerken dat de elektrische auto's het einde van de 'echte' auto zou betekenen.
De elektrische auto was er nota bene eerder dan de door de brandstofmotor aangedreven auto!
in 1884, 20 jaar voor de Ford Model T, werden er al productie elektrische auto's geproduceerd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car

En hoe definieer je "Rijplezier is een relikwie uit het verleden"? Want wat is rijplezier? Voor wie, vanuit welk perspectief? In ons hedendaagse drukke verkeer is een stille, rustige en veilige auto juist een vorm van rijplezier.
Zonder dat je een rally coureur hoeft te zijn, met gepaste snelheid en gemak een bergpas (zoals de Stelvio) kunnen rijden. Of zonder uitgeput te raken een rappe rit over de Autobahn richting Noord-Italië.
Veilig en zeker, dagelijks op je bestemming te geraken, zonder iedere keer in de rats te zitten of alles wel goed zal gaan. EN, ook niet onbelangrijk, zonder de overige verkeersdeelnemers (met wat voor een vervoersmiddel dan ook) in gevaar te brengen!
Krampachtig vasthouden aan 'slechte' gewoontes uit het verleden, zie ik nou niet bepaald als vooruitgang. We willen toch ook geen auto meer zonder kooiconstructie, ABS, ESP, en al die andere veiligheidsvoorzieningen? Zijn we ff vergeten hoeveel doden en gewonden er vroeger in verkeer vielen? Juist met al die vooruitgang zijn we, in relatie tot de dichtheid en intensiteit van het verkeer en de verkeersmiddelen enorm opgeschoten. Laten we dat nou niet door relikwie gedrag uit verleden weer te niet doen...:pieker:

Houd ik niet van autorijden? Ja zeker wel. En ik heb de afgelopen tientallen jaren al bijna een miljoen kilometer afgelegd door Europa (en af en toe USA). Van rustige landweggetjes tot aan honderden kilometers snelle Autobahn. Van een luchtgekoelde Citroën tot aan zaken als een Golf GTI en heel af en toe een überdure Audi Quattro. Voorwielaangedreven Franse relikwieën tot aan achterwielaangedreven dweilbakken. Droge stoffige onverharde bergweggetjes met 20% stijging, tot aan aquaplanning veroorzakende geulen op beroerd snelwegasfalt.

Zelfs een keer in een reisbus door de kombaan van het RDW. En zovele stoere jongens heb ik al de mist in zie gaan, met een, voorzien van brede sloffen, 'snelle' auto. Zowel op de testbaan, alsmede in het dagelijks verkeer. Op een gegeven moment ben je het gewoon zat; dat opzettelijke infantiele, gevaarlijke en levens ontwrichtende rijgedrag. :cry:

Komaan, stoplichtsprintjes? What's the point? Dat soort kinderachtig gedrag is toch totaal niet nodig?
Een Porsche Taycan of het allernieuwste Model S 'Plaid drivetrain' zijn prima toonbeelden van technische hoogstandjes. Maar of het kinderachtige gedoe op de Nurburgring van meneer Musk nou getuigt van volwassenheid? Nou; niet bepaald...

En dat is zo jammer; laten we alsjeblieft al die kennis en technologie inzetten om het intense verkeer nog veiliger en efficiënter te maken.

upload_2019-9-18_9-53-29.png

De laatste zin vind ik hoopgevend:
Dit is een sensationele auto!
Laten we dit product van Tesla dan ook als zodanig gebruiken en niet misbruiken...
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ben persoonlijk vooral benieuwd of Tesla een voorbestaan zal kunnen verkrijgen. De service is het grote punt waarop het mis zou kunnen lopen. Matige afleverkwaliteit en maanden moeten wachten op herstel daarvan. De voorsprong die ze hadden begint te stagneren en stilstaan is achteruitgang in techniek.

Ooit eerder gehoord dat je gebeld werd dat een aflevering die gepland stond voor morgen niet door kan gaan, omdat de auto onvindbaar is? Ik wel aan de telefoon hoor..

Superieure auto's qua aandrijflijn. Overige kwaliteit is matig en als de service dat ook nog eens is; dan zouden ze zichzelf toch eens achter de oren moeten krabben met langere termijn visie.
 
D

Deleted member 26486

@Captain Hook mooi geschreven en helemaal met je eens!

Ik ben autoliefhebber en kan heel veel verschillende auto’s op hun eigen manier waarderen. Een E30 M3, een Citroën Ami, een Subaru Forester, een 911, een Skoda en een Tesla. Ik heb ook vanalles gereden, snel, fout (in een andermans ogen..), praktisch, youngtimer, Japans, Duits, Frans en nu dus straks electrisch.

Weet zeker dat ik vanaf december zal genieten van onze Tesla, al is enkel wat men je voor de voeten werpt ‘dat is enkel voor de lage bijtelling’. Ja, dat is heel prettig en zeker een factor van belang (de overwogen benzine-opties zouden me €400 netto per maand méér gekost hebben!) maar ik kan ook genieten van het futuristische interieur, het bijzondere dak en de rust aan boord.
 

Captain Hook

Forumguru
Goed punt @Noord26 !
Dat hoor je wel meer. Voor zo'n dure auto, toch matige bouwkwaliteit en problemen om de enorme hoeveelheid afgeleverde auto's ook te kunnen servicen...
Weliswaar heeft Tesla de productiecapaciteit opgeschroefd en is het momenteel een van de best verkochte auto's in Nederland. Maar dan moet het service apparaat op de achtergrond daarmee wel gelijke tred kunnen houden.

Daarom denk dat VAG een sterke troef in handen heeft! Zoals ze wel vaker doen die Duitsers, ze komen niet als allereerste met bepaalde producten of modellen. Maar als ze dan eenmaal anfangen, dan geht's richtig los!
Dat is het voordeel van het enorme productie en service gebeuren wat VAG tot z'n beschikking heeft.
Ik denk dat de ID.3 en latere ID.x modellen commercieel goed gaan scoren.
 
D

Deleted member 26486

@Noord26 dat soort punten kunnen ze in de toekomst zeker nat op gaan. Ik heb wel het idee dat er met name op de afwerking wel stappen gemaakt worden, maar dat zal ik tzt dus gaan meemaken. Net als de service en aflevering.

Maar ik geef het ook graag een kans; ik ben niet zozeer een Musk/Tesla fanboy, maar wat ze tot nu toe hebben gedaan (de weg er naar toe valt zeker over te discusiëren) en bereikt vind ik bijzonder. Of ze over een decennium nog bestaan en de voorsprong omgezet hebben in succes lange termijn, we gaan het zien!
 

LT83

Forumguru
Chris, het is natuurlijk geen verkeerde auto. Oke ik vind hem werkelijk waar spuuglelijk van binnen en de voorkant is ook op zn zachts gezegd geen plaatje. Kan mij wel voorstellen dat iemand die weinig met beleving van een verbrandingsmotor heeft deze keuze maakt. Rattioneel gezien kun je er niet meer omheen met de huidige range.
Maar nu de vraag; mes op de keel, de M140i moet eruit., je gaat meer km's maken een Cupra300 of een Model3 performance?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Antera

Donateur
en meteen even verlagen :-) dan is ie af.

Ik heb er 2 weken geleden mee mogen rijden en vond het toch een bijzondere ervaring. Mijn eerste idee was altijd voor mij gene Electrische auto maar na een tijdje met de Model 3 DM te hebben gestuurd moet ik zeggen het kan me toch wel bekoren. Het interrieur vind ik daarintegen wel te kaal maar verder doen ze het goed. Nu combineren met duitse degelijkheid en het is een top auto
 

Rallye

Forumguru
Ik was zelf behoorlijk onder de indruk, en ‘kale’ dash spreekt mij in ieder geval heel erg aan.

Grappig. Ik vind dat juist een no go. Voor de navigatie naar rechtsonder kijken, en de snelheid knippert (in steeds veranderende cijfers) in de linker bovenhoek van het scherm. Echt een nadeel van de model 3 ten opzichte van de eerste Tesla (ik heb in beide gereden).

@Captain Hook Je lijkt benzineauto’s en hooligan-gedrag gelijk te stellen, zeker als het om de wat sportievere versies gaat. Klinkt toch wat eenzijdig, zeker gezien het (kortstondige) prestatiepotentieel van zo’n Tesla.

De range blijft echter hier ook het probleem. Als die niet zeker 600km bij normale omstandigheden en 400 bij Autobahn is, bij te vullen in max 10 minuten, waar is dan de vooruitgang?

Ook zou ik beleving missen. Geluid en (mede daardoor) verbinding met de techniek ook.

Kortom: prima auto’s voor degenen die dat willen, jammer dat degenen die het niet willen er in gepest zullen worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: RoyK

leon-cupra

Forumguru
Hoe zit het eigenlijk met de oplaadmogelijkheden? Ik kan mij voorstellen dat wanneer je niet over een staanplaats of garage beschikt aan je woning dit redelijk vervelend is. Overlaatst zo nog iemand gezien, wagen stond op een gewone parkeerplaats met de lange kabel vanuit de woning naar de wagen. Zal niet lang duren vooraleer de kabel gestolen wordt of stuk gemaakt. Wss in NL een groter probleem dan in BE.
Onlangs zo een duurtest gelezen van een journalist. Moest zijn wagen 5km verderop opladen op een supermarktparking omdat hij thuis niet de mogelijkheid had. En soms had hij pech wanneer die plaats bezet was.

Daarnaast ook nog de kostprijs van de elektriciteit, stijgt,zeker in BE, zeer hard, wat als iedereen morgen aan de electrische wagen gaat ... vraag - aanbod :nono:

Spijtig dat dergelijke wagens ook alleen maar zakelijk interessant zijn. Particulier veel te duur en voor velen onbetaalbaar.
 

philippe bakker

Forumguru
Tesla heeft in Europa zijn eigen (snelle) oplaadpunten, en daar is de prijs vrij laag.

"Wat het laden bij die Superchargers ook zo prettig maakt, is dat je geen pasje nodig hebt. De paal herkent de auto en facturatie gaat eenvoudig via je eigen account bij Tesla. Duur? Nee, je betaalt 25 cent per kWh, in België 28 cent en in Frankrijk 24 cent."
"We hebben circa 2.700 kilometer gereden en verbruikten 637 kWh (gemiddeld 23,6 kWh/100 kilometer) aan stroom, waarvoor we gemiddeld 25 cent betaalden. Daarmee komt het totaal op 159,25 euro."
Bron: https://www.nu.nl/auto/5959965/hoe-eenvoudig-is-een-rit-naar-zuid-frankrijk-met-een-tesla.html
Dat is dan 1/3 goedkoper dan een deftige TDI. Gezien de aankoop prijs mocht dat toch lager
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb de Model 3 LR AWD in bestelling staan. Ik heb er niet in proef gereden maar @sitechris weet het wachten nog moeilijker te maken. Ik zal jullie een beetje op de hoogte houden over mijn ervaringen!

En als het mag van jullie hobbel ik ook wel een keer op een meeting langs ;)

PS: Mocht je er een gaan bestellen vraag me dan gerust om de referral code die je dan bij je bestelling mee kan geven. :D:lezen:
 

leon-cupra

Forumguru
Tesla heeft in Europa zijn eigen (snelle) oplaadpunten, en daar is de prijs vrij laag.

"Wat het laden bij die Superchargers ook zo prettig maakt, is dat je geen pasje nodig hebt. De paal herkent de auto en facturatie gaat eenvoudig via je eigen account bij Tesla. Duur? Nee, je betaalt 25 cent per kWh, in België 28 cent en in Frankrijk 24 cent."
"We hebben circa 2.700 kilometer gereden en verbruikten 637 kWh (gemiddeld 23,6 kWh/100 kilometer) aan stroom, waarvoor we gemiddeld 25 cent betaalden. Daarmee komt het totaal op 159,25 euro."
Bron: https://www.nu.nl/auto/5959965/hoe-eenvoudig-is-een-rit-naar-zuid-frankrijk-met-een-tesla.html
Ze hebben ook gratis laadpunten, maar maar is dat niet enkel voor bepaalde tesla modellen?
Dat het nu vrij goedkoop is, heeft dit ook niet te maken met het promoten van de wagen? Wat als iedereen elektrisch rijdt? Vraag stukken hoger .. om een gelijke prijs te bekomen zou het aanbod ook moeten vergroten en dat zie ik nu niet onmiddellijk gebeuren waardoor prijzen zullen stijgen.
 
Bovenaan Onderaan