Detail: 2004 Skoda Superb 2.8 V6 Elegance

nicknameless

Forumguru
Deze is al van een tijdje geleden, maar ik wilde 'em met jullie delen.

Ik had begrepen van de eigenaar dat er slechts 20 exemplaren van dit type op Nederlands kenteken staan.

Afgelopen weekend (13-11-2017) stond er weer eens een detail gepland na ruim 6 maanden weinig tot niets gedaan te hebben vanwege de hernia operatie die ik achter de rug had.

En meteen maar een flinke auto, een Skoda Superb.

Vorig jaar had ik al een keer een auto gedaan, namelijk zijn BMW 320d ede executive. Ditmaal ondernam de eigenaar nogmaals de reis vanuit Kampen om af te zakken naar Den Haag om zijn nieuwste aanwinst onder handen te laten nemen.
Vrijdagmiddag afgesproken om de auto neer te zetten zodat ik in de weinige uurtjes dat er nog licht was buiten, de auto alvast kon wassen, foamen en kleien zodat ik zaterdagochtend (7 uur) meteen aan de bak kon.

De auto bij aanvang:
2da74320-7412-4d5c-afbd-382e67661c66.jpg

420260ac-b64a-47e4-8706-ec2755a3d086.jpg

Als eerste werd de auto gefoamd zodat vastzittend vuil los kon weken en zo veilig werd afgevoerd zonder deze aan te raken.
6a32ab47-aec1-438b-b635-48354f506791.jpg

De velgen behandeld met een de-ironizer.
08776400-5934-4949-87aa-02d77d562ec4_zpsgvfee1gw.jpg

Nadat de auto was gefoamd en gewassen, de lak gekleid. Van de liggende delen kwam niet heel veel vervuiling af, des te meer van de zijkanten.
Nieuw stuk klei vs. gebruikt stukje klei...
fc87d8c0-4255-480a-ace1-104659f18e97.jpg

Nadat de auto gedroogd is en naar binnen gereden, was het tijd om de lak te inspecteren.
952b84f0-a347-44db-b2fd-ae0559c500df.jpg

Wat bewegend materiaal.

Omdat de eigenaar mij vertelde dat de achterklep recentelijk was overgespoten vanwege wat schade, heb ik de lakdiktemeter erbij gezet.
Aan de achterzijde was duidelijk te zien dat de lak wat dikker in z'n velletje zit dan de rest van de lak.
0079f249-6762-414f-9f65-e6f248f64500.jpg

4466be1d-beb2-4460-9b53-b5955e970dca.jpg

De lak liet zich vrij makkelijk corrigeren, hiervoor diverse Scholl polijstmiddelen en pads gebruikt, zowel roterend als met de dual action machine.
8077ee8a-88b9-4db5-8c20-849443cc74ce.jpg

fc764e2b-44ac-48f1-a6e8-ee0122aafcb2.jpg

837e7950-b2b1-475f-bb98-fe0611b5bfae.jpg

5d7f61d5-25cc-4662-b9fb-87fe3cf22894.jpg

De vele uurtjes over de lak aaien en wrijven resulteerde weer in een sprankelende diep zwarte lak.
Wat zwart is, hoort zwart te blijven :cool:
e0f0d133-5d4f-4189-b75e-850243215145.jpg

Zelfs de zeer strenge Monello Faro inspectielamp zag dat het goed was.
af660282-8b92-4ed8-a5a3-7e86169db915.jpg

Deel I
 
Laatst bewerkt:

nicknameless

Forumguru
Deel II

Volgens mij hebben bij een eerdere polijst sessie het niet zo nauw genomen met de trims. Deze zaten onder de witte residu...
Deze geprobeerd met APC, Super Degreaser en Prep schoon te maken, helaas lukte dit niet dus moest ik naar een paardemiddel grijpen. Het residu verdween als sneeuw voor de zon, gebruik makend van een tandenborstel en wat elbow grease...
cd9913c6-9e8c-4892-8694-d1fac7cac60f.jpg

De trims zijn behandeld met Infinity Rubber Wax.
DSC_9358.JPG

Na het ontvetten was het tijd om de bescherming aan te brengen. Ditmaal niet gekozen voor een Waxaddict product, maar de Infinity Glass Canopy wax.
545a9fa9-6388-4060-9542-561ef9490d8e.jpg

Deze wax dient 30 tot 45 minuten te curen zodat deze optimaal hecht aan de lak en een langdurige bescherming biedt.
Het afnemen is een fluitje van een cent, je wrijft zo de glans erin :D

De wielen en banden beschermd met Waxaddict Feeder Tyre Conditoner en Hydrorim Spay on Wheel wax
DSC_9360.JPG

Ook onder de motorkap de boel schoon gemaakt. APC, kwast en wat doeken. Daarna behandeld met Meguiar's All Season Dressing. Naderhand nog afgenomen met een doek om het teveel aan product weg te halen.
36604772-7c13-41ff-967b-2039c0477513.jpg

Nadat er nog wat puntjes op de i waren gezet, kon de auto naar buiten.

20171112_113935.jpg

20171112_113951.jpg

20171112_114017.jpg

20171112_114023.jpg

20171112_114037.jpg

20171112_114045.jpg

20171112_114056.jpg

20171112_114123.jpg

20171112_114136.jpg

En een rondje om de auto

 

turboturbo

Forumguru
Die V6 30V :geek: <3
Het is dat die Superb I niet als station leverbaar is geweest, anders had ik er zeker zo een gezocht (hoewel met de V6 vermoed ik, ik kan het mezelf vooralsnog niet veroorloven om me bij de club van >1:10 gemiddeld aan te sluiten)

Wat een mooi resultaat!
 
Bovenaan Onderaan