TSI motoren met hoge km-stand

EdK

Forumguru
Ik schrijf echt geen onzin Eduardo
Tsja maar eduardo ook niet !!

Maar zo blijkt dus dat tussen de laatste gebouwd in fabriek en uiteindelijk op naam gezet worden dus een een ruim jaar kan zitten...
Meest lullig voor importeur / dealer die een nieuwe wagen een jaar of langer op voorraad heeft staan voor hij hem verkoopt....:pieker:
 

Gigs

Lid
Tsja maar eduardo ook niet !!

Maar zo blijkt dus dat tussen de laatste gebouwd in fabriek en uiteindelijk op naam gezet worden dus een een ruim jaar kan zitten...
Meest lullig voor importeur / dealer die een nieuwe wagen een jaar of langer op voorraad heeft staan voor hij hem verkoopt....:pieker:
Nee hoor, volgens de het chassisnummer is het duidelijk, Het 10 cijfer is een H dat betekent bouwjaar 2017
 

EdK

Forumguru
Nee hoor, volgens de het chassisnummer is het duidelijk, Het 10 cijfer is een H dat betekent bouwjaar 2017
JA dat kan, is ook niets mis mee !!
Maar stel dat hij door een dealer voor in de showroom is besteld en dus nog in 2017 in zijn showroom staat , dan staat deze nog steeds niet op kenteken vermeld !!
Als ik hem nu koop in 2019 dan word hij pas op kenteken gezet !!
En als ik hem dus inruil , ruil ik een wagen van 2019 IN en niet van 2017.....

Want het is gelukkig nog steeds zo dat mijn leeftijd van me wagen word bepaald bij de dealer vanaf moment dat hij op kenteken word gezet... ( gelukkig )
:pieker:
 

Gigs

Lid
Ik schrijf, het nummer van het chassisnummer is het 10 teken een H bij deze auto. Dit is het bouwjaar leter. Dit staat o.a. Achter je voorruit, niet op het kentekenbewijs. Misschien is jou auto wel twee jaar oud voordat hij op kenteken gezet is, maar deze niet of je moet fraude plegen met het VIN nummer kijk op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Framenummer
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is m.i. een beetje tekstuele haarkloverij m.b.t. het begrip bouwjaar vs. leeftijd van de auto, maar ik voel toch meer met @EdK z'n standpunt mee.

Van een auto die bv. op 2 januari 2019 op kenteken is gezet weet je één ding heel erg zeker: hij is niet daadwerkelijk in 2019 van de lopende band gekomen. En toch is het een auto "van 2019". Dat wordt niet anders als het ding door welke omstandigheid dan ook een jaartje langer nieuw in de voorraad blijft staan: de datum van eerste toelating zoals vermeld bij de RDW is in het algemeen maatgevend voor de vraag hou oud een auto is.

Daarom doen leasemaatschappijen soms zo moeilijk over uitlevering na half november - dat scheelt ze een leeftijdsjaar (of bouwjaar) aan het eind van de leasetermijn.
 

Cordoba

Forumguru
Om de leeftijd van een auto te bepalen aan de hand van de 1e kentekenregistratie, is de commerciële methode (die makkelijker extra geld oplevert voor de autobranche). De auto zelf heeft de techniek van het bouwjaar, niet van het kentekenjaar, dus zoals ik het bekijk is het moment van productie bepalend.
 

hemi24

Forumguru
Ik schrijf, het nummer van het chassisnummer is het 10 teken een H bij deze auto. Dit is het bouwjaar leter. Dit staat o.a. Achter je voorruit, niet op het kentekenbewijs. Misschien is jou auto wel twee jaar oud voordat hij op kenteken gezet is, maar deze niet of je moet fraude plegen met het VIN nummer kijk op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Framenummer

Bouwjaar, of modeljaar..?

Modeljaar 2017 loopt vanaf productieweek 22 van 2016 tot productieweek 22 van 2017...
 

Canon-Eye

Forumguru
Bouwjaar, of modeljaar..?
Dat maakt Wikipedia in elk geval niet duidelijk: volgens de tabel met het overzicht van de indeling zou positie 10 het modeljaar aanduiden, maar in de tekst eronder wordt over het bouwjaar gesproken.
Daar heb je wat aan... :nono:
 

Cordoba

Forumguru
@hemi24 Ik bedoelde natuurlijk modeljaar, ook al stond er bouwjaar in mijn tekst. Wat ik vooral duidelijk wilde maken, is dat het moment van productie bepalend is, en níet het moment dat er toevallig iemand geld heeft neergeteld (letterlijk of figuurlijk) om de auto aan te schaffen (=moment van kentekenregistratie).
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal in theorie best zo zijn, maar voor de gemiddelde gebruikte-auto-koper (en dus ook voor de verkopende leasemaatschappijen) was de auto nieuw op het moment van eerste registratie. Dus die van 2 januari 2019 is dan voor de waardebepaling toch "een jaar jonger" dan eentje van 31 december 2018 (bij wijze van spreken dan, in de praktijk stoppen ze dus veel eerder met registreren).
 

Paco

Nieuw lid
Het gaat in dit topic toch over hoge km standen?
Mijn Yeti 2011 1.2 TSI heeft nu ruim 246.000 km gelopen.
Vanaf 190.000 km zijn wel een aantal essentiele zaken vervangen.
- 191.00 revisie versnellingsbak + koppeling
- 211.000 distributieketting
- 240.000 turbo
- uiteraard de gebruikelijke beurten gehad (w.o. vervanging bougiekabels)
Motor verbruikt geen olie en voelt heel goed aan.
Was wel een beetje huiverig over de hoge km stand bij recente aankoop, maar de aantoonbare onderhoudshistorie trok mij toch over de streep.
 

64rhfx

Senior Member
Back tot topic. Mijn 1.4TSI met 125000 nog te verwaarlozen olieverbruik. Halve liter op de 10.000. Geen klachten, start direct en loopt gemiddeld 1/16. Ik tank wel zoveel mogelijk E5 benzine.
 
Bovenaan Onderaan