DCC onder Kodiaq sportline

SileX

Senior Member
Even een update voor dit topic - ik lees op de Skoda site (configurator) dat DCC standaard op de MY2020 modellen zit.

Dus met mn Sportline in november, moet het er gewoon opzitten.
 

Speedied

Actief lid
Mij lijkt het ook, maar zou er graag wat meer zekerheid over willen. gebruikservaringen zijn wel fijn dan.
Ik kom nu uit een diesel. denken jullie dat de 1800 kg wat te doen is met de 1.5 dsg? Zal een hele andere manier van rijden zijn qua toeren etc, maar wil wel de berg op kunnen komen richting italie :-)
Heb ooit een Passat 1.4 TSi gehad en die had al moeite met een vouwwagen op de Brennerpas. Bleef maar terugschakelen. Hij zal de berg wel opkomen maar met meer toeren en in lagere versnelling.
 

Captain Hook

Forumguru
Die kW gekte van "ik moet minstens zoveel PK's hebben, anders kom ik de berg niet op" is natuurlijk een luxe probleem. ;)
Of dat iedereen maar minstens in ruim onder de 10s op 100km/h moet zitten. Ja, want dan kun je lekker snel achteraan de file aansluiten. :tegek:

We reden vroegâh, met pa en ma, met 4 personen in een Citroën met luchtgekoelde 46kW motor, op vakantie over de Grossglockner Hochalpenstrasse. Dat ging ook gewoon.
Of jaren later, met z'n tweetjes in een oude Peugeot 205 met amper 50kW, zonder stuurbekrachtiging, de Stelvio Pas over.
En ja, ook destijds, deed je een ritje van NL --> Noord-Italië binnen de 12 uur.

Oh ja, en keren met een sleurhut, op een bergpas, is geen goed idee:
https://salzburg.orf.at/stories/3005568/ :nono:
 
Laatst bewerkt:

hendrik38

Forumguru
@SileX standaard op de sportline? Dat lijkt mij stug voor een optie die bij het 2019 model bijna 1000 euro moest kosten. Ik heb het er nog als optie bijbesteld en krijg ook de my2020.
 

SileX

Senior Member
@hendrik38 ik ben ook navraag aan het doen bij dealer. Kijk zelf maar, configureer een Sportline, en bij de opties lijst, vink aan dat je alle standaard opties wilt zien. Daaar staat DCC bij :)
 

Tinus78

Forumguru
Die kW gekte van "ik moet minstens zoveel PK's hebben, anders kom ik de berg niet op" is natuurlijk een luxe probleem. ;)
Of dat iedereen maar minstens in ruim onder de 10s op 100km/h moet zitten. Ja, want dan kun je lekker snel achteraan de file aansluiten. :tegek:

We reden vroegâh, met pa en ma, met 4 personen in een Citroën met luchtgekoelde 46kW motor, op vakantie over de Grossglockner Hochalpenstrasse. Dat ging ook gewoon.
Of jaren later, met z'n tweetjes in een oude Peugeot 205 met amper 50kW, zonder stuurbekrachtiging, de Stelvio Pas over.
En ja, ook destijds, deed je een ritje van NL --> Noord-Italië binnen de 12 uur.

Oh ja, en keren met een sleurhut, op een bergpas, is geen goed idee:
https://salzburg.orf.at/stories/3005568/ :nono:
Vroegah gingen we in een berenvel met een knuppel achter de vrouwen aan.

Affijn, ieder zijn eigen motivatie om veel of weinig pk,s te nemen. Mijn keuze is dit om wel te nemen. Waarom? Ik heb geen sleurhut om over de brenner heen te trekken en ook niet in de planning om een sleurhut te nemen.
Wel wil ik graag (meer dan) genoeg power hebben om te accelereren bij een inhaal actie, of om mee te kunnen komen op de autobahn. Ben ik een vlotte rijder die alleen maar linker baan hangt? Nee, eerder een rustige rijder die ervan geniet om op die enkele momenten dat ik het nodig heb, die power beschikbaar te hebben.
Daarnaast ben ik een techneut en vind ik de techniek hierachter fantastisch en kan hiervan genieten om in te rijden. Een stuk emotie dus wederom, die bij iedereen anders zal zijn.

Kost dat meer? Jazeker, de belasting is ook zeer blij met mij!

Maar goed, het is ieder een eigen keuze. En voor jou dus blijkbaar een andere.
 
Laatst bewerkt:

De Stip

Forumguru
@SileX standaard op de sportline? Dat lijkt mij stug voor een optie die bij het 2019 model bijna 1000 euro moest kosten. Ik heb het er nog als optie bijbesteld en krijg ook de my2020.

Hoe bevalt DCC bij jou en hoe configureer je DCC? Je zou er zelfs een sound generator mee moeten kunnen activeren, maar ik kan het nergens vinden in de menu structuur.
 

De Stip

Forumguru
@hendrik38 Ik keek onlangs een Duits filmpje op Youtube en daar liet men het horen in een Karoq Sportline Business met DCC. Klonk best vet. Hou je me op de hoogte van jouw ervaringen en mogelijke uitleg bij DCC? Veel plezier morgen!
 

Frenk21

Forumguru
Ik moet echter 1 keer per jaar 2 weken een caravan van 1800 kg meenemen. Hij mag het op papier. Het zal natuurlijk heel anders rijden dan de 2.0, maar denken jullie dat het do-able is de 1.5.
@hendrik38 Voor die keuze stond ik ook. Ik heb gekozen voor de 1.4tsi(nu de 1.5) en ben even naar VAG in Nuenen geweest. Koppel flink verhoogt en nu voldoet het prima voor de enkele keer met de caravan van 1700 kg. Ook de brenner geen probleem. Maar dit is wel :ot:
 

hendrik38

Forumguru
Yes, wat ben ik aan het genieten zeg. Wat een bak. DCC ook ontzettend blij mee, wat een verschil, vooral merkbaar bij snelheden boven de 80 km/h.
Sound generator zit alleen op de rs vertelde de dealer.
 

De Stip

Forumguru

Leuk filmpje en hierin word de sound generator benoemd. Misschien ietwat off topic ivm Karoq ipv Kodiaq, maar DCC is DCC :D
 

De Stip

Forumguru
@hendrik38 dat idee heb ik ook. De 1.5 rijdt prima en wil eerst even wat meer kilometers maken, eer ik een goed besluit kan nemen. Of de 1.5 voldoende power heeft om met de Hobby 450 erachter te rijden, dat is nog even de vraag. maar nu was ikwel verwend door een 1.8 die door Zip getuned was ;)
 

De Stip

Forumguru
@hendrik38 geen knopje gevonden met de soundgenerator. Ik vraag me dan ook af hoe die lui er in dat Duitse Youtube filmpje bij komen? Wel het idee dat als je schakelt tussen de diverse modi, dat je een ander motorgeluid hoort. Maar dat lijkt me meer als gevolg van andere instellingen tussen bak en motor. Vanochtend mijn eerste wat grotere stuk gereden en dan lijkt DCC toch een prima optie. In Sport rijdt hij heerlijk op de snelwegen, maar zodra de wegen wat minder comfortabel worden is de stand comfort toch ook wel lekker hoor.
 
Bovenaan Onderaan