@hemi24 Ieder moet natuurlijk doen waar hij zich het beste bij voelt (al dan niet terecht...), maar in mijn professionele ervaring in het beroepsgoederenvervoer met een vloot van ca. 600 trekkende eenheden en pakweg 1500 opleggers (en ook nog enkele honderden personen-leaseauto's verspreid over inmiddels een stuk of 15 landen wereldwijd) hebben we ons door de jaren heen grondig laten adviseren door verschillende experts op het gebied van antislipinstructie en algemene rijvaardigheid om onze nascholingscursussen zowel voor de chauffeurs als voor de medewerkers met een auto van de zaak zo goed mogelijk te "fijnslijpen".
Ik hou me dus maar aan hun inzichten en doe het zoals in post #15 beschreven, mede omdat ik zo'n 25 jaar geleden een live demo heb gezien. Vlak voor mijn neus zag ik een Opel Astra achterstevoren gaan in een lange bocht bij het Vaanplein, met een hoop sneeuwpret op straat. Het liep op zich goed af, niks geraakt, maar de man in kwestie snapte er niks van want hij kwam net bij de bandenboer vandaan met kersverse voorbanden en "dan kon dit toch niet gebeuren" volgens hem (en volgens die bandenboer). Ik heb hem toen een infoblaadje van VVCR in Rijssen (bestaat nog steeds) gegeven waar ik zelf jaren eerder al met deze inzichten had kennisgemaakt. Niet alleen in theorie, maar ook daadwerkelijk op de slipbaan.
Trouwens, zo heel algemeen was dat inzicht destijds nog niet: ik heb dan ook diverse keren onze bandenleverancier expliciet moeten
verbieden om de 2 nieuwe banden voor mijn dienstauto op de aangedreven voorwielen te monteren. Inmiddels is men in die branche gelukkkig ook wel wat bijgedraaid.
Maar goed, we leven in een vrij land waar iedereen het volste recht heeft om zijn eigen vergissingen te begaan...