Nieuwe vierseizoensbanden Octavia Combi 2016 1.4 TSI

Cordoba

Forumguru
@Cordoba kruislings wisselen is op zich wel te doen, alleen heb je daar dan montagekosten en balanceren bij. Voor 30k km is daar nog wel overheen te komen, denk ik - afgezet tegen vroegtijdige vervanging.

Maar dat gaat nu net niet werken: de grap is dat je de banden bij kruislings wisselen in omgekeerde richting laat draaien, waardoor de 'zaagtand' van het cuppen juist omgekeerd slijt en het cup-effect snel minder wordt. Bij voorgeschreven draairichting kan dit dus niet. @Johnnyvr6 Die gecupte banden waren Goodyear's efficient grip, op het moment dat ik ze aanschafte waren daar nog niet zoveel ervaringen mee, maar een jaartje later heel veel mensen met gecupte banden met Goodyear Efficient Grip, het was voor mij ook de 1e keer in bijna 40 jaar autorijden dat ik gecupte banden had.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb mijn banden steeds "gewisseld" bij onderhoud. Achter naar voor en omgekeerd. Raden jullie aan om steeds normaal te rijden en bij vervanging de achterste banden naar voor te brengen en de nieuwe banden achteraan te monteren? Of zorgen dat alle banden gelijkmatig slijten?

Het mooiste is dat je de 4 banden zo gelijk mogelijk laat slijten en dan vervolgens 4 stuks vers rubber monteert.
Dus als je dit met regelmatig wisselen kunt bewerkstelligen, zou ik je adviseren dit bij het volgende setje weer zo te doen!
 

CDK

Forumguru
Kan me daar niet zo in vinden met de Vredesteins.
Mee eens, ik heb de Q5’s als ‘winterband’ (reden 4x4, geen wintersport en weinig échte winterse omstandigheden in NL) M’n Michelin Pilot Sport 4S moet ik vanwege de zachte compound elke morgen van grind ontdoen als ik op m’n grindpad gestaan heb, anders ligt heel het trottoir er onder. De Q5’s hebben daar veel minder last van :jaja:
 

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24 Ieder moet natuurlijk doen waar hij zich het beste bij voelt (al dan niet terecht...), maar in mijn professionele ervaring in het beroepsgoederenvervoer met een vloot van ca. 600 trekkende eenheden en pakweg 1500 opleggers (en ook nog enkele honderden personen-leaseauto's verspreid over inmiddels een stuk of 15 landen wereldwijd) hebben we ons door de jaren heen grondig laten adviseren door verschillende experts op het gebied van antislipinstructie en algemene rijvaardigheid om onze nascholingscursussen zowel voor de chauffeurs als voor de medewerkers met een auto van de zaak zo goed mogelijk te "fijnslijpen".

Ik hou me dus maar aan hun inzichten en doe het zoals in post #15 beschreven, mede omdat ik zo'n 25 jaar geleden een live demo heb gezien. Vlak voor mijn neus zag ik een Opel Astra achterstevoren gaan in een lange bocht bij het Vaanplein, met een hoop sneeuwpret op straat. Het liep op zich goed af, niks geraakt, maar de man in kwestie snapte er niks van want hij kwam net bij de bandenboer vandaan met kersverse voorbanden en "dan kon dit toch niet gebeuren" volgens hem (en volgens die bandenboer). Ik heb hem toen een infoblaadje van VVCR in Rijssen (bestaat nog steeds) gegeven waar ik zelf jaren eerder al met deze inzichten had kennisgemaakt. Niet alleen in theorie, maar ook daadwerkelijk op de slipbaan.

Trouwens, zo heel algemeen was dat inzicht destijds nog niet: ik heb dan ook diverse keren onze bandenleverancier expliciet moeten verbieden om de 2 nieuwe banden voor mijn dienstauto op de aangedreven voorwielen te monteren. Inmiddels is men in die branche gelukkkig ook wel wat bijgedraaid.
Maar goed, we leven in een vrij land waar iedereen het volste recht heeft om zijn eigen vergissingen te begaan... ;)
 

Octavi4nus

Nieuw lid
Dus ik ga beginnen met een set van 4 verse banden (aangezien ze allemaal op zijn). Als de voorste banden op zijn, monteer ik de achterste banden vanvoor en krijgt de achteras het verse rubber?
 

Captain Hook

Forumguru
@Octavi4nus In het ANWB test verhaal staat het volgende:

Tips bandenmaat 175/65 R 14T
  • Wie vooral optimale prestaties op droog wegdek belangrijk vindt kan het beste kiezen voor de Continental, Nexen, Michelin of Vredestein.
  • Wie juist optimale prestaties op nat wegdek wil kan het beste kiezen voor de Goodyear of de Continental.
  • Wie een lange levensduur het belangrijkst vindt, is het beste af met de Michelin, Goodyear of Nokian.
  • Wie een band met rondom goed afgewogen prestaties niet meer dan slechte lichte tekortkomingen wil kan kiezen voor de Continental, Goodyear, Nokian of Nexen.
Op zich een houvast om te kiezen...
 

bouwdirk

Senior Member
misschien ook niet onbelangrijk is het aantal dB dat ze opgeven. kan een wereld van verschil zijn op voornamelijk betonwegen
 

DinkyToy

Senior Member
Dat ‘grind oprapen’ van veel winter- en allseason banden vind ik maar niks, zal de eigenschappen niet ten goede komen (en het geluid van steentjes die bij 100km/u+ loskomen is irritant).
Is dat effect al eens gemeten in n test?
 
Bovenaan Onderaan