Tuning 1.4 Octavia 3

Beste Forumleden,

heeft iemand ervaring met het tunen van octavia 3?

op google vind je er genoeg maar prijzen/kwaliteit en pks (170 tot 200)verschillen enorm

ABT, JD, DTE systems...... maar er zijn ook kleinere regionale bedrijfjes wat doen zij anders dan de grote jongens?

Op dit moment zit ik erg te twijfelen om 1.4 te chippen of O3 te verkopen en hiervoor een import skoda octavia RS te kopen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tip: gebruik de zoekfunctie . Dan zie je wat de gerenommeerde in VAG gespecialiseerde bedrijven zijn. Dat zijn er slechts enkele. Zou het daartoe beperken.
 

HarrieSkoda

Forumguru
En een duidelijke keuze maken wat je nu precies wilt; auto behouden en opleuken, of écht een speurtocht beginnen naar een (vRS) Skoda (uit het buitenland).

Succes met de keuze & zoekfunctie :D.
 

haassie

Forumguru
Na mijn ervaringen met tuning de laatste twee jaar, bij een gerenommeerd bedrijf, heb ik voor mijzelf wel opgemaakt dat wanneer ik een auto met meer vermogen wil, dit gewoon een auto zal zijn die dit af fabriek heeft en niet te gaan lopen klooien met tuning. Wat ga je doen als je de RS hebt, tunen of standaard laten? Wanneer is men of ben je tevreden.

Alles leuk en aardig, zo lijkt het en bij de meeste mensen zal het echt wel goed gaan, maar bij mij is het echt geen succes gebleken. Gevangen tussen dealer en tuner die naar elkaar wijzen in geval van problemen. Een berg geld, ondanks mooie korting, betaald voor tuning, een berg garantie frustraties en uiteindelijk toch nooit gekregen wat ik ervan verwachtte.

Zat eraan te denken nu mijn DSG bak slipvrij is (nieuw vliegwiel, bij tuner gekocht,meest recente koppeling) de tuning weer terug erop te zetten ivm caravan(hetgeen alsnog weer 99eu extra kost volgens de tuner...op de reeds 699eu!!!)

....aan de andere kant het werkt nu eindelijk een keer redelijk goed (standaard motor SW, DSG getuned?) waarbij ik dus sterk twijfel of ik dit pad wederom wil bewandelen en wederom al deze ellende op mn nek wil halen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@haassie : erg vervelend natuurlijk deze ervaring. De vraag is echter in hoeverre de ellende rechtstreeks terug te voeren is op de tuning. Het naar elkaar wijzen van dealer en tuning is in dat opzicht ook veelzeggend.

Ik denk dat tuning bij een gerenommeerd bedrijf zelden of nooit problemen oplevert. Immers, men maakt op verantwoorde wijze gebruik van de reserve. Die is er ruimschoots, omdat de boel ook heel moet blijven binnen de garantieperiode, wanneer iemand nooit warm rijdt en direct en altijd aan het planken is. Zelfs is in sommige gevallen af fabriek sprake van een lichtere versie van exact dezelfde motor als in zwaardere versie(s). Zo is de 2.0 in mijn Polo op 200 pk gehouden, waar die in de Golf GTI 240 pk heeft. Geen enkel probleem dus om die te laten tunen, zij het dat dit nu nog niet kan.
 

dimi74

Banned
Sinds een aantal maaden rijd ik gechipt rond met mijn 1.4 TSI. Tunen is uitgevoerd door Vagtechniek, ook toen tijdens de actie periode.
Tot op de dag van vandaag geen spijt van. Hooguit spijt dat ik het niet eerder heb laten uitvoeren.
 

haassie

Forumguru
Dit is idd puur mijn pechgeval...lees ook zat goede verhalen. Echter krijg je problemen hoef je nergens meer aan te kloppen...kastje en muur verhaal!
 

Rosinfield

† In Memoriam
volgens fabrieksopgave 250 Nm; maar betrouwbare tuners gaan idd niet verder dan ca 320 Nm. dat kan best.
 

haassie

Forumguru
Wel rekening mee houden dat als je een automaat hebt (welke begrensd is op 250nm) je dus ook de software van de bak moet laten aanpassen om het hogere koppel te kunnen verwerken. Kijk ook even vooraf in het geval van een automaat voor jezelf kritisch hoe deze werkt...soepel,slipvrij, geen stapjes op RPM e.d.....maar neem aan dat de tuner dat wel voor je doet alvorens hij aan de slag gaat. Hier heb ik namelijk een hoop gezeur mee gehad. Ene partij zegt komt door de tuning, andere partij zegt komt door het type koppeling. De "meeste" slip zou door DSG tuning allemaal opgelost worden, echter werd het mijns inziens juist versterkt, door beide toe te passen. Hoop tijd en geld gekost voor alle betrokken partijen.

Probeer ook een vermogensuitdraai voor- en na te krijgen, weet niet of dat bij de prijs inbegrepen zit. Zodat je direct kunt zien of er rare dips of pieken waar te nemen zijn....ook dit bespaart je een eventueel vervolgbezoek.

Helaas voor mij ben ik de uitzondering op het niet lekker lopen van de tuning. Ben benieuwd naar je positieve ervaring.
 
bedankt voor de info ik rij een handbak gelukkig want in mijn polo tsi 1.2 heb ik in het verleden al DSG gehad die na 17000km kapot (Garantie) het was voor mij een bewuste keuze om skoda te kopen zonder DSG waarbij kwaliteit nu een stuk beter is dan voor 10 jaar geleden.
 
Vrijdag de Octavia 3 laten chippen stage1+ naar 190pk euro 95 (rollerbank gecheckt). Kan nu al zeggen dat het een flinke upgrade is ! zeker bij 3000 toeren tot 6000 merk je een enorm verschil. eind augustus kan ik meer zeggen dan rijden we op vakantie, ben benieuwd wat de topspeed zal zijn. Met deze upgrade ben ik nu al erg tevreden, enige wat blijft is komen er nog problemen aan met de motor?? volgens vagtechniek zou alles binnen de norm vallen dus 99 van 100 auto hebben geen problemen hierdoor :)

Wat kun je met 102 Octane benzine nog eruit halen kwa PKs?
 
Bovenaan Onderaan