DSG in manual mode

Voor de eerste keer rij ik met een DSG. Bevalt goed in automatisch mode,

maar welke oen heeft in manual mode bij VW beslist dat opschakelen naar vóór duwen is in plaats van naar achter trekken ? (zie tekening)Die plus en min moeten omgekeerd. Wat een teleurstelling was me dat !!
Blijkbaar is dit in gans de VW groep zo. Dit is zo "not simply clever" van Skoda/VW


2019-07-09 23_55_58-dsg vw skoda automatic transmission - Google zoeken.png
 

Okki

Donateur
Op zich ook niet onlogisch

Versnelling verder (vooruit) naar voren
Versnelling terug naar achter

Kan je hele discussies over houden
Net zoals openen en sluiten via de afstandsbediening

Mijn vrouw heeft een Fiat, en daarbij is openen de bovenste knop, want (zegt ze) je doet hem eerst open en daarna (onderste knop) dicht. Ook dat is bij VAG net anders.

Haar automaat schakelt overigens manueel wel terug met naar voren duwen en op met naar achteren.

Ik schakel in beide auto's soms manueel en heb geen last van de 2 verschillende systemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rosinfield

† In Memoriam
Er zit op zich geen enkele logica in; op zich heel simpel te onthouden via een ezelsbruggetje (op = vooruit, terug = achteruit). En zoals gezegd, dat went snel genoeg. Overigens moet ik zeggen dat ik de manual mode zelden of nooit gebruik, bezig aan mijn 4e auto met DSG. Wel zinvol op het circuit of als je een caravan oid trekt in de bergen.
Ben je niet tevreden over de schakelmomenten van de DSG, dan is een veel betere oplossing die aan te laten passen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
O, nou kijk eens aan, dus toch een rationale. Maar op zich zie ik niet waarom je het één storender zou vinden dan het ander. Zolang het maar altijd hetzelfde is. Dus dat het niet bij je volgende auto ineens andersom moet.
 

Rofffel

Forumguru
Precies dat wat @Peter-036 zegt maar dan dus omgekeerd haha.
Vanuit de autosport schakelt een sequentiele bak ook:
Naar je toe is opschakelen
Van je af is terugschakelen

Dit is overigens veeel logischer dan wat VAG nu heeft besloten. Je wordt bij acceleren namelijk naar achter geduwd waardoor deze beweging (opschakelen) logisch is en vice versa.

De nadelige effecten die voort kunnen komen uit bovenstaande logica worden tegenwoordig toch al overruled door de electronica.

Ik rijd geregeld in een BMW 330D met 300+ pk en kan je zeggen dat dat VEEL beter rijd.
 
Laatst bewerkt:

kylimo

Senior Member
Wat Roffel zegt is in de autosport een must. Een aantal keren in een rally auto mogen rijden en als je dan vol remmend, hangend in je gordel het pookje naar achteren moet bewegen om terug te schakelen, dan is dat eigenlijk niet te doen. Echter in mijn DSG auto's die ik heb/heb gehad geen enkel probleem. Ook niet als ik door de Ardennen flink aan het doorrijden ben en "handmatig" schakel.

Groeten Boy
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, normaal gesproken moet zoiets ook geen probleem zijn. Hangt denk ik ook wel af van wat voor type persoon je bent. Mensen verschillen op een aantal persoonlijkheidsdimensies. Eén daarvan is flexibiliteit vs rigiditeit. Dan kan het zijn dat je moeite hebt met een handeling die tegen je gevoel ingaat, terwijl anderen desondanks er geen enkele moeite mee hebben. Die laatsten denken gewoon ok, zo moet het. Ik zou anders verwachten, maar geen enkel probleem verder.
 

EdK

Forumguru
maar welke oen heeft in manual mode bij VW beslist dat opschakelen naar vóór duwen is in plaats van naar achter trekken ? (zie tekening)Die plus en min moeten omgekeerd. Wat een teleurstelling was me dat !!
Tsja en om die teleurstelling tegen te gaan kies ik telkens bij een nieuwe Skoda voor de Handbak...
Maar toen kocht ik een keer de Yeti , had er een oen van Skoda een 6 bak ingezet....hoe simply kun je nu zijn...
Dus toen ik die weer ging inruilen na 6 a 7 jaar heb ik wel gezegd tegen de dealer geen DSG en geen 6 bak !
Dus tsja sindsdien rij ik weer een Fabia.....:deuk::deuk:
 

Bakkertje

Forumguru
Het verbaasde mij inderdaad ook dat het voor je gevoel verkeerd om zit.
Maar zoals @Rosinfield ook al schrijft ik gebruik het eigenlijk nooit (net als de sportstand trouwens).

Bij het rijden met de caravan lijkt de bak ook rekening te houden met het extra gewicht dus ook dan geen behoefte aan manueel te schakelen.

(inmiddels alweer 10000 km verder met de Touran 1.5 TSI met DSG-7)
 

Smeeuwis

Donateur
Ik vind het ook niet superhandig gekozen, persoonlijk vind ik andersom net handiger. Maar in de praktijk heb ik de manuele stand nog geen één keer gebruikt of het gevoel gehad deze nodig te hebben. Ben dus ook blij om geen geld aan flippers te hebben besteed want voor mij zijn die dus compleet nutteloos.
 

Canon-Eye

Forumguru
Tot nu toe de manuele stand alleen maar gebruikt om op campings (en soms in een file) de auto in kruipstand (1e) te houden omdat hij in D of S ook op stationair toerental toch naar 2 schakelt en dan net een haartje te snel rijdt.
 

Smeeuwis

Donateur
Off-topic:

Snap ik, dat herken ik ook wel. Bij mij regelt de ACC dat af. Zou je nog kunnen laten aanpassen zoals @Rosinfield hierboven benoemde. Ik heb de gasrespons naar lineair laten zetten laatst en dat helpt al enorm, auto blijft net iets langer in 1, zowel in D als in S. De S gebruik ik al niet eens meer omdat de bak nu al alerter is in D. DIe reageert duidelijk anders met de andere gasrespons instelling.

On-topic:

net als de flippers links-rechts op-af, of naar voren-naar achteren: het is allemaal erg subjectief, namelijk hoe ervaar jij het als berijder...
 

Canon-Eye

Forumguru
Zou je nog kunnen laten aanpassen
Zou kunnen, maar ik rij vrijwel altijd in S en dan heb ik vrijwel geen last van vervelend schakelgedrag.
In elk geval niet zoveel dat het me €499 waard zou zijn om het aan te passen, dus die besteed ik liever aan iets waar ik meer lol aan beleef.
 
Bovenaan Onderaan