Joske

DIY Raammechanisme voorportier vervangen Fabia Combi 1 2002 1.0

Geen toestemming om te downloaden

hansoos

Nieuw lid
Erg fijne handleiding. Ik ben al een heel eind maar nu moet ik de plug losmaken van het deurslot anders kan ik de kabels niet doorvoeren. HOE maak ik deze plug los, zit er nog een klipje aan of zo of gewoon trekken?
Gaarne advies!

hansoos
 

Joske

Forumguru
Als je bedoelt, om ook het portierslot uit te bouwen, dan moet je de inbouwplaat eerst verwijderen. Die zit vast met popnagels als ik mij niet vergis.
 

hansoos

Nieuw lid
Ja die is al los , alleen om hem vrij te maken van de deur moeten de kabelboompjes er door. Een van de kabeltjes loopt naar het deurslot en is daarmee verbonden door een plug. Hoe krijg ik die plug er uit, zit geen beweging in!!!
 
Ik vraag me af waar het subhoofdstuk over het in- en uitbouwen van de bekleding staat. Ik weet nu niet precies waar ik moet beginnen, nergens zijn schroeven te zien! Alleen aan de zijkant van de deur, bij het slot. Alle hulp wordt enorm gewaardeerd!
 

Cordoba

Forumguru
@Batmobile1990 Zoals in het 1e bericht staat van dit topic, moet je naar het Kennisbank gedeelte van het forum: boven in de pagina staat een groene balk, en links/midden bovenin die balk het woord "kennisbank" dat je aan kunt klikken, dan daar zoeken naar het juiste document. Schroeven zitten overigens weggewerkt achter de kap van de deurgreep.

Overigens: in het 1e bericht staat een directe link (in groene tekst), daar op klikken en dan op de pagina de download knop aanklikken.
 
@Cordoba en @EdK hartelijk dank voor uw reacties! Ik ben net nieuw hier en moet nog even leren hoe het forum precies werkt. Het is gelukt om de bekleding los te krijgen, alleen heb ik niet de moeite genomen om het hele raammechanisme uit te bouwen. Het bleek dat het raam simpelweg uit het mechanisme was geraakt. Dat er weer ingeduwd, nu functioneert het weer.
 

Cordoba

Forumguru
@Batmobile1990 Ik zag in je voorsteltopic dat je een Fabia uit 2008 hebt, dat is dus een Fabia II (tenzijn het een exemplaar is dat heel lang op voorraad/in de showroom heeft gestaan en pas in 2008 op kenteken is gezet. Nu is het wel zo dat de bodemplaat van de FII gelijk is aan die van de F1 en dat veel technologie vergelijkbaar is tussen beide generaties. Wat je raam betreft: ik zou nog even uitzoeken hoe je de bekleding los haalt, want als je het raam alleen terugdruk in de klem, maar niet de schroeven aandraait, komt het raam vroeg of laat toch weer los (door plakkend rubber aan het raam of door vastvriezen) als je het raam wil laten zakken. Met wat pech l*zert het raam als het uit de klem schiet, zo los onder in het portier. Nu is het een kwestie van bekleding er af, raam iets laten zakken (ca. 10 cm) tot de schroeven precies voor het gat in de metaalplaat zitten, en dan kun je de klem los/vast draaien.
 
@Batmobile1990 Met wat pech l*zert het raam als het uit de klem schiet, zo los onder in het portier. Nu is het een kwestie van bekleding er af, raam iets laten zakken (ca. 10 cm) tot de schroeven precies voor het gat in de metaalplaat zitten, en dan kun je de klem los/vast draaien.

Dat is me gisteren gebeurd terwijl ik op de A13 reed! Gelukkig wel gewoon het laatste stukje door kunnen rijden naar mijn bestemming. Goed dat je het zegt van het vastdraaien van die klem, ik wist niet dat dat kon. De bekleding heb ik eraf gehaald, maar niet het stuk van de deur achter de bekleding waarachter het raammechaniek zit. Ik heb via het gat in de metaalplaat boven het slot (in dat stuk metaal achter de bekleding) het raam in de klem kunnen duwen. Ik heb de klem alleen vervolgens niet vastgedraaid. Het raam is inderdaad uit de klem geschoten doordat het rubber teveel klemde.

Het raammechanisme werkt nog, ik verwacht dat het vervangen van de rubber strips en het vastdraaien van de klem het probleem blijvend zal verhelpen. Vooralsnog zit het raam dus vast, het zal er niet meer uitvallen, alleen is het niet te bedienen nu zonder dat het raam weer uit de klem schiet.
 

Cordoba

Forumguru
De allereerste keer dat ik zelf een raammechaniek heb vervangen gebeurde mij iets vergelijkbaars. Tegen de winterperiode het mechaniek vervangen, en alles naar mijn idee goed gedaan. Na een aantal weken kwam er een vorstperiode, en toen ik 's morgens wegreed naar mijn werk wilde ik het raam een kiertje openen om wat te ventileren (de vorst was direct na een regenbui gekomen, dus alles was vochtig). Het raam was vastgevroren dus ging niet open. Na zo'n 15 km reed ik op een polderweggetje en kwam in de buurt van mijn werk toen ineens het raam naar beneden flikkerde. In een reflex kon ik met mijn rechterhand het raam in het linkerportier nog beetpakken voor het in het portier verdween. Gestopt, raam scheef gezet, zodat het min of meer vastzat, en met één hand aan het raam het laatste stukje naar het werk gereden. Op het werk ductape geregeld, het raam op zijn plaats getrokken en vastgetaped. Later bleek dus dat ik de klem niet vastgenoeg had aangedraaid, waardoor bij de poging het bevroren raam te openen, de motor de klem van het raam had getrokken.
 
Bovenaan Onderaan