Eerste ervaring met Skoda - OC3 - 1.0 Tsi DSG

Donderdag mocht ik na 3,5 maand mijn leasewagen in ontvangst nemen. De wagen rijdt zalig, dit met 18" Alaris velgen. De DSG is inderdaad wat wennen, schakelt vlug op in D, in S stand is deze ietswat bruusk. Ondanks de kleine longinhoud rijdt die soepel. De stoelen geven voldoende ondersteuning en zijn zeker in de juiste positie te plaatsen door de vele mogelijkheden. Jammer genoeg is de dealer niet happig toen ik meedeelde de DSG automaat te laten tunen. De gebruikelijke versie ivm problemen met garantie ed kwamen naar voor. Jammer. Skoda, of beter de dealer, beweert dat een motorische breuk niet geclaimd kan worden omdat de DSG verbonden is met de motor. Dus maar even op tanden bijten. Het overschrijven van de software en zelf de originele terugplaatsen voor de service zouden ze zien...
De eerste rit gereden met automatisch start/stop systeem aan, uiterst irritant... Tevreden dat ik het knopje vlug gevonden had.
De wagen rijdt subliem. Prive heb ik nog een Mercedes, maar denk dat deze minder gebruikt gaat worden.
Als een andere wagen prive zich opdringt, dan ga ik zeker eens ten rade gaan bij Skoda. De Kodiaq RS mag het zeker zijn. Wie weet binnen een 3 jaar dat de tweedehandsprijzen gunstig zijn...
Een aanrader dus.
Het thuiskomen binnen de VAG groep is leuk, dit na 12 jaar Mercedes, Audi.
 

hemi24

Forumguru
Wil je de DSG laten tunen óf optimaliseren?
Valt Audi tegenwoordig niet meer onder de VAG-groep..?

:arghh:
 
Ik bedoel idd DSG optimaliseren. Vind de bekrompen denkwijze wel jammer.
Ik bedoelde de laatste 12 jaar niet meer met auto's van VAG te hebben gereden. Werd door mij verkeerd verwoord. Mijn excuses hiervoor!
 

hemi24

Forumguru
Als het een eigen wagen was, zou ik er niet te lang over na hoeven te denken...
Heb persoonlijk niet zo’n hoge pet op van de ‘expertise’ van verkopers, en hecht weinig waarde aan hetgeen zij je soms voorspiegelen...

Leasewagens is wellicht lastig; daar kan én mag je veel zaken niet zomaar naar eigen smaak aan veranderen!
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Blijf het een raar verhaal vinden (van dealer)
Je mag je DSG niet aanpassen zodat deze op een ander (later) tijdstip overschakeld.

Maar je mag wel heel de tijd in S rijden of zelf manueel schakelen (ook later) dan is er niks aan de hand?

Als ik contstant manueel heel ver zou doortrekken in toeren en heel laat zou overschakelen, lijkt me dat niet bevorderlijk voor de motor. Maar dan is er geen garantieprobleem?
 
Inderdaad, begrijpen wie het begrijpen wil.
De hele tijd in S-stand is persoonlijk niet aangenaam.
De dealer is tussentijds overgenomen door een groot concern: andere bazen, andere wetten. Dit ken ik persoonlijk tot over 2 jaar in een BMW Motorrad concessie gewerkt en toen overgenomen daar een andere. Bij de ene primeerde de familiale sfeer, de ander volgde meer de 'doelstellingen' van de hoofdzetel....
 
Bovenaan Onderaan