Hatsekeflats, de gebruikelijke emmer leeggooien

Moet het even kwijt. Octavia 2010 met 243 K op de teller. Net de beurt en apk gehad. Hoeft niet nu maar zou eraan komen een nieuwe versnellingsbak en dan ook maar meteen de koppelingsplaten. Even € 2300,- afgezien van de rubbers voor de stabilasatiestangen à € 150,- en nieuwe banden met uitlijnen die eraan komen.
Waar was dat vakantiegeld ook al weer voor?..............
 

Bakkertje

Forumguru
Hmm, zou je nog dergelijke bedragen investeren in een 1.2 tsi met zoveel km'ers op de klok?

Ik zou het vakantiegeld van dit jaar opzij zetten en samen met dat van volgend jaar kijken naar iets anders ..
 
Hmm, zou je nog dergelijke bedragen investeren in een 1.2 tsi met zoveel km'ers op de klok?

Ik zou het vakantiegeld van dit jaar opzij zetten en samen met dat van volgend jaar kijken naar iets anders ..
Met 2x vakantiegeld ga ik het niet redden :nono:. Ook plus inruilwaarde niet. Maar het wordt inderdaad een keuze.
 

Cordoba

Forumguru
Wat is er aan de hand met de versnellingsbak dat ie vernieuwd moet worden, maar nog niet direct? Ik zou denk ik investeren in een second opinion van een andere deskundige garage. Leeftijd en km-stand zijn wel zo dat je wat meer onderhoudskosten mag verwachten, maar ik zie hier een kostenplaatje van richting 3000 euro aankomen (en mogelijk moet je bijv. ook nog nieuwe schokbrekers als die niet eerder vervangen zijn).
 

Smeeuwis

Donateur
Na 9 jaar en 240K km's de versnellingsbak?!? Koppeling, schokbrekers alla, maar de bak? Wat mankeert er dan aan? Ik zou inderdaad een second opinion gaan vragen, desnoods bij een transmissie specialist. En mocht er dan toch wat zijn dan is via zo'n transmissie specialist misschien wel een betere optie, gereviseerde bak of iets dergelijks? Ik heb ooit zo een automaat laten vervangen en dat scheelde bijna 1.000,- euro ten opzichte van de dealerprijs.
 

Smeeuwis

Donateur
P.S., is het een echte handbak of een DSG? Dat maak ik er niet uit op, maar ik neem aan een echte handbak.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb mijn O2 met handbak vorig jaar na 275.000km verkocht, nooit iets gemerkt aan de versnellingsbak, schakelde prima, voor m'n gevoel als nieuw. Ik heb de auto bij de dealer verkocht waar de auto ook altijd onderhouden is geweest. Verder weet ik toevallig dat die dealer hem verkocht heeft aan een bekende van hem, met verstand van zaken, dus er zal echt wel niets aan gemankeerd hebben. Kortom, een nieuwe bak lijkt mij ook niet iets wat echt te verwachten is, maar je kunt natuurlijk altijd pech hebben. Een second opinion is dan misschien helemaal geen slecht idee, tenzij de garage duidelijk heeft aangegeven waarom er een onherstelbaar probleem zit aan te komen. Succes ermee, dit soort verhalen zijn nooit fijn.
 

hemi24

Forumguru
Wat is het probleem..? Dat je onderhoudskosten met amper een cent per km omhoog gaan..?

:lezen:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

VAG-man

Forumguru
Nieuwe versnellingsbakolie doet wonderen. Tenminste als de bak niet soepel draait.
Nog geen 2,5 ton met een handbak is èrg vroeg, maar zoals eerder opgemerkt is het wel een handbak?

Mijn vorige VAG-product had 450.000km gereden met nog steeds een soepel schakelende bak.
 
Altijd leuk zoveel reacties, alleen jammer van het onderwerp:tongue:
"dat zijn diesel kilometers" , zereneus of sarcastisch? Alsof een benzineauto dan al afgeschreven is?
Ik reserveer zeker wel geld maar niet daarvoor:D

De dealer geeft aan: de bak zou zweten/nat zijn. En ze menen het differentieel te horen met dat het schakelen wat zwaarder zou gaan. Dus is het advies nu om met een 5/6 maanden weer langs te komen om nogmaals te kijken naar dat zweten en het geluid. Of het erger geworden is zal ik maar zeggen.

Waar ineens zou een kostenplaatje van € 3000,- vandaan moeten komen? De dealer geeft aan als ik dit laat doen dat ik dan de grote zaken wel gehad heb. Maar ik weet zelf ook wel dat als er een raam defect gaat of comfortmodule ofzo( heel hard afkloppen) dat je dan weer zo een bak geld kan wegbrengen maar dat hou je toch wel.

Ik verwacht ook niet dat ik dit via de dealer ga laten doen, volgens mij genoeg adressen te vinden waarbij ik al minimaal 500 goedkoper uit kan zijn. Overigens is de 2300 voor een revisie bak plus platen. En het gaat om een handbak.

Ook een leuke benadering, dat dit maar 1 cent extra de km is. :D Alleen hebben we geen glazen bol. Dus kan het ineens nog een heleboel meer worden.

@Peter-036 Er is gelukkig iemand die het zich kan voorstellen dat het onverwacht gebeurt :cheer:

@VAG-man Gaat om handbak, maar zou ik ze daar zelf expliciet om moeten vragen? Zouden ze dat al niet gedaan hebben? Maar goed, dat kan ik nog eens navragen.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is altijd lastig om af te wegen of een bepaalde investering wel of niet zinvol is. Zo hebben we zelf een new Beetle uit 99 waar een nieuwe distributie riem op moet (ligt er al zeker sinds 2011 op). Schokbrekers zijn eigenlijk ook aan de beurt, hemelbekleding laat los (Beetle kwaal helaas) en zo nog wat dingen. Alles bij elkaar al gauw 1200 euro kosten voor 99'er beetle. Maar ja met 135.000 km op de klok is het motortje nog prima (zuinig is de 2.0 alleen niet, 1 op 10..). Iets anders kopen kost zeker meer en dan is het ook maar afwachten wat het wordt..

Lastige keuzes...

Ik denk overigens dat de opmerking over de diesel kilometers meer bedoel zijn dat je met dergelijke afstanden waarschijnlijk voordeliger uit bent met een diesel, niet dat de auto het niet zou kunnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
zuinig is de 2.0 alleen niet, 1 op 10..
Dat hóórt toch gewoon bij een kever? Dat liep de oerkever ook standaard, niks bijzonders... :D

Mijn eerste kever 1200N (1970) had geen benzinemeter maar een kraantje op het schutbord midden onder het dashboard. Als hij begon te pruttelen moest je dat snel omzetten, dan had je nog 5 liter reserve. Daarom had ik zo'n plastic km-standendingetje op het dashboard geplakt waar ik de stand bij tanken op instelde. En dan wist je gewoon dat er 400 km verderop weer 40 liter in moest om te voorkomen dat je al rijdend onder het dashboard moest duiken...
 
Mijn reactie was idd, de diesel km.
Mijn post ging idd over de verbazing van het aantal km :troost:

Zeker niet vervelend bedoeld, dat zou een forum alleen maar negatief neerzetten.

Succes met de keuze!!
Ik vatte het ook niet vervelend op. :) Wij rijden iets van 20K per jr en bij de laatste keer rekenen bracht dat weinig verschil tussen diesel of benzine. Wij zijn 2e eigenaar. De auto rijd behoorlijk zuinig en is sinds o.a. de injectoren in 2017 gereinigd zijn alleen maar zuiniger gaan rijden.
 

Renkie

Forumguru
De dealer geeft aan: de bak zou zweten/nat zijn. En ze menen het differentieel te horen met dat het schakelen wat zwaarder zou gaan. Dus is het advies nu om met een 5/6 maanden weer langs te komen om nogmaals te kijken naar dat zweten en het geluid. Of het erger geworden is zal ik maar zeggen.

Heeft deze dealer ook de bakolie vervangen en gekeken hoeveel olie nog in de bak zat?
Als dat niet zo is kun je beter een andere dealer gaan zoeken. Want als de bak zweet/lekt zou er olie missen, kortom: er zit dan te weinig olie in de bak. Maar het kan ook heel simpel motorolie zijn wat tussen bak en motor lekt, en daar kun je nog heel lang mee door rijden.
Als het advies dan is dat je maar een half jaar door moet rijden (met olie verlies dus) weet je zeker dat de bak weg kan.

Sowieso kan een oliewissel van de bak een groot deel van je problemen al oplossen. En als een diff al geluid maakt kan dat zo nog een ton aan kms goed gaan.

Heb je op dit moment trouwens problemen met de koppeling?
 
Is die olie makkelijk bij te vullen? Dat zullen ze toch wel gedaan hebben? En wat zou een oliewissel daarvan mogen kosten?

Nee, ik heb niet echt problemen met de koppeling, gaat misschien niet zo soepel meer als bij nieuw. Maar het was mij niet echt opgevallen. Misschien is het wel een gevalletje, we zeggen er liever nu iets van, en dat het meevalt, dan dat we ineens moeten melden dat het echt foute boel is.
 

turboturbo

Forumguru
Misschien is het wel een gevalletje, we zeggen er liever nu iets van, en dat het meevalt, dan dat we ineens moeten melden dat het echt foute boel is.
Ik krijg het gevoel dat het ook wel eens een gevalletje zou kunnen zijn van dat het nog zo 100.000km mee kan zonder dat het probleem (noemenswaardig) verergert.

Ik weet wel dat ik geen bak zou laten vernieuwen met de diagnose ‘we denken het differentieel te kunnen horen....’
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan