Mad hulpveren octavia combi laten verwijderen of laten zitten

Mali

Forumguru
Afspraak gemaakt bij de garage, 23 mei worden ze er onderuit gehaald.
Een ieder bedankt voor de voor en tegens , met hier en daar een vleugje humor.
 

Mali

Forumguru
Veren zijn er onder uit, valt gelijk op dat het comfortabeler aanvoelt.
Nu na 30 km al blij mee.
Nog geen noodstops hoeven maken ;).
 

Bijlagen

  • 7CB0B104-2AC5-4D0E-A36D-5C38409B50A2.jpeg
    7CB0B104-2AC5-4D0E-A36D-5C38409B50A2.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 41

Mali

Forumguru
Nog even mijn ervaring tot nu toe.
Ben nog steeds tevreden dat ik de hulpveren er onder uit heb.
Eerst een tijdje met rondom 2,2 bar gereden maar voelde voor mij te soft.
Daarna volgens gegevens in tankdop de banden verhoogd naar optie “eco” oftewel rondom 2,5 bar en dat is voor mij precies goed.

Dan nog even een bij komend voordeel wat al door een medeforum lid is aangegeven wat betreft “ wagenziek” , mijn kleindochter (2 jaar) heeft sinds de hulpveren onder de auto uit zijn geen last meer van wagenziekte.
 

Mali

Forumguru
En het bijbehorende plaatje van de tankdop
 

Bijlagen

  • A4DE8771-E4AD-439D-88AE-0FC51C5ED6ED.jpeg
    A4DE8771-E4AD-439D-88AE-0FC51C5ED6ED.jpeg
    648,2 KB · Weergaven: 40

1983jeroen

Forumguru
Ik heb sinds afgelopen juni hulpveren onder de Octavia, maar ben er helemaal niet blij mee. Rijgedrag moest ik heel erg aan wennen en ik voelde die paar cm dat die achter omhoog is gekomen meteen.
Ook met remmen voel je dat de auto achter veel meer uit de veren komt.
Ik wil ze ook weer laten verwijderen.

Is er hier misschien iemand die dit kan doen? De garage rekent natuurlijk nogmaals de hoofdprijs...
Liefst beetje midden van het land al wil ik er best een stukje voor rijden.
 

EdK

Forumguru
Antera Breda zou je kunnen vragen, al doet hij in algemeen wel sets verkopen en monteren
Maar niet geschoten is misgeschoten !!
En misschien heeft hij wel een alternatief voor jou hulpveren wat je rijgedrag niet benadeeld !?
En die ouwe veertjes die raak je wel weer kwijt via het forum of MP
 

Slider

Forumguru
@1983jeroen Jammer om te horen, heb ze nu bijna 2 maanden er onder zitten. Merk inderdaad dat de achterkant hoger is, maar in rijgedrag merk ik er niets van.
Ja, alleen dat drempels minder na deinen achter uiteraard.

Maar als je nog met de caravan blijft rijden in de toekomst, zijn de veren eigenlijk een must have. Een door zakkende combi is niet verstandig mee te rijden.

En welke veren had je precies? Ik heb ze van MAD en dan bewust niet de heavy duty veren uiteraard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Ik heb ze ook van MAD.
Ik blijf wel met caravan rijden, maar wij zijn maar met z'n tweeën dus auto zelf is doorgaans niet zwaar beladen. Had op zich zonder niet echt te klagen met de caravan, maar las dat het fijner zou zijn met hulpveren.
Het enige echte voordeel dat ik heb is dat het neuswiel minder snel de grond raakt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is dat niet vooral een kwestie van het neuswiel veel hoger instellen en opdraaien?
Ik balanceer de caravan naar een kogeldruk van tegen de 80 kg en met de vrij lange oversteek van de trekhaakkogel t.o.v. hart achteras geeft dat een behoorlijk kiepmoment. Dit, samen met het feit dat ik de auto toch ook wel zwaar genoeg wil hebben om de maximale 1100 kg van de caravan makkelijk de baas te blijven, resulteert dan toch in het doorhangen van de combinatie en zo wil ik niet op straat worden gezien. Met de hulpveren staat het geheel er kaarsrecht bij, waardoor geuniformeerde types minder snel geneigd zijn om eens effe te checken of de boel niet te zwaar beladen is. Spaart controletijd uit...
 

1983jeroen

Forumguru
Heb ze er net gewoon op straat met opgekrikte auto onderuit kunnen halen. Is een beetje klooien, maar goed te doen. Kan ze eventueel ook zo weer terugplaatsen als het toch nodig is
 

serum

Senior Member
Owh. dat is makkelijk. Wist niet dat het zo eenvoudig ging. Schokdempers losgedraaid? Ik vind het er persoonlijk ook niet echt uitzien, een mild verhoogde achterkant. Voor de vakantie heeft het een reden, voor die tijd incasseer je dat nog wel. De achterkant is standaard behroolijk zacht/comfortabel afgeveeerd, als je 50kg aan balast achterin de combi legt dan zakt ie al met gemak 2 a 3cm in volgens mij.
 

1983jeroen

Forumguru
Nee, schokdempers konden gewoon blijven zitten.
Betwijfel of ze die met plaatsen wel los hebben gehad. Was op de bouten en moeren geen spoor van te zien.

Ik heb altijd Franse auto's gehad hiervoor dus comfortabel geveerd was ik al gewend en vind ik heel fijn.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is de officiële manier bijj een torsie-as wel met schokdempers los, maar kan t ook wel zonder. Tis idd wat geklooi om de hulpveren door de hoofdveren te krijgen, dat is de grootste uitdaging.
Bij een multilink-as hoeft de schokdemper niet los, maar een andere bout wel zodat je de hele hoofdveer eruit kan halen.
 

1983jeroen

Forumguru
Klopt, volgens de handleiding moet de schokdemper wel los. Zo is het wel even een gepruts, zeker als je het in je eentje doet. Je komt eigenlijk een handje tekort om de veer even in te drukken en de doppen boven en onderaan en tussenuit te halen. Daarna heb je net genoeg ruimte om de veer er uit te draaien
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Bijzonder dat je er zo veel last van hebt. Ik heb ze er naar volle tevredenheid onder zitten. Rij er meestal alleen in, zonder zware bagage er in. Heb er geen enkele last van en de Skoda rijdt nog steeds als vanouds, comfortabel genoeg in ieder geval.
Bij eerdere auto's had ik na een lange rit met de caravan nog wel eens last van een deinerig gevoel in het hoofd als je lekker op je stoeltje zat of even op bed lag. Met de Skoda nog nooit last van gehad en als bonus een snaarstrakke combi. Ik ben zeer benieuwd hoe de volgende lange rit met de caravan zal gaan......
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
De eigenschap van hulpveren is nu juist dat ze in 'normaal gebruik' niets hoeven doen.
Zaten er wel de juiste onder?
Dat zou je denken, maar met normaal gebruik wordt de achterkant wel wat omhoog gedrukt wat ook goed te zien is.
Had ook verwacht en gehoopt dat de veren alleen. Wat doen zodra de originele veren iets inveren.
Ze zouden dus eigenlijk iets korter moeten zijn, maar dat kan niet vanwege de manier van bevestigen denk ik. Ze zitten alleen geklemd dus door de extra druk worden ze op hun plaats gehouden.

Eerste langere rit zonder de hulpveren is positief bevallen.
Met caravan wordt pas volgend jaar weer een lange rit.
Bevalt het niet zitten ze er in een minuut of 20 zo weer onder.
 

serum

Senior Member
Volgens mij staat een auto met hulpveren altijd hoger aan de achterkant. We reden voorheen voor het werk in zwaarder beladen stations, zonder ballast stonden alle auto's altijd wat hoger achter dan hoe ze van de band rollen zonder hulpveren. 15-25mm vind ik persoonlijk al niet fraai staan. De octavia 3 en 3 FL staan sowieso al wat hoog op de pootjes. Niveaumat is andere koek, maar dat zijn meer hulpdempers ipv hulpveren. (mooiste oplossing naar mijn mening)
 
Bovenaan Onderaan