Noordkaap herfsttrip - Verlichting, banden en accessoires

Canon-Eye

Forumguru
Heb in Noorwegen niet zo veel gras gezien, of überhaupt zachte grond.
Grootste risico op de vrij smalle wegen wordt gevormd door tegenliggende campers/caravancombinaties met NL-kenteken... :D
 

dhe019

Actief lid
Ik ben van 2 april tot 22 april in noord Zweden geweest. Erg mooi. Er is dit jaar weinig sneeuw gevallen. Dat resulteerde in eigenlijk compleet vrije wegen. Heel af en toe stuk weg waar nog een plak ijs was (meestal wat in de schaduw ligt van wat bos). Veel achterafwegen, parkeerplaatsen en woonwijken zijn wel 100% ijs. Nu wordt er wel veel stukgereden (omdat de meeste mensen op spikes rijden). Het is minder glijden dan bij ons. Toch kan ik minimaal winterbanden wel aanraden.

Wij hebben zo'n light bar niet nodig gehad. Toch iets voor in het donker. Wij reden altijd overdag bij genoeg licht.

De hoofdwegen zijn wel beschermd tegen dieren door hekken. Maar ga je van de snelweg af dan moet je rekening houden met het feit dat er echt relatief veel dieren op of naast de weg lopen. Dat gaat echt vaak mis daar. Dus dat is wel een reden om in het donker goede verlichting te hebben. Als je dan veel kilometers maakt heeft het zin. Maar dus niet voor de hoofdwegen.

IMG_9110.JPG IMG_9307.JPG
 

Chateau Rouge

Senior Member
Kleine (o nee, toch grote) update:
Banden
* Geen wissel naar spijkerbanden, teveel gedoe
* Waarschijnlijk geen Nordic banden vanwege verkrijgbaarheid in NL
* Waarschijnlijk wél goeie winterbanden, setje kettingen en een rustige rijstijl
* 1 reservewiel én een spuitbus bandenlijm in de kofferbak mee (indien wachten op de autoservice te lang duurt)
* wegrijplaten, opvouwbaar, ANWB zijn aangeschaft
* Waarschijnlijk 205/55R16 op stalen velgen (met wieldoppen?) alternatief is 195/65R15 als ik me niet vergis maar dat is me voor het oog wat uit verhouding.

Slapen
Meeste campings zijn dicht, ook cabins met bediening zijn gesloten na 30 september. Tent gaat mee en nu aan het orienteren op een daktent; zie ook https://www.skodaforum.nl/forum/i/daktent-op-een-octavia-combi-wie-heeft-er-ervaring-mee.12608/#post-834266.

Verlichting
Had eindelijk de knoop doorgehakt voor 2 stuks 6" ledbars (i.v.m. symmetrisch). Te monteren boven de kentekenplaat op een custom houder uit plaatstaal. Echter 6 weken levertijd wat net te lang is. Waarschijnlijk nu 1x20" led bar met 10000 lumen en 10/25 graden straalhoek. Te schakelen vanaf binnen.
Hoofdlamp + zaklamp zat al in de standaard vakantie-uitrusting.

Vloeistoffen
Tsja, oliewissel is nog niet nodig (18000km geleden). Koelvloeistof moet ik nog even checken wat erin zit. Ruitenvloeistof wat er nog in zit aanvullen met spiritus, daarna over op wintervariant -60 aangelengd 50:50.
Extra diesel? 800km op een tank is altijd wel haalbaar en in noordelijk gebied zou je vanaf onder de helft vol op tankstations kunnen letten. Zou een jerrycan van 20L daar kunnen vullen (NL diesel kan daar gaan vlokken), maar schat de kans dat het nodig is klein. Beter mee-verlegen dan....

Activiteiten
Kingcrab vissen (en eten). Huskytocht (indien sneeuw, anders alleen knuffelen). Noorderlicht bekijken (ideaal vanuit daktent?). Kilometers maken. Nog meer kilometers maken. Wereldbol op de Noordkaap aantikken. Atlantic Ocean Road.

Foto/video
Overweging om een Drone te kopen voor wat mooie shots van de trip (bijv DJI Mavic pro). Sommige op YouTube zijn wel jaloersmakend. Echter geen drone-ervaring tot nu toe, kans op veel wind en te weinig genieten van het moment maakt dat dit waarschijnlijk niet door gaat. Dan maar telefoon + DSLR.
 

EdK

Forumguru
Ruitenvloeistof wat er nog in zit aanvullen met spiritus, daarna over op wintervariant -60 aangelengd 50:50.

Even bij Lidl of Aldi kijken, die hebben vaak een 5 liter fles staan met een extract die je voor NL kunt aanvullen. 1 op 3 voor heel erg weinig eurie.
Met zo'n 5ltr fles kom jij je vakantie dan wel door hoor.

Extra diesel?

Ach waarom zou je zo'n stink jerrycan in je wagen meenemen ?
Gewoon je tankgedrag aanpassen, en dus bij elk pompstation stoppen op je route en bijvullen indien nodig
Maar hou er rekening mee dat je een verbruiks gemiddelde gaat halen daar dat je nog nooit hier hebt behaald
Max snelheid is 90 KM/U maar zelfs dat haal je vaak niet op die slingerende provinciale weggetjes.
Ik weet nog wel dat ik met de RR en 3,5 personen meer dan 1000Km op een tank benzine heb gereden daar.

Meeste campings zijn dicht, ook cabins met bediening zijn gesloten na 30 september.

Ben daar ook een jaar in de periode September geweest , maar dan in zuiden en midden. En op de bonnefooi !
Alleen bij aankomst in Noorwegen hadden we wat geboekt en verder was het lang leven de lol en we zien wel.
Dat jaar waren we nog met zijn tweeën en hadden een Peugeot Expert die ik volledig achter had leeggehaald zodat er een luchtbed inpaste voor als we niets konden vinden voor overnachting.
Maar zelfs als een chaletpark gesloten was en je belde bij de eigenaren aan dan kon je vaak gewoon overnachten daar.
Bij één park van een particulier was de eigenaar eigenlijk wel blij dat we daar wilde verblijven, daar deze zijn water moest oppompen en doordat wij er dus waren en de pomp draaiend hielden door ons gebruik had hij minder opstartkosten in de winterperiode als hij ze weer verhuurde aan wintergasten.
Dus tsja zie je wat en zie je de woning van de eigenaar erbij , dan gewoon beleefd brutaal zijn en aanbellen / kloppen en vragen wat de mogelijkheden zijn voor één of meerdere nachten !?
 

Chateau Rouge

Senior Member
Even bij Lidl of Aldi kijken...
Eens! Afgelopen winter ook gedaan, hoop dat in september al zo'n jerrycan langskomt in de folder.
...met de RR...
Bedoel je een Honda Sportmotor? Of een Rolls-Royce? Of een rappe Rapid? Of roof-rack?
...meer dan 1000Km op een tank
Dat is me al een aantal keer gelukt met 45L diesel. Bij 90kmu rustig cruisen issie inderdaad erg zuinig en zorgt de eventuele daktent ook niet voor een enorme verbruikstoename. En ook in onbewoond gebied zal elke 500km vast een tankstation zitten.
Dus tsja zie je wat en zie je de woning van de eigenaar erbij , dan gewoon beleefd brutaal zijn en aanbellen / kloppen en vragen wat de mogelijkheden zijn voor één of meerdere nachten !?
Eens!
 

DJSmiley

Actief lid
Tanken is echt niet zo'n probleem daar. Afgelopen maand ook geweest. Ja, je moet niet verwachten dat er elke 50km een pomp zit, maar <150km lukt altijd.

En idd, je rijd wel zuinig, want 80km/h is al heel wat gemiddeld. (iig in de winter)

Banden kun je eventueel ook huren volgens mij. Gewoon met je eigen (winter)banden naar boven en daar ergens wisselen voor betere (dubbdack) banden.

Vergeet trouwens niet je deurrubbers in te smeren om te voorkomen dat ze vastvriezen
 

Chateau Rouge

Senior Member
Banden kun je eventueel ook huren volgens mij. Gewoon met je eigen (winter)banden naar boven en daar ergens wisselen voor betere (dubbdack) banden.
Helaas (of gelukkig) maken we een rondje waarbij we vanaf Zuid-Denemarken of Hamburg pas weer dezelfde route heen als terug gebruiken. Zou mooi zijn als je de dubbdacks kan inleveren op een andere locatie.
 

Canon-Eye

Forumguru
want 80km/h is al heel wat gemiddeld
Eeen gemiddelde van 80 ga je helemaal nooit halen, simpelweg omdat dit voor een groot deel van het wegennet de maximumsnelheid is. En gelet op de bochtige en vrij smalle trajecten die je tegenkomt is dat vaak ook al sneller dan je in de praktijk comfortabel zult vinden.

Wij reden dagtrajecten variërend van ruim 200 tot maximaal (en gelukkig zer incidenteel) tegen de 400 km. Alles boven de 300 km op 1 dag is wat mij betreft al op het randje wat we nog prettig vonden, en dat was dan in de maand juni met steeds langere dagen. In het donker door Noorwegen en Zweden rijden is niet heel veel aan, want dan zie je de overweldigende schoonheid en onbedorven rust van het landschap niet.
Dát kan je net zo goed (en een stuk goedkoper) doen in Drenthe of zo... ;)
 

EdK

Forumguru
Eens even kijken of het via een internationaal autoverhuurbedrijf of een noorse kwikfit te realiseren is...
 

Canon-Eye

Forumguru
Die 90 en 100 stukken zijn ernstig in de minderheid, tenzij dat sinds ik daar reed (2013) heel erg is uitgebreid.
 

EdK

Forumguru
Ik ben alleen op de ring van Oslo borden tegen gekomen van 110
Op de wegen die ik gereden heb buiten Oslo was vaak 90 de max
En was het minder dan 90 dan was dit al niet eens mogelijk om te rijden...
Geloof dat me gemiddelde na 3 a 4K op een 65 a 70Km/U lag aan eind van vakantie excl denemarken en duitsland....
 

DJSmiley

Actief lid
Ik denk dat in Noorwegen idd 60-70 al heel wat is. In Zweden had ik wel veel meer 90/100km wegen. Maar ik denk niet dat je dat in de winter gaat rijden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat mij overigens ook is opgevallen: er zijn ook best wel veel redelijk brede en overzichtelijkr stukken waar je best 80 kan rijden, maar als ik daar dan even wat langzamer reed om óók een beetje van het uitzicht te kunnen genieten, dan is er vrijwel geen Noor die op je achterbumper komt zitten of je inhaalt. Integendeel: de meeste blijven gewoon 100 of 200 meter achter je rijden, ook met 60-65 km/u en komen pas voorbij als je stopt (voor een foto of zo). Heel frappant - dat zul je hier in NL niet snel meemaken...

Alvast voor de sfeer hierbij een beeld vanaf de route tussen Storslett en Skarsvåg:
20130613_Storslett-Skarsvag-0777.jpg

De zomer was niet het goede seizoen voor het Noorderlicht, wel voor de middernachtzon:
20160619-Tromso-R-1106.jpg
Vertrek uit Tromsø ca. half 2 's nachts: blik naar het noorden...

(gereden via Oslo/Lofoten/Noordkaap/Kirkenes, vandaar met Hurtigruten naar Bergen gevaren en toen weer gereden naar Kristiansdand)
 

EdK

Forumguru
Heel frappant - dat zul je hier in NL niet snel meemaken...
Mwah niet echt !
Die noren leven een stuk relaxter dan wij ollanders / belgen
Tsja Noorwegen is een paar keer groter in km² en er wonen maar een 6 miljoen mensen daar.
En van die 6 miljoen woont het grootste gros ook nog eens in het zuiden en zuidwesten...

Lilehammer die stad waar ooit de olympische winterspelen waren, wel ik had altijd het idee dat het een stad ter grote van A'dam / R'dam was.
Kom je daar voor het eerst en blijkt het een dorpje van 20K inwoners te zijn....
Oké misschien dat er nu wat meer mensen wonen dan die 20K ...
 

Chateau Rouge

Senior Member
Dat rustig cruisen en van het uitzicht genieten moet lukken. Of genieten van de uitdagende wegen (zoals single tracks in Schotland). Na 5u net 100km afgelegd maar wel 5u genoten!
Dat afstand houden is een mooi stukje rust en respect :)
 

Chateau Rouge

Senior Member
Tsja, en wat als het nou echt koud wordt terwijl je gaat slapen in de daktent...
Allerlei opties zoals dure standkachel en diesel interieur verwarmers zijn boven budget. De optie hieronder voor zo'n 100 euro lijkt me wel wat. Heeft een eigen accu van 7Ah en kan dus een klein uur lang 100w verwarmen. Overdag opladen aan de 12v sigarettenaansteker en savonds het tentje verwarmen.
Eventueel zou je de ingebouwde accu nog kunnen swappen voor een zwaardere variant.
standkachel-1.jpeg

De dynamo en accu gaan wel op hun donder krijgen als er normale verlichting, 120w ledbar en deze aan hangen. Gelukkig hoeft de koelbox niet tegelijk aan met de heater.
Graag jullie ongezouten commentaar :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Eh... je ging toch in oktobernovember? Is het dan al zó winters dat dit allemaal nodig is?
Of blijf je de hele winter? :pieker:
 
Bovenaan Onderaan