Radio stoort buiten de randstad

Niels83

Forumguru
Hallo.

ik heb een fabia uit 2008 prima ding met 3ton op de teller.
nu is er 1 irritant puntje. de radio stoort hoe verder van de grote stad hoe meer zenders wegvallen. dat was noiit echt een probleem omdat mijn vrouw van amersfoort naar Amsterdam reed met de auto. ik moet alleen naar Veenendaal.

ik heb eens begrepen dat dit met stroom op de antenne te maken heeft. nu zit er een zekering bij de antenne in de radio. iemand die mij hier meer over kan vertellen.

ik wil eigenlijk een autoradio met bluetooth audio gaan aanschaffen. maar waar moet ik dan qua antenne op letten. en kan dit altijd met mijn parrot samen?
 

Cordoba

Forumguru
Kiest je radio niet zelf een andere frequentie waarop dezelfde zenders worden uitgezonden? (ik vermoed dat je buiten het zendgebied van een bepaalde mast komt, en dus van frequentie moet switchen) Antenneversterker kan alleen versterken wat ie ontvangt, en door de bolling van de aarde kom je op een gegeven moment buiten het bereik. Je kan eens proberen om voor je favoriete zender ook de frequentie in de voorkeurzenders op te slaan als je in Veenendaal staat (dus waarschijnlijk andere frequentie dan in A'dam).

Linkje om uit te vinden van welke zendmast(en) je gebruik maakt, en wat de alternatieven zijn.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
nee met alle 3 de auto's waarmee ik naar Veenendaal ben gereden geen problemen mee gehad. mijn radio zoekt wel naar zenders maar die zijn er niet overigens storen 538 en Q ook in Amersfoort.

het schijnt dat de antenne van een fabia altijd stroom vraagt en dat veel aftermarket radio's hier niks mee kunnen tenminste dat heb ik begrepen.
 

Bakkertje

Forumguru
Radio's binnen de VAG groep sturen inderdaad spanning mee via de antennekabel naar de versterker die in de voet van de antenne zit.
Die antenneversterkers in de voet willen nog wel eens sneuvelen en dan kun je 2 dingen doen.
1. antenne vervangen door een nieuwe (gebruikte) werkende origrinele antenne (onderdeelnummer 6R0035501C volgens mij)
2. een andere after market antenne plaatsen

Als je een aftermarket radio gaat plaatsen heb je een fantoomvoedingsadapter (mooi woord voor scrabble...) nodig dat is een blokje dat je tussen de radio en de antenne kabel steekt die de voeding op de antenne draad zet.
Welke radio je dan verder kiest is 100% afhankelijk van je eigen voorkeur en budget.
 

Niels83

Forumguru
hoi Bakkertje
die fantoom2xwoordwaarde kan die op elke radio? die aftermarket antenne kan dan gewoon zonder versterker?

hoe test ik of de versterker het nog doet?
 

Zwapp

Forumguru
Heb je nu een originele Skoda radio erin?
Meestal bij dit soort problemen binnen de vag groep is de antenne met voet ergens kapot en moet de hele antenne vervangen worden, dit helaas al met diverse auto's gehad, hierna waren de problemen opgelost.
 

Bakkertje

Forumguru
@Niels83 Bij de Audi a4 (uit 2001) van mijn schoonouwelui kon ik het met VCDS uitlezen. Die hebben een plak antenne geplaatst en die werkt redelijk (niet zo goed als origineel)

Let wel, als de radio ontvangst nu slecht is, dan is waarschijnlijk de versterker in de voet van je antenne (op het dak) defect. Het vervangen van de radio en plaatsing van fantoomvoedingsadapter gaat dat niet oplossen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is toch niet toevallig eens een nieuwe voorruit geplaatst?

In mijn voorgaande Fabia 2011 met Swing RDS radio (zelf zenderzoekend dus) had ik een keer de voorruit laten vervangen. De eerste dagen werkte alles prima, totdat ik een keer wat verder van huis moest en ik dan ter hoogte van Zwolle of zo de zender kwijtraakte en opnieuw moest instellen. De eerste keer denk je nog "d'r zal een kromme volt in zitten of zo", maar toen het verschijnsel zich bleef herhalen ben ik op onderzoek uitgegaan. Wat bleek: er was een verkeerde voorruit gemonteerd - er hoort er eentje in te zitten met een ragdun ingegoten draadje dat precies in het midden vanaf de bovenrand een centimeter of 40 naar beneden loopt.

Dus op kosten van de ruitenboer vervangen door het juiste type ruit en nooit meer problemen gehad.
Ik zou eens in die richting gaan zoeken. De aansluiting van die extra antenne zit middenboven, achter de binnenverlichtingsarmatuur. Als daar een "onverklaarbaar" extra draadje zit, dan zal dat waarschijnlijk het probleem zijn.
 

Niels83

Forumguru
maar de antenne
@Niels83 Bij de Audi a4 (uit 2001) van mijn schoonouwelui kon ik het met VCDS uitlezen. Die hebben een plak antenne geplaatst en die werkt redelijk (niet zo goed als origineel)

Let wel, als de radio ontvangst nu slecht is, dan is waarschijnlijk de versterker in de voet van je antenne (op het dak) defect. Het vervangen van de radio en plaatsing van fantoomvoedingsadapter gaat dat niet oplossen.

maar zou het zonder versterker nooit goed werken? oude auto's hebben toch ook geen versterker in de antenne?

ik zou hem kunnen laten uitlezen mijn monteur is alleen op vakantie en bij skoda is het absurt duur.

een plakantenne zou ook kunnen zijn. natuurlijk, het hoeft niet perfect maar wel goed genoeg.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij oudere auto's zit er vaak zo'n lange chromen antenne op de auto, vanaf de Golf-II (mijn GTI-16V had het in ieder geval) heeft VW eigenlijk al de dakantenne's met versterker in de voet.

Zonder versterker is de ontvangst echt heel erg minimaal.
 

Niels83

Forumguru
okee dat is dus wel noodzakelijk...
ik denk dat ik dan voor een plak antenne ga. zal wel goed genoeg zijn.
 

Zwapp

Forumguru
Werkt over het algemeen minder is mijn ervaring, nieuwe originele antenne geeft het beste resultaat en is niet veel meer werk.
 

Niels83

Forumguru
die lijken me wel wat prijziger.

enige idee waar je die koopt. als google op skoda antenne ed kom ik steeds bij aftermarket spul.

als ik het artikel nummer gebruikt van bakkertje krijg ik een andere.
 

Cordoba

Forumguru
Ik zou beginnen met de antenne van het dak draaien, checken op roest/vuil, eventueel schoonmaken en weer monteren. Mijn volgende optie zou zijn om gewoon de spriet te vernieuwen, die kost minder dan een tientje bij een automaterialenzaak en was bij mijn F1 op een gegeven moment ook het probleem. Als er namelijk ergens in de spriet een draadbreuk zit, klopt de lengte van de antennedraad niet met de golflengte van de zenders. (de draad in de spriet zit deels in spiraal gewonden om met een fysiek korte spriet toch de juiste draadlengte te hebben).
 

Cordoba

Forumguru
Bij oudere auto's zit er vaak zo'n lange chromen antenne op de auto, vanaf de Golf-II (mijn GTI-16V had het in ieder geval) heeft VW eigenlijk al de dakantenne's met versterker in de voet.

Zonder versterker is de ontvangst echt heel erg minimaal.

Latere Golf I GTI had het al als optie, maar in het begin alleen had VAG dit alleen bij de duurdere uitvoeringen, de instapmodellen hadden zo'n mechanische uitschuifspriet.

DSC019673.JPG
 

Niels83

Forumguru
vandaag bij die auto audio zaak hier geweest. een andere radio gescoord. over de ruis zei hij dat het juist vaak de voeding was en minder vaak de eind antenne.

deze er bij gekocht. heeft me nog even geholpeen met wat nu bij wat hoort en de parrot er af gegooid.

tot op heden lijkt het goed te werken. maar ik ben niet buiten de stad geweest wel in een garage waar hij het gewoon bleef doen. maandag weten we het zeker.
 

Hakar

Donateur
@Niels83 Ik zou zeggen op naar Groningen om het te testen.
Daar is op de A7 Groningen - Drachten vice versa een stukje waar ik met elke auto Frans, Japans of VAG storing heb in ontvangst met bijna alle zenders.
Ook verschillende merken radio zoal JVC, Panasonic of Renkforce maakt geen verschil.
Ter hoogte van de wereldberoemde Apenrots doet dit fenomeen zich voor.
Mijn mening, als je radio het op de ether zenders daar goed doet, heeft die een perfecte ontvangst.
 
Bovenaan Onderaan