Zomerbanden Yeti - Overzicht

EdK

Forumguru
Afgeleverd met Dunlop banden en mijne voorbanden zijn dan vervangen voor Vredestein.
Dit was omdat ik met mijn rechterband een houten balk raakte die op de weg lag en hierdoor op de wang van de band een uitstulping te voorschijn kwam.
Maar de achterbanden zitten er nu zeker al een ruime 60K op de resterende km zijn gereden met wintersloffen.

Maar hoe lang je met een set banden doet heeft deels ook te maken met de grijze massa tussen de oren die de rechtervoet aansturen
 

Muug

Senior Member
hoe lang je met een set banden doet heeft deels ook te maken met de grijze massa tussen de oren die de rechtervoet aansturen
Zeker, en natuurlijk in beperkte mate. Ik bedoel maar dat als banden gemiddeld 40.000km behoren mee te gaan (volgens allerhande testen en de fabrikant en gebruikerservaringen en zo), dat die niet plots slechts 25000km meegaan als er een sportief iemand mee rijdt.
 

JoopW

Nieuw lid
Ik heb ruim 18000km terug 4x Landsail LS588 UHP (225/50 R 17) banden onder mijn Yeti laten zetten en ik moet zeggen ze bevallen me erg goed. Zeker qua prijs (€389,- gemonteerd en al) maar ook qua comfort. Minimaal afrolgeluiden en voor mij rijstijl (niet sportief) hebben ze een hele goede grip bij droog en nat weer. Zelfs redelijk goed in de sneeuw. Ik kan alleen vergelijken met de banden die ik onder mijn Octavia II had zitten (Vredestein Ultrac Cento) en ik moet zeggen dat de Landsail banden gevoelsmatig beter en stiller zijn.
 

IzoVT

Nieuw lid
Ik ga de komende zomerperiode rijden met de volgende set:

  • 17" Dolomite lichtmetalen velgen
  • GoodYear EfficientGrip Performance 225/55 R17 101W XL BSW
 

JoopW

Nieuw lid
Hi Cherokee, Ik ben nog steeds zeer tevreden. Wegligging en alle andere zaken zijn gewoon heel goed. Over het verbruik mag ik ook niet klagen..........Eind december is het fabrieks software (diesel) aangepast van 110 pk naar 140 pk. Ik rij rustig en bijna nooit boven de 115 km/u, ik heb nooit haast. Over de laatste 3500 km heb ik een gemid. gebruik van 1 op 20,1. Veel is afhankelijk van de windsterkte. Alkmaar - Den Helder met wind tegen (kracht 6) ongeveer 1 op 19,6 en met kracht 6 mee ongeveer 1 op 24,5 Daar ben ik tevreden mee....... Mij volgende banden worden weer Landsail LS588 UHP (225/50 R 17) banden. Let op dat je de UHP uitvoering heb.
 

Muug

Senior Member
Ondertussen zo'n 11000 km mee gereden. Megagoei banden! ZEER veel grip en veel gevoel bij droog en nat, uitgebreid getest hier te lande en op reis in de Dolomieten. Ik heb ze bij het betere bochtenwerk ginder nog niet aan het piepen gekregen, en rapper durf ik eigenlijk niet meer te gaan.... :bloos: Erg stil ook!
Ondertussen zo ongeveer 40.000km ver., toch een pak meer dan de 25000km waarover ik eerder gelezen had. Helaas zijn ze op de buitenste hoeken serieus versleten. In de hoofdgroeven heb ik nog 1-2mm over (tegenover de slijtageblokjes natuurlijk), maar op de buitenste hoeken is het profiel helemaal weg. Of dit komt van heel veel bochten te nemen, of verkeerde uitlijning is me niet duidelijk. Met deze banden ga ik niet meer door de keuring geraken denk ik. Ik ga het alleszins niet proberen. Ik betwijfel of ik er nog 5000 bij krijg, ik vrees dat ik nog eerder de staaldraad ga zien.
Al bij al EXTREEM GOEDE banden. In alle weersomstandigheden.
 

frits183

Forumguru
Zou dan ook graag de bandenspanning willen weten.
Die is immers ook belangrijk, vooral bij het slijtage patroon.
Ik heb mijn 225/50x17 rondom op 3,6 bar staan.
Maar heb nog niet veel gereden met de yeti.
Hij heeft meer in de garage gestaan.
Ik dacht de distributie ketting te horen.
Maar het bleek de turbo te zijn.
 

Yeti2015

Forumguru
Zou dan ook graag de bandenspanning willen weten.
Die is immers ook belangrijk, vooral bij het slijtage patroon.
Ik heb mijn 225/50x17 rondom op 3,6 bar staan.
Maar heb nog niet veel gereden met de yeti.
Hij heeft meer in de garage gestaan.
Ik dacht de distributie ketting te horen.
Maar het bleek de turbo te zijn.
3,6 bar???? dat lijkt me een beetje veel.
 

EdK

Forumguru
Lucht met paar delen stikstof...

had voor altijd 2,3 en 2,4 achter met me Yeti
Maar staat ook in kleppie bij den brandstof dop...

Maar met 3,6 zal alleen je middenvlak van de band slijten en de zijkanten zullen nagenoeg hun profiel behouden..:pardon:
 
Jawel.... ondanks de temperaturen staat de Verschrikkelijke Sneeuwman hier sinds vandaag weer op de 16" stalen velg met winterrubber. En de 17" lichtmetalen Spitzbergen moeten worden voorzien van nieuwe zomerslofjes.
Nu ligt deze set bij PH Poedercoating te wachten op een High Gloss Black afwerking dus ben ik mij hierop aan het oriënteren.

Op dit moment neig ik naar één van deze 2:

Michelin Primacy 4 225/50 R17 98 W XL
Goodyear Efficientgrip Performance 225/50 R17 98 V XL

Ik zou natuurlijk het hele draadje kunnen doorlezen maar stel gewoon de vraag.
Zijn er toevallig Yetiologen met noemenswaardige ervaring met deze banden?
Het enige wat nadelig lijkt is de prijs.
Het vorige zomerrubber was afkomstig van Dunlop... die wil ik er niet meer op.

Ben benieuwd... :thumbsup:
 

Muug

Senior Member
Wat hebben jullie er dan in ?
Even terugkeren naar deze opmerking.
Ik hou de druk aan die opgegeven staat, en niet wat de garagist me vertelt. :-)
Zo kreeg ik eens onder mijn voeten dat mijn vier banden ruim een halve bar te laag stonden. Hij had ze inderdaad behoorijk harder gezet dan ik gewend was, en heb bijgevolg die halve bar er weer afgehaald.

3,6 bar lijkt mij BEENhard te zijn. Ruim boven de opgegeven waarde bij volledig volgeladen wagen zelfs. Is enerzijds wel lekker eco omdat je een erg klein raakvlak hebt, én je banden zullen minstens twee keer zolang meegaan omdat ze nauwelijk nog zullen vervormen. Maar anderzijds ga je ook veel minder grip hebben, omwille van het zeer kleine raakvlak, en omwille van je altijd koude banden.

Voor ik nieuwe banden steek ga ik eens rustig zoeken naar ADAC en ANWB-tests, specifiek voor de brede 17"velgen die ik heb.
 

HerrFlick

Nieuw lid
Vorige week 4 Conti sportcontact 3 vervangen voor Michelin Premacy 4, 225/50/17. Wat een wereld van verschil, de Michelins zijn rustiger, klinken een heel pak doffer, en absorberen kuiltjes en richeltjes een pak beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Muug

Muug

Senior Member
Vorige week 4 Conti sportcontact 3 vervangen voor Michelin Premacy 4, 225/50/17. Wat een wereld van verschil, de Michelins zijn rustiger, klinken een heel pak doffer, en absorberen kuiltjes en richeltjes een pak beter.
100% volledig akkoord. Na twee setjes Sportcontact wou ik ook wel eens die Premacy proberen. Meteen merkbaar inderdaad: stiller, rustiger, zachter. Het lijkt mij dat het karkas zachter/soepeler is. Ik merk dat vooral bij sportief sturen (denk op- en afritten snelwegen). Waar ik met de Conti's een heel zuiver contactgevoel met het wegdek had, en de Yeti als rails door de bocht ging, heb ik met de Premacy's echt een vaag gevoel, de band lijkt van de velg te willen rollen. Het netto resultaat is dat ik met de Yeti een pak minder sportief rij, en misschien is dat wel een goede zaak. :D
 
Bovenaan Onderaan