Ervaring extern tunen 1.6 TDI DSG

2015a3

Lid
Goedemorgen,

Zoals de titel al aangeeft ben ik benieuwd of er ervaringen zijn met het extern tunen van de 1.6 TDI DSG in de Superb 3 / Passat.

Na een A3 met 150 pk H6 mis ik toch de 'punch' van de 2L een beetje. Verder moet ik zeggen dat de DSG een hoop goedmaakt, maar toch! :)

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Ethy

Lid
Hoi,

Ik heb er ervaring mee, zelfde motorblok (maar dan 110pk) handbak en in een Octavia. Ik heb er zo'n 60k mee gereden en beviel prima. Het is niet zo goed als chiptuning (dat kunnen ze per auto nog een beetje bijregelen). Ik had nu wel eens bij half a driekwart "gas" dat de auto niet helemaal constant reageerde (fluctuerende vermogensopbouw), dit kan ook aan de leeftijd van de turbo of aanverwanten gelegen hebben. Volgas ging altijd goed. Ik merkte het verschil tussen standaard en de EPM-box altijd erg goed. Vooral als ik deze net verwijderd had voor een beurtje...
 

2015a3

Lid
Bedankt voor je bericht, duidelijk verhaal!

Vooral benieuwd of het verschil echt duidelijk is bij de 120 pk versie, omdat deze standaard al een beetje meer levert en de DSG de boel mogelijk knijpt bij een bepaald koppel.
 

SileX

Senior Member
ik had (nu verkocht ivm nieuwe auto straks) de externe ecu van JD in mn 1.6tdi dsg Octavia.

Vnaf begin erin gezet, nooit problemen, en ruim 150k km gereden.

Auto zou dan zon 140pk moeten hebben met een koppel van 320-350nm.
Was toen echt heel fijn rijden :)
 

2015a3

Lid
Bedankt voor de reacties! Ik kan op dit moment aan een gebruikte JD box komen, is gemonteerd geweest op een 1.6 tdi 110pk H6 Octavia. Doen of niet doen?
 

Ethy

Lid
ik heb nog een EPM-box van JD liggen voor een 1.6tdi indien iemand interesse heeft. Ik heb er ook in het verleden een verkooptopic voor aangemaakt maar die kan ik niet meer terugvinden.
 

2015a3

Lid
ik heb nog een EPM-box van JD liggen voor een 1.6tdi indien iemand interesse heeft. Ik heb er ook in het verleden een verkooptopic voor aangemaakt maar die kan ik niet meer terugvinden.

Heb ik wel belang bij! Man op marktplaats reageert maar traag en kort, koop ik hem liever bij u!
 

MacRembrandt

Forumguru
Gasresponse omzetten naar lineair. Scheelt ook een stuk bij 1.6 DSG.:cool:
(Aanname dat dit ook kan bij de Superb 1.6 120pk)
 

2015a3

Lid
Heb de box overgenomen van @Ethy :tegek:

Acceleratie van 130 km/h naar 170 km/h van 17 sec naar 11 sec... Tussen de 2500 en 4000 tpm een behoorlijk verschil, box staat op stand 4 en zou eventueel nog tot stand 6 opgevoerd kunnen worden maar ben tevreden zo. Karakter van de 1.6 blijft het zelfde, niet echt extra koppel te merken in de lagere toeren.
 

Ethy

Lid
Ook via deze weg goed om te horen dat je tevreden bent :thumbsup:
Wat betreft koppel bij lage toeren dat idee had ik ook, maar na verwijderen voor een onderhoudsbeurtje merkte ik toch wel degelijk verschil. Ik had een handbak en kon met EPD-box bij 80/90/100km/h in de 6e versnelling al voldoende accelereren. Zonder box was dit echt minimaal en moest ik echt terug naar 5 (of 4). jij hebt daar met een dsg natuurlijk minderlast van.
 
Bovenaan Onderaan